JESMO LI BAHATIM DIZANJEM CIJENA I ISPOPROSJEČNOM PONUDOM UNIŠTILI TURIZAM? Panika u Dalmaciji: / 'Sezona nikad nije bila gora'

Image
Foto: Miranda Cikotic/PIXSELL

Što učiniti da se stanje u turizmu pokrene prema naprijed?

20.8.2018.
7:16
Miranda Cikotic/PIXSELL
VOYO logo

Situacija u otočnoj prijestolnici turizma, Hvaru, nije dobra kao prije, piše Slobodna Dalmacija.

Neplanski rad i previsoke cijene

"Nisam radio lani, ali mogu reći da je u odnosu na 2015. godinu, barem kod mene, gostiju nešto više, međutim, kupovna moć im je slabija", tvrdi Stipe Erceg, suvlasnik restorana 'Lucullus'. Dodaje kako se sredozemna konkurencija probudila. Stoga se ovog ljeta na Jadranu osjeti da su Turska i sjevernoafričke zemlje ponovo postale popularne.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Iako je predsezona dala sjajne rezultate, sada su brojni turistički djelatnici nezadovoljni, jer su očekivali više. "Mi smo pootvarali puno ugostiteljskih objekata i apartmana potpuno neplanski, pa će nužno idućih godina doći do diferencijacije u privatnom sektoru. Opstat će, po mome mišljenju, restorani za najbogatiju klijentelu, kao i oni za goste koji najmanje mogu platiti, a svi koji se nađu u sredini - imat će velikih problema jer je konkurencija u tom segmentu najveća", smatra Erceg, koji dodaje da se turizmom mogu baviti samo vrhunski stručnjaci koji će ponuditi nešto novo, jer mi se nismo maknuli znatno dalje od mora i sunca, dok drugi nude sve više sadržaja.

I Luka Lolić, vlasnik rent-a-car & boat agencije 'Luka rent', razočaran je sezonom, i misli da nikad nije bilo gore te da su promjene nužne. "Zašto? Pa, zato što je jednostavno manje gostiju i jako su loše platežne moći. Razloga koji su do toga doveli je više. Kao prvo, mi smo očito preskupi; pojedinci nabijaju cijene pa fetu pizze plaćate kao da ste pojeli cijelu, a to ljude ljuti. Skup je i katamaranski i trajektni prijevoz do otoka, a kako smo zbog partyja posljednjih godina privukli mahom mlađu klijentelu, to se odrazilo na ukupnoj zaradi jer oni jednostavno nemaju novca."

Tekst se nastavlja ispod oglasa

I stvarno, kriška pizze je 40 kuna, koliko i krigla Pan piva, dok je Coca-Cola 20.

Hvar je dosegao limite

S druge strane, novoimenovani direktor Turističke zajednice grada Hvara Petar Razović zadovoljan je činjenicom da je Hvar ušao u uži krug kandidata za turističkog prvaka Hrvatske, jer to znači da su promjene već počele. "Kad sve zbrojimo, od početka godine imamo jedan posto više gostiju nego lani i dva posto više noćenja, s time da nam je srpanj na razini prošlogodišnjih rezultata", kaže Razović.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

On smatra da se ugostitelji, iznajmljivači smještaja i sve vrste rentijera žale jer je Hvar dosegao svoje limite po pitanju broja apartmana i ugostiteljskih objekata. To dokazuje i konkretnim podacima. "U posljednjih pet godina broj kreveta - samo u gradu Hvaru - narastao je za tri tisuće. Sada imamo 12.500 kreveta na 5323 prijavljena stanovnika grada Hvara. Dakle, apsolutno je svega toga previše, ali još nam nedostaje visokokategornika kako bi se platežna moć gostiju povećala", kaže Razović. To bi se trebalo dogoditi sljedeće godine kada će se otvoriti hotel s pet zvjezdica 'Palace Elizabeth" sa 48 soba, u vlasništvu 'Sunčanog Hvara'.

Primjetan je i znatan pad turista iz Britanije, jer Hvar ne želi i dalje graditi imidž party destinacije, no s druge strane Amerikanaca je sedamnaest posto više nego lani, a njihov broj noćenja veći je za 21 posto. Razović kaže i kako je svjestan kako je all inclusive ponuda uz jeftine letove koju nude Turci i Grci isto tako odvukla broj gostiju.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Raduje me da smo uspjeli postavljanjem ploča kojima se sugerira pristojno odijevanje i ponašanje na javnim mjestima uvesti reda u gradu. To se u konačnici odrazilo na to da je broj gostiju s naših starih tržišta – Slovenije i Poljske – značajno porastao", dodaje.

Problemi s infrastrukturom

No na južnoj strani otoka, u Svetoj Nedelji, ne dijele Razovićev optimizam. Iako pripadaju Gradu Hvaru, osjećaju se napuštenima od svih jer ih već godinama muče infrastrukturni problemi zbog kojih ne uspijevaju razviti turizam do željene razine.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Tako Jurica Milatić, vlasnik restorana 'Tamaris', kaže da je aktualna turistička sezona lošija barem za trećinu nego ona lani, jer su nam onda zbog terorizma u Turskoj i migrantske i ekonomske krize u Grčkoj, turisti dolazili praktički po inerciji.

Image
Foto: Petar Glebov/PIXSELL
Image
Foto: Petar Glebov/PIXSELL

Prizori hvarske svakodnevice.

"Mi na južnoj strani Hvara imamo problema s klaustrofobičnim tunelčićem prema Zavali koji je zatvoren svaki drugi dan. Čim udari grom, nestane struje, semafor koji regulira promet se gasi, pa se u tren formira kolona u kojoj, nakon dugog i iscpljujućeg puta do Hvara, opet čekaju naši gosti. Nakon toga, tek za nekoliko sati, uvodi se red na način da dva – ja ih zovem pastira; mašu zastavicama na jednoj i drugoj strani tunela, i tako kroz njega propuštaju vozače od kojih nemali broj izgubi živce čekajući pa se vraća natrag i traži smještaj u drugim mjestima po otoku. Kako na Hvaru misle graditi turizam kad nas sve skupa vraćaju u srednji vijek?"

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Iako im se već godinama obećava cesta koja bi riješila probleme s prometom, no ne događa se ništa konkretno, ljutit je Milatić, koji smatra kako gosti ne žele "da im cijeli odmor ovisi o jednom uskom i mračnom tunelu i činjenici hoće li kroz njega moći proći ili ne, a pogotovo, na kraju dugog putovanja, čekati da dođu do nas u Svetoj Nedjelji u kilometarskim kolonama".

Image
HRVATSKI TURIZAM I DALJE U PLUSU: /

U dosadašnjem dijelu godine Hrvatska bilježi 6 posto više dolazaka i noćenja

Image
HRVATSKI TURIZAM I DALJE U PLUSU: /

U dosadašnjem dijelu godine Hrvatska bilježi 6 posto više dolazaka i noćenja

U Jelsi se pak žale na one koji dolaze na odmor, a jedva imaju novca za platili smještaj, i ništa drugo. Za to krive zastarjele hotele koji i ne mogu ponuditi smještaj po višim cijenama. I ovdje smatraju kako je stanje u turizmu ove godine lošije nego prošle, iako brojke pokazuju maleni porast.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Iako TZ Jelsa bilježi dva posto, a TZ Vrboska pet posto noćenja više, to ipak nije dovoljno za one koji su krenuli kao grlom u jagode u turizam pa su uzimali kredite uvjereni da će Hvar biti prepun gostiju visoke platežne moći.

Toma
Gledaj od 29.travnja
VOYO logo