Registracija
Ako imaš Voyo pretplatu, registriraj se istim e-mailom i čitaj net.hr bez oglasa! Saznaj više
Toggle password visibility
Toggle password visibility
Već imaš račun?
Obnovi lozinku
'ZAHUKTALI TEGLJAČ OD 35 TONA, TEMPOMAT NA 88 KM/H, UMORNI I POSPANI VOZAČ I - BUM!': /

Prometni stručnjak o uzrocima strave na A1

Možda neće biti moguće provesti cjelovitu analizu ove prometne tragedije, jer su bitni negativni utjecajni čimbenici vjerojatno nezabilježeni.

403 Forbidden

403 Forbidden


nginx
403 Forbidden

403 Forbidden


nginx

Jutros oko 7:20 sati na autocesti A1 Zagreb-Karlovac, na 19. kilometru u smjeru Karlovca, iza odmorišta Desinec, dogodila se prometna nesreća u kojoj se tegljač zabio u kombi na zaustavnoj traci, pri čemu su četiri osobe poginule, a pet ih je teško ozlijeđeno. Željko Marušić piše za Autoportal da to ukazuje na velike probleme našeg gospodarskog prometa, koji su eskalirali u korona krizi.

"Rani jutarnji sati, otežana vidljivost, zahuktali 35-tonski tegljač, tempomat postavljen na 88 km/h. Za volanom umoran, pospan vozač, možda i pod utjecajem drugih distrakcija (zdravstveni problemi, utjecaj nedozvoljenih supstanci, korištenje mobitela). Bum!", to je uzrok na koji ukazuje prometna logika na hrvatskim cestama i stanje u hrvatskom društvu, piše Marušić.

Dodaje da je najveći problem hrvatskog gospodarskog prometa, kojeg generiraju i vozači iz ostalih europskih zemalja, posebice iz središnjeg i istočnog dijela, je težak umor vozača, posljedica rada službenog posla i paralelno jednog ili više neslužbeno (na crno).

Problem rada na crno

I dok je moguće maksimalno vrijeme vožnje, pauze i sl. kontrolirati zapisima u tempomatu, Marušić smatra da je problem u onome što se ne može kontrolirati, a to je rad “u fušu”. Javna je tajna da mnogi vozači autobusa iz Češke, Slovačke, Poljske itd. ranim jutarnjim satima ljeti u Hrvatsku dolaze "mrtvi umorni", jer pored službenog posla tijekom vikenda, u prethodnim danima tjedna, kad bi se trebali odmarati, intenzivno rade “na crno”.

Vozači tegljača iz susjednih i istočnih zemalja preko tjedna, uz redovni posao, svako rano jutro razvoze kruh i ostalu robu za trgovine, a onda teško izmoreni krenu na vikend turu tegljačem u inozemstvo. Sve je eskaliralo u korona-krizi, pogotovo zemljama bez poslovne i financijske discipline. Povećala se potreba za svim vrstama dostavnih i kurirskih službi. Profesionalni vozači su vrlo traženi, a mnogi u tome vide mogućnost dodatne zarade.

Opasnost umora

"Premda su ovo samo logične pretpostavke poveznica s uzrocima jutrošnje tragedije, trebamo se suočiti sa sve opasnijim problemom umora za volanom gospodarskih vozila, izazvanih kršenjem poslovnih i financijskih normi, posebice u sinergiji s korištenjem mobitela u vožnji. Istraga o stvarnim uzrocima ove velike prometne tragedije stoga bi trebala krenuti od elektroničke forenzike korištenja mobitela, detaljne analize fizičkih i elektroničkih zapisa tahografa, te medicinskog vještačenja stanja vozača.

Koliko je umor opasan u prometu, često smo ukazivali. Ako alkoholiziranost, koja je izravno i neizravno uzrok mnogih tragičnih nesreća, uzmemo kao referentni negativni čimbenik, nepropisno korištenje mobitela u vožnji (nažalost, uvelike i propisano) opasnije je, jer vozač povremeno potpuno gubi nadzor nad prometnom situacijom. A umor, pospanost najopasniji su za prometnu sigurnost, dakle opasniji i pogibeljniji od korištenja mobitela i alkoholiziranosti", upozorava Marušić.

Prethodno ukazuje da, kaže Marušić, možda neće biti moguće provesti cjelovitu analizu ove prometne tragedije, jer su bitni negativni utjecajni čimbenici vjerojatno nezabilježeni. U konkretnim okolnostima nije se lako boriti s problemom teškog umora za volanom gospodarskih vozila, najvažnije je suzbiti sivu ekonomiju u toj branši. Marušić smatra da realno to nije moguće bez dugoročnih i korjenitih promjena u društvu.

Tri mjere

Marušić kao moguće i nužne predlaže sljedeće mjere:

1. Uvesti elektronički nacionalni registar svih vozača u gospodarskom prometu, napraviti učinkovitu elektroničku platformu pod nadzorom ministarstava prometa, financija i unutarnjih poslova, te obvezu registracije vozača za svaki vid gospodarskog prometa.

2. Pojačati kontrole vozača gospodarskih vozila u prometu, njihovog radnog statusa, koji rade u dostavnim, kurirskim službama te vozača svih kombi vozila u gospodarskom prometu.

3. Zabraniti korištenje tempomata za podešavanje brzine vožnje, od 22 do 8 sati.

403 Forbidden

403 Forbidden


nginx
Još iz rubrike
Pročitaj i ovo
403 Forbidden

403 Forbidden


nginx
403 Forbidden

403 Forbidden


nginx
Regionalni portali
403 Forbidden

403 Forbidden


nginx
Još iz rubrike