"U ugovoru postoji niz nelogičnosti i nejasnoća koje će aktualna zdravstvena administracija jednog dana morati objasniti zašto je i kako to rađeno. Ugovor je dan tvrtki koja koristi samo helikoptere tipa CE-135 koji su ograničenog dometa i dosega leta te mogu zbrinuti samo jednog pacijenta", rekao je na konferenciji za novinare predsjednik HDZ-ova Odbora za zdravstvo Ante Ćorušić.
Tri puta viša cijena i ograničeno radno vrijeme
Upozorio je i kako je ugovorom navedeno da će u roku od četiri mjeseca, koliko traje pilot-projekt, biti plaćeno 240 sati leta za cijenu od 10,7 milijuna kuna. Po satu to iznosi oko 45 tisuća kuna. Naveo je i da je prije za obavljanje hitne helikopterske medicinske službe bilo zaduženo Ministarstvo obrane (MORH) koje je to radilo za tri puta manju cijenu.
Ćorušić nelogičnim smatra što je tvrtka koja koristi helikoptere s našim Ministarstvom zdravlja sklopila ugovor u njihovu korištenju u vremenu od 6 do 18 sati i to samo u dobrim vremenskim uvjetima.
"Da li nesreća koja se može dogoditi bilo gdje u Hrvatskoj bira vrijeme", upitao se. Smatra da je talijanska tvrtka dobro prošla tim ugovorom te da netko u zdravstvenoj administraciji zna zašto je to tako.
Ugovor ugrožavajući za pacijente
Da je ugovor štetan za Hrvatsku i pacijente ustvrdio je i član Odbora Ivan Ćelić koji je kazao da je predstavljajući pilot-projekt hitne medicinske pomoći ministar Varga obmanuo javnost jer takav ugovor "šteti zdravlju i za ono što smo do sada imali skuplji je za oko milijun eura". Drži i da je ugovor životno ugrožavajući za pacijente, jer što bi se dogodilo u slučaju da se pacijent nađe na otoku iza 18 sati. "Tko će prevesti te pacijente", rekao je Ćelić upitavši se u čijem je interesu potpisivanje takvog ugovora.
Upitan traži li HDZ da se taj ugovor poništi i bi li da MORH i HGSS i dalje obavljaju hitnu medicinsku službu, Ćorušić je rekao da je ugovor štetan za Hrvatsku i pacijente jer za uslugu koje je Ministarstvo zdravlja ugovorilo s inozemnim partnerom HZZO još nema razrađen cjenik. Napominjući kako je Hrvatskoj zbog specifičnog geografskog položaja i kao turističkoj zemlji potrebna helikopterska hitna medicinska služba, Ćorušić je podsjetio da su bivše HDZ-ove vlade razradile projekt četiri radijusa helikopterske hitne medicinske pomoći - Osijek, Rijeka, Zagreb i Split.
"Moramo razraditi svoju helikoptersku hitnu medicinsku"
"HDZ nije protiv uvođenja tog modela, ali je protiv rastrošnosti i nepotrebnog luksuza u sadašnjoj besparici. Moramo razraditi svoju helikoptersku hitnu medicinsku pomoć za što imamo ljude i materijalne resurse", kazao je. Smatra i da je upitno gdje će helikopteri slijetati jer se ne zna koliko heliodroma u zemlji ima dopusnicu za civilno slijetanje. "Vojska može, civili ne", kazao je.
Tvrtka pod istragom
Na pitanje zna li da je talijanska tvrtka navodno pod istragom u Italiji te su im pred potpisivanje ugovora vratili helikoptere koji su im bili oduzeti, Ćorušić je kazao kako je točno da je tvrtka bila pod istragom jer je zbog pada istog helikoptera u Rumunjskoj, kakve je i Hrvatska dogovorila, ta tvrtka od osiguravajućih društava dobila značajne penale i jedno vrijeme im bio privremeno obustavljen posao. "Zašto su naši sklopili s njima ugovor pitajte ministra Vargu i njegova pomoćnika Miljenka Buru", rekao je.
Upozorio je i da je natječaj raspisan tako da se njime zaobilazi i pravilo naše Agencije za civilno zrakoplovstvo po kojoj je, da bi se bilo profesionalni letač na helikopteru tog tipa, potrebno imati tisuću sati leta. "Ministarstvo zdravlja je u natječaju navelo da je potrebno 1500 sati leta i nitko se od domaćih tvrtki zbog toga nije mogao javiti", kazao je Ćorušić.
Slali helikoptere na intervencije, pa se vraćali s pola puta nobavljena pola
Podsjetimo, Ministarstvo zdravlja je za uslugu pružanja helikopterske hitne medicinske pomoći (HHMS) putem javnog natječaja odabralo talijansku tvrtku EliFriulia, koja u svojoj matičnoj zemlji ima ozbiljnih problema sa zakonom.
Poslovanje tvrtke EliFriulia predmet je istrage talijanskih tužitelja zbog sumnje na niz nepravilnosti počinjenih prilikom pružanja usluge HHMS-a u Italiji. Iste te usluge koje će sada obavljati u Hrvatskoj. Kako piše Telegram.hr, EliFriulia ali i još tri tvrtke s kojima je udružena u konzorcij, osumnjičene su za tešku prijevaru države, kršenje ugovora o javnoj nabavi i niz drugih kaznenih djela. Između ostalog, tereti ih se da su u navedenom razdoblju, kao nositelji HHMS-a u Siciliji slali svoje helikoptere na intervenciju pa ih na pola puta, i neobavljenog zadatka, vraćali nazad u bazu pod izgovorom tehničkih kvarova.
MORH podupire projekt
U vezi s medijskim napisima o najavljenom pilot-projektu Ministarstva zdravlja "o organiziranju hitne helikopterske medicinske službe", Ministarstvo obrane izvijestilo je u utorak kako u potpunosti podupire svaki projekt kojemu je cilj podizanje kvalitete usluge građanima uz racionalno trošenje proračunskih sredstava.
Osobito se ta potpora odnosi na segment medicinske pomoći, kojom se zbrinjavaju oboljeli i stradali i spašavaju ljudski životi, ističe Ministarstvo obrane u priopćenju, kojim odgovara na medijske napise da je odluka Ministarstva zdravlja o unajmljivanju helikoptera izazvala veliku ljutnju u Ministarstvu obrane, čiji su vojni helikopteri dosad prevozili hitne slučajeve.
U MORH-u također ističu da su iznimno ponosni na posade svojih helikoptera, kojima su posljednjih godina prevezli više tisuća pacijenata.
"Medicinski prijevozi često su obavljani i u otežanim meteorološkim uvjetima, neovisno o dobu dana, uvijek na vrijeme i u okviru 'zlatnog sata'. Tijekom tih intervencija spašeni su svi pacijenti koji su prevoženi vojnim helikopterima. Tijekom takvih letova u vojnim su helikopterima rođene i četiri bebe", ističu iz Ministarstv obrane i poručuju da će i nadalje, neovisno o novim projektima, biti na usluzi građanima, kad god to bude potrebno.