Cestovni promet u Hrvatskoj ispušta višestruko veću količinu štetnih emisija CO2 nego što dopušta ukupna ušteda dogovorena prema Kyoto protokolu, istaknuo je danas konzultant za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost Dražen Leš na okruglome stolu "Sigurna i energetski učinkovita urbana mobilnost za održivi razvoj gradova", koji je u sklopu 3. Zagrebačkog energetskog tjedna organiziran u Hrvatskome autoklubu (HAK).
Hrvatskoj prema Kyoto protokolu prijeti plaćanje kazne ukoliko ne ispuni dogovoreni cilj, a on je 1,7 milijuna tona ukupno proizvedenih emisija CO2. Samo iz sektora cestovnog prometa u 2010. Hrvatska je proizvela oko tri milijuna tona CO2, istaknuo je Dražen Leš. Dodao je kako je izračunom dokazano da se ukupna kvota ušteda prema Kyoto protokolu proizvede samo iz potrošnje dizelskog goriva u cestovnom prometu. Kao jedno od mogućih rješenja, naveo je projekt kombiniranja ukapljenoga naftnog plina i dizelskoga goriva te je poručio kako se svaka uložena kuna u energetsku učinkovitost vraća dvostruko te se godinama generira.
Predsjednik HAK-a Ivo Bikić istaknuo je kako će Hrvatska morati ozbiljno raditi na brzom uvođenju obnovljivih pogonskih goriva. "Strategijom za smanjivanje emisije CO2 u prometu obvezali smo se do 2015. koristiti 14 posto, a 2020. čak 23 posto alternativnih izvora goriva, što znači da moramo brzo djelovati. HAK svake godine pojačava aktivnosti na informiranju vozača i zagovaranju korištenja takvih goriva te uštedama koje njihovo korištenje generira", rekao je Bikić.
Testiranja ugrađenih instalacija ukapljenoga naftnog plina u dizelskim motorima pokazala su da se potrošnja goriva smanjuje, broj prijeđenih kilometara povećava za čak 50 posto, a pritom se i znatno smanjuju emisije CO2. U HAK-u su predstavili teretni i osobni automobil koji su opremljeni takvom instalacijom, a na kojima je provedeno istraživanje učinkovitosti te tehnologije.
Dino Novosel s Energetskog instituta Hrvoje Požar predstavio je projekt koji promiče ekološku vožnju ECOWILL, trening-program namijenjen profesionalnim i ostalim vozačima u čijoj realizaciji sudjeluje i HAK. Primjenjuje se u 13 zemalja i obuhvaća 43 milijuna vozača, a Hrvatska je jedina članica izvan EU-a koja je u nj uključena.
Stjepan Kelčec-Suhovec iz zagrebačkoga Gradskog ureda za strategijsko planiranje i razvoj grada istaknuo je studiju u sklopu projekta Civitas Elan po kojoj bi se uvela "ekološka taksa" za ulazak u središte grada na godišnjoj razini. Električni automobili ne bi plaćali ništa, a drugi bi plaćali od 100 do 1000 kuna na godinu, ovisno o tome koliko onečišćuju okoliš.