Slavonsko-brodska policija nakon provedenih očevida u nedjelju je priopćila da se sinoć na autocesti A3 blizu Nove Gradiške dogodilo ukupno devet prometnih nesreća u kojima je sudjelovalo više vozila, poginuo je 51-godišnji državljanin BiH, a 12 osoba je ozlijeđeno. Jutros u 7,25 sati, pušten je promet na autocesti A3 između čvora Okučani i Nova Gradiška u smjeru Lipovca, koji je bio zatvoren tijekom obavljanja očevida.
Nastavlja se daljnji rad policijskih službenika i provođenje kriminalističkog istraživanja, utvrđivanja činjenica i okolnosti nastanka prometnih nesreća, te po završetku slijedi priopćenje, najavljeno je iz PU.
Nedugo zatim objavljene su i fotografije s mjesta nesreća koje su pokazale razmjere horora koji se dogodio.
'Tragedija na A3 se mogla predvidjeti. Razlozi su poznati'
Sada se povodom nesreće oglasio i prometni stručnjak Željko Marušić koji je na autoportalu objavio svoj osvrt poručivši kako se tragedija na A3 mogla predvidjeti, te da je nužno implementirati mjere.
Prenosimo Marušićev komentar u cijelosti:
'Lančani sudar na južnom traku autoceste A3 kod Nove Gradiške, pri lošoj vidljivosti uslijed guste magle, u kojem je sinoć sudjelovalo 10 automobila, tri teretna vozila i jedan autobus, pričem je jedna osoba poginula i 12 ih je ozlijeđeno, od čega četiri teže, dogodila se iz poznatih razloga:
Vozač u inicijalnom sudaru, a i većina ostalih uključenih u sudar, brzinu nisu prilagodili uvjetima (Zakon o sigurnosti prometa na cestama, članak 51. stavak 1).
Vozač u inicijalnom sudaru, a i većina ostali uključeni u sudar, nisu držali propisani razmak od vozila ispred (članak 109. stavak 1).
Članak 108. je manjkav u stavku 3., jer propisuje da se pri smanjenoj vidljivosti “smiju” koristiti stražnja svjetla za maglu, a trebalo bi biti “moraju”, kao u Sloveniji, Njemačkoj, Austriji, Italiji, Švicarskoj, Francuskoj… Dio vozila uključenih u sudar, a moguće i prvo, nije ih imalo upaljeno stražnje svjetlo za maglu, što je, izvjesno, bio okidač nesreće te je potom povećao njen intenzitet.
Treba posumnjati da su neki vozači, možda i vozač iz inicijalnog sudara, u kritičnim trenucima koristili mobilni telefonski uređaj, smartphone, (članak 196. stavak 3), pa policija treba napraviti cjelokupnu elektroničku forenziku mobilnih uređaja vozača uključenih u sudar.
Treba posumnjati da su neki vozači gospodarskih vozila, možda i osobnih, u kritičnim okolnostima vozili uz potporu tempomata, što je mogao biti jedan od uzroka nesreće te povećati intenzitet i pogoršati posljedice nesreće.
Treba posumnjati da su neki vozači gospodarskih vozila, možda i osobnih, u kritičnim okolnostima vozili umorni, što je prvenstveno posljedica nemogućnosti, u sadašnjim uvjetima, kontrole njihovog rada i aktivnosti u vremenima kad bi se trebali odmarati – “siva ekonomija”…
Dio vozila uključenih u sudar imalo je nedovoljno dobre i loše gume, a dio čak vozio na ljetnim gumama (!), što je bio jedan od negativnih faktora koji su izazvali sudar, a sigurno je povećao njegov intenzitet i pogoršao posljedice.
Policijski nadzor vozača i vozila na autocestama, posebice u lošim uvjetima kakvi su bili na lokaciji i u trenutku nesreće je loš, praktički su vozači bili prepušteni sami sebi i mogli su nesmetano, opasno kršiti prometne propise.
Kako bi se spriječile buduće slične nesreće nužne su ove mjere:
U uvjetima smanjene vidljivosti te od 22 do 6 sati treba uvesti zabranu korištenja tempomata za održavanje brzine vožnje.
U uvjetima smanjene vidljivosti treba uvesti potpunu zabranu korištenja mobilnog uređaja, a policija treba uvesti elektroničku forenziku korištenja mobitela u vožnji (poput konzumacije alkohola) u redovitu proceduru nadzora prometa.
Od 15. studenoga do 15. travnja za sva vozila na cestama i autocestama u RH, te gospodarska vozila izvan RH, treba uvesti obvezu korištenja zimskih guma te zabraniti korištenje lanaca. Na kupnju guma uvesti povrat PDV-a do visine PDV-a na računu za godišnje servisiranje vozila u bilo kojem legalnom servisu, uz uvjet da se vozilo servisira barem jedanput godišnje.
Intenzivirati mjere za suzbijanje “sive ekonomije”, posebice u djelatnostima koje uključuju korištenje osobnih i gospodarskih vozila te njihovo održavanje i servisiranje.
PRILOG: Zakon o sigurnosti prometa na cestama (NN 114./22)
Članak 108.
(1) Po magli na motornom i priključnom vozilu moraju biti upaljena kratka svjetla za osvjetljavanje ceste, ili svjetla za maglu, ili oba svjetla istodobno.
(2) Stražnja svjetla za maglu na motornim ili priključnim vozilima smiju se upotrebljavati samo po magli i u slučaju smanjene vidljivosti.
(3) Svjetla za maglu koja se nalaze na prednjoj strani vozila mogu biti bijele ili žute boje, a na stražnjoj strani crvene boje.
(4) Novčanom kaznom u iznosu od 30 eura kaznit će se za prekršaj vozač ako postupi suprotno odredbama ovoga članka
Članak 109.
(1) Vozač je dužan držati potreban razmak kad se kreće iza drugog vozila, tako da ne ugrožava sigurnost prometa.
(2) Novčanom kaznom u iznosu od 60 eura kaznit će se za prekršaj vozač koji ne drži potreban razmak kad se kreće iza drugoga vozila.
Članak 51.
(1) Vozač je dužan brzinu kretanja vozila prilagoditi osobinama i stanju ceste, vidljivosti, preglednosti, atmosferskim prilikama, stanju vozila i tereta te gustoći prometa tako da vozilo može pravodobno zaustaviti pred svakom zaprekom koju, u konkretnim uvjetima, može predvidjeti, odnosno da može pravodobno postupiti prema prometnom pravilu ili znaku.
(2) Vozač ne smije bez opravdanih razloga voziti tako sporo da bitno usporava prometni tok ili ugrožava druge sudionike u prometu. Kada se iza vozila koje se kreće brzinom koja je manja od najveće dopuštene brzine na cesti, ili dijelu ceste po kojoj se kreće, ili manja od brzine prometnog toka vozila u prometu na tom dijelu ceste, nakupi kolona vozila koja ga ne mogu sigurno preteći, vozilo se mora na prvom pogodnom mjestu isključiti iz prometa i propustiti kolonu vozila iza sebe.
(5) Novčanom kaznom u iznosu od 130 eura kaznit će se za prekršaj vozač koji brzinu kretanja svog vozila ne prilagodi osobinama i stanju ceste i drugim uvjetima ili ako postupi suprotno odredbama stavka 1. i 2. ovoga članka.'