Dok su u osobnim kontaktima, direktnim susretima, žrtve prijevara najčešće starije osobe, na internetu to može biti bilo tko, iz bilo kojeg dijela svijeta, pa oni najoprezniji upozoravaju: Na internetu ne vjerujte nikome!
Oprez s nepoznatim brojevima
Na oprez poziva i Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti (HAKOM), i to na novu vrstu pokušaja prijevare korisnika – osobnom porukom, s osobnim podacima primatelja, kojom njezin pošiljatelj poziva korisnika da uzvrati poziv.
Konkretno, za taj pokušaj prijevare pozivni broj bio je iz Senegala, ali je moguće da takva prijevara nije ograničena samo na tu afričku zemlju. HAKOM upozorava sve korisnike da budu oprezni kada dobiju poziv ili poruku s nepoznatog broja, posebno ako su u pitanju međunarodni brojevi, te da prije nego što uzvrate poziv ili poruku, provjere broj sa svojim operatorom.
"Prijevara je već 20 godina, koliko je mobilne telefonije. A koliko bi pozivatelj u Senegalu zaradio da mu se primatelj SMS-a javio – ovisi o tarifama, no one su najčešće iz najskuplje zone, a to su obično Afrika, Karipski otoci... One su od 20 kuna naviše po započetoj minuti. No, svijest korisnika je na sve višoj razini, čemu pridonose i mediji", kaže predsjednik Vijeća HAKOM-a Dražen Lučić.
Ovih dana na meti cyber prijevara našli su se i turisti kojima su lažni agenti na internetu prodali aranžmane, smještaj za ljetovanje u nepostojećim kućama na Krku, ali i na još 40-ak nepostojećih adresa na Mediteranu, zaradivši oko 45.000 eura.
'Izgubljena na aerodromu u Turskoj
Unatoč brojnim upozorenjima, pa i prozirnosti brojnih trikova, na prijevare se i dalje naivno nasjeda. Jer kako drukčije opisati nekoga do naivnim kada nasjedne na e-mail, kojim je neznani pošiljatelj probio e-poštu nepoznatog korisnika, da mu je prtljaga s osobnim stvarima i novčanikom “izgubljena na aerodromu u Turskoj” pa da mu pošalje 2000 eura za putne troškove, a novac će, dakako, vratiti. Na takvu prijevaru lani je nasjela jedna Pazinjanka.
I društvene mreže poligon su za prijevare - ovih dana Đakovčanin je dobio zahtjev za prijateljstvo na Facebooku od nepoznate i dosta mlađe žene.
"U inboxu sam ju pitao zašto mi šalje zahtjev kada se ne poznajemo, a ona mi odgovara da 'klikne slučajno pa tko prihvati'. Potom sam njezin zahtjev prihvatio, a već idućeg časa dobio sam od nje poruku da joj kupim bon za mobitel, a da ću zauzvrat dobiti neke slike. Odmah sam ju blokirao", kaže Đakovčanin.
Na oprez zbog prevaranata upozorava i HZZO.
Prodavali masažere i ukrali joj mirovinu
"Upozoravamo građane da ne nasjedaju na pokušaje prijevare nepostojećih privatnih klinika koje se predstavljaju kao ugovorni partneri HZZO-a te trgovaca i akvizitera koji se lažno predstavljaju kao djelatnici Zavoda nudeći pri tome zdravstvene usluge, masaže, skupe uređaje i preparate, telefonski ili na pragu naših osiguranika", apelira HZZO.
Prevaranti zloupotrebljavaju ime HZZO-a nudeći razne usluge i uređaje, čak tražeći novčani polog i pin bankovnih kartica, upozoravaju u HZZO-u, u ime kojeg koordinatorica u Odnosima s javnošću Goranka Pokrovac kaže kako Zavod to upozorenje objavljuje i preventivno – kada nema nekog konkretnog slučaja prijevare, da osiguranici budu na oprezu. Jer mnogi su se lažno predstavljali kao djelatnici HZZO-a te na ime navodnog duga za “mirovinsko” na licu mjesta od žrtava tražili podmirenje.
"U 2014. godini žena iz okolice Našica nasjela je na priču dva lažna djelatnika koja su prodavala masažere i ukrala joj mirovinu. Kontinuirano upozoravamo na takve situacije pa se broj prijevara smanjio, a građani su educiraniji", kaže Pokrovac.