Nakon crnog niza prometnih nesreća vozila na dva kotača koje su se dogodile ovog vikenda, prometni stručnjak Željko Marušić upozorava da se nastavljaju negativni trendovi te da je trenutačna razmjerna smrtnost na našim cestama (prema realnom broju stanovnika) oko 80 na milijun stanovnika, odnosno oko 60 posto viša od prosjeka EU-a. Samo je prošle godine u prometu poginula 331 osoba, što je 7,8 posto više nego 2016. godine.
Podsjetimo, u nesreći koja se u noći sa subote na nedjelju dogodila u Splitu poginula je jedna osoba. Muškarac koji se vozio motociklom udario je u zaštitnu ogradu u splitskoj ulici Zbora narodne garde blizu nadvožnjaka Visoka. Danas je jedan vozač motocikla stradao na Jadranskoj magistrali. Državljanin Mađarske je iz još neutvrđenih razloga kod mjesta Mostine sletio s kolnika u provaliju i na mjestu poginuo.
STRAVIČNA NESREĆA U SPLITU: Motociklom se zabio u ogradu i poginuo
MAĐAR STRADAO NA JADRANSKOJ MAGISTRALI: Motorom sletio u provaliju i na mjestu poginuo
Mopedisti i motoristi najugroženiji su u prometu
Prometni stručnjak Marušić ističe da su mopedisti i motoristi uvjerljivo najugroženija skupina u prometu te da je njihov udio u poginulima u prometu 17-18 posto, što znači da svaka peta osoba u prometu pogine na motociklu ili mopedu. Vožnja na dva kotača je deset ili dvadeset puta pogibeljnija nego na četiri kotača, ističe Marušić na Autoportal.hr.
Niz je negativnih utjecaja na loše stanje u sigunosti prometa za motocikliste. Među njima je loša vozačka kultura: gotovo svaki vozač skutera ili motocikla svakodnevno je u prometnom prekršaju, a najviše se radi o prekoračenju brzine ili krivom prestrojavanju.
'Hrvatski je specijalitet vožnja među usporednim kolonama i slalom. Mnogi se, kad dođu u Austriju i Njemačku, začude kako vozači motocikala disciplinirano voze u koloni', smatra Marušić.
Policija okreće glavu od motociklista koji voze i 200 km/h
Dodatni je negativni utjecaj manjak nadzora jer policija često okreće glavu od prebrzih motociklista. Neki od njih u gradu voze i oko 200 kilometara na sat. Tu je i vožnja takvih brzih motocikala bez adekvatne i kompletne opreme. Vozač motocikla, ističe Željko Marušić, mora imati certificirani integralnu kacigu, kožno odjelo sa štitnicima i specijalne rukavice i čizme.
Problem je i starenje voznog parka, što je još izraženije kod motocikala nego kod automobila. Tako mnogi voze s lošim i istrošenm gumama, što smanjuje učinkovitost kočenja. Naposlijetku, i prometnice su loše, a velik se problem pojavljuje u Dalmaciji i Istri, gdje je puno skliskog vapnenačkog asfalta, a na tim se područjima najčešće vozi na dva kotača. Također, brojne su nezaštićene masivne, krute prepreke poput stupova, stabla, mostića ili zidova, uz manjkave ograde, koje svaki pad i izlijetanje pretvaraju u tragediju, piše Autoportal.hr.
'Našim motociklistima ne pada na pamet da se tako ponašaju već u Sloveniji'
Prometni stručnjak upozorava da je asfalt na mnogim mjestima još hladan, unatoč velikim vrućinama i toplom zraku.
'Netočno je da je nekultura vožnje posljedica hrvatskog mentaliteta, jer našim motociklistima, koji jure među kolonama, rade slalom..., ne pada na pamet da se tako ponašaju već u Sloveniji. Policija treba hitno unaprijediti metode i sredstva (opremu), kako bi bila u stanju hvatati i zaustavljati pomahnitale motocikliste koji teško, izravno ugrožavaju živote ostalih sudionika u prometu. Puno bi pomogao integralni video-nadzor prometa, ali i unapređenje pravosuđa. Treba unaprijediti sigurnosne značajke prometnica, a pomoglo bi smanjenje PDV-a na sigurnosnu opremu motociklista', ističe Željko Marušić.