Naime, po svemu sudeći samovezeći automobili u bliskoj će budućnosti rezultirati smanjenim brojem prometnih nesreća, što je dobro za sve, zar ne?
Ne baš. Osiguravajuće kuće, koje mi svi obožavamo, izgubiti će ogromnu zaradu padom premija.
Samovozeći automobili, poput onih koje prave i testiraju Google ili Tesla, postoje već par godina, no još su uvijek kuriozitet na cestama. Ali ne zadugo.
Najnoviji izvještaj iz KPMG-a, jedna od četiri najveće revizorske tvrtke na svijetu, kaže kako će ova osiguravajuća industrija koja trenutno zarađuje 200 milijardi dolara (1.4 bilijuna kuna) godišnje uskoro jedva preživljavati.
KPMG smatra kako će se transformacija u autonomna vozila dogoditi dosta brzo, toliko brzo da će mnoge osiguravajuće kuće uhvatiti potpuno nespremne. Izvještaj navodi osam elemenata koji će igrati važnu ulogu u ovim promjenama.
Oni uključuju zakonske promjene nakon što stroj bude upravljao vozilom umjesto čovjeka, velike količine podataka koje samovozeći automobili mogu generirati, te regulatorne odredbe.
Izvještaj predviđa i da će ljudi voljeti samovozeće automobile.
"Naša su istraživanja pokazala kako će mušterije, jednom kada budu razumjele potencijalne koristi autonomnih vozila, biti oduševljene. Svaki vozač ima jedinstvene preferencije, a autonomna vozila nude široku ponudu usluga. Između ostaloga: mogućnost multitaskinga, brži prijevoz, sigurnije putovanje i veću nezavisnost", navodi KPMG.
Dok većinu nas vjerojatno baš i nije previše briga hoće li osiguravajuća industrija uvenuti i umrijeti, izvještaj je pun zanimljivih detalja o samovozećim vozilima i njihovom utjecaju na budućnost. Danas, 90% nesreća rezultat je pogreške vozača. Samovozeći bi auti trebali srezati taj broj za 80% do 2040. godine.
Promjene neće morati čekati dolazak potpuno autonomnih vozila. Već se i sada smanjuje broj nesreća zahvaljujući ograničenoj automatizaciji koja se ugrađuje u današnje automobile. Automatsko kočenje, prilagodljiva kontrola krstarenja i sustavi za sprječavanje prelaska linije smanjuju broj sudara.
"Vozila opremljena tehnologijom za prevenciju frontalnog sudara traže isplatu osiguranja koje pokriva krivnju 7 do 15% rijeđe od sličnih vozila bez te tehnologije", izjavio je David Zuby, izvršni dopredsjednik i glavni stručnjak za istraživanje Osiguravajućeg instituta za sigurnost na autoputima.
"Daljnja automatizacija, ako bude uspješna, mogla bi dovesti do još dodatnog smanjenja traženja isplate osiguranja", kaže.
Nesreće će se i dalje događati, ali najčešće zbog vanjskih uzročnika - lošeg vremena, životinja koje su istrčale na cestu, kvara računalnog mozga automobila. KPMG predviđa kako će samovozeći automobili dolaziti s prekidačem koji će omogućiti vozačima aktivaciju ručnog načina upravljanja. Bilo bi stvarno ironično ako bi osiguravajuća industrija na kraju lobirala za takve ručne prekidače, samo da bi ostala profitabilnija tako što će vožnja što duže ostajati opasna.
Osiguravajuća bi se industrija mogla suočiti s padom dobiti od 40%, kaže KPMG, jer će manji gubici rezultirati i manjim premijama.
Ali jedina stvar koju sigurno znamo je da ne znamo što će se točno dogoditi. U svakom slučaju ne s onon količinom sgurnosti kakvu vole osiguravajuće kuće.
"Već stotinu godina uvijek je prava osoba sjedila za volanom, a sada odjednom nastaje nova situacija, s novim pravilima. Tome se nije tako lako prilagoditi", rekao je KPMG-ov Joe Schneider.