Trodnevna rovinjska manifestacija Etnografskog muzeja Istre, ove godine niže rekorde na nekoliko razina, od broja prijavljenih (101) i prikazanih filmova (26), preko broja dodijeljenih nagrada (5), pa do brojnosti publike. Naime, na pojedinim projekcijama natjecateljskog i popratnog programa, u rovinjskom se Multimedijalnom centru skupilo čak stotinjak filmofila.
Za natjecateljski program ovogodišnjeg ETNOFILma zaslužna je selektorica Sanja Puljar D'Alessio, a u žiriju kojim je predsjedala Ariella Ben-Dov, direktorica najstarijeg američkog festivala dokumentarnog i etnografskog filma - Margaret Mead Film and Video Festival, bili su i Ljiljana Šišmanović - scenaristica, redateljica i urednica na HRT-u te Saša Srećković - kustos i menadžer beogradskog Međunarodnog festivala etnografskog filma.
U kategoriji filmova čiji su autori školovani etnolozi/antropolozi, nagrada je dodijeljena rumunjskom filmu Bird's Way redateljice Trencsényi Kláre i Vlada Naumescua te irskom Promise and Unrest AlanaGrossmana i Aine O'Brien.Bird's way je priča o ruskoj ortodoksnoj zajednici Starovjeri u Rumunjskoj i njenom suočavanju s procesima modernizacije i migracije mladih. Promise and Unrest je etnografski portret majčinstva filipinske migrantice, snimljen kombiniranjem naracije majke i kćeri kroz petogodišnju suradnju autora filma i glavnih akterica.
U kategoriji filmova čiji autori nisu etnolozi/antropolozi, nagrađen je film My Land američkog redatelja Jasona Burlagea. Meditativna i živopisna priča o Felicianu iz Perua otkriva njegovu podvojenost između želje za tradicijskim načinom života i potrebe da svome sinu omogući bolji život u gradu.
Najboljim filmom televizijske produkcije proglašen je domaći film Kruha služiti redatelja Ive Kuzmanića, a donosi priču o legendarnoj pekari Trajković. Reputacija pekare koja se na istoj adresi u zagrebačkoj Novoj Vesi nalazi još od 1925. godine, a čiji vlasnik pripada trećoj generaciji pekara u obitelji, temelji se na kvartovskoj usmenoj predaji.
U kategoriji najboljeg studentskog filma, nagrađena je litvanska redateljica Ausra Linkenviciute. Njezin film Anything But Black duhovita je i autorefleksivna priča o običaju pripremanja vlastite pogrebne odjeće u ruralnim krajevima Litve.
Festival je, uz neke od ovogodišnjih pobjednika - Alana Grossmana, Aine O'Brien i Ive Kuzmanića - ugostio i brojne druge redatelje filmova iz natjecateljskog programa: Erica O'Connella, Matthew Lancita, Fany de la Chicu, Novicu Savića, Paola Buccieria, Delphine Moreau, Elizabetu Konesku, Miguel Becheta, Ursinu Maurer i Barbaru Koch.
Uspješno je završena i prva festivalska međunarodna, integralna radionica vizualne antropologije pod vodstvom danskog vizualnog antropologa Christiana Suhr Nielsena, montažera Vladimira Gojuna te snimatelja Davora Konjikušića. Radionicu je pohađalo petnaest međunarodnih studenata, a desetak kratkih filmova snimljenih za vrijeme trajanja radionice, tematskih vezanih uz rovinjsku svakodnevicu, predstavili su u Zavičajnom muzeju grada Rovinja za vrijeme trajanja festivala.
Koncert Damira Imamovića u popratnom festivalskom programu u potpunosti je popunio dvoranu rovinjskog kazališta Gandusio, a zapažena je i izložba fotografija Domagoja Blaževića "Nek mirišu avlije", postavljena u Zavičajnom muzeju grada Rovinja.
Ovogodišnji ETNOFILm podržan je i od strane Istarske županije, a na otvorenju festivala prisustvovao je i Vladimir Torbica, pročelnik Upravnog odjela za kulturu Istarske županije. U svom govoru primjetio je "da manifestacija iz godine u godinu raste kako kvalitativno tako i kvantitativno" te rovinjsku multikulturalnost prepoznao kao plodno tlo za festival etnografskog filma koji promiče interkulturalnu toleranciju.
Ravnateljica Etnografskog muzeja Istre, Lidija Nikočević, osvrčući se na program ETNOFILm festivala, u svom je pozdravnom govoru znakovito primjetila da "nije baš sve tako crno ovih mjeseci u domeni kulture".
ETNOFILm festival uskoro će se predstaviti i zagrebačkoj publici: filmovi pobjednika iz svake od četiri kategorija gostovat će krajem travnja u kinu Grič.