Nakon incidenta na jednoj Ininoj benzinskoj postaji u Splitu gdje se, pogreškom, u spremnicima za dizel našao benzin zbog čega je stradalo stotinjak vozila, stručnjak za promet, Željko Marušić upozorava kakve su posljedice ovakvih pogrešaka te što učiniti ako se dogode.
On pojašnjava i kako, u slučaju kad se dogodi obrnuta situacija od ove u Splitu, odnosno kad se dizel ulije u benzinca, ne dolazi do oštećenja te se problem rješava izlijevanjem dizelskog goriva i ulijevanjem benzina, u određenim slučajevima i izmjenom filtra goriva koji je višestruko jeftiniji od dizelskog.
"Ali, ako se u spremnik automobila s dizelskim motorom ulije benzin, problem je znatno složeniji, pogotovo ako se ne otkrije odmah, nego krene i vozi dok motor ne 'crkne'. Naime, ako se benzinom napaja dizelski motor, koji gorivo pali kompresijski, ubrizgavanjem u zrak užaren prednabijanjem turbopunjačem i visokim kompresijskim omjerom, ubrizgano gorivo nekontrolirano detonira te može oštetiti čela klipova, karike, glavu i cilindre. Usto nastaje trošenje visokotlačne pumpe i brizgaljki", kaže Marušić.
Ne voziti automobil
Kad dođe do ulijevanja benzina u dizelaša, automobil bi vučna služba trebala prevesti do ovlaštenog ili specijaliziranog servisa.
"Ako se, umjesto dizelskog goriva ubrizga benzin, koji je znatno upaljiviji, u cilindrima nastaju nekontrolirane eksplozije i detonacije, koje mogu uništiti, odnosno oštetiti čela klipova, glavu motora, karike i cilindre. Usto, visokotlačna klipna pumpa i brizgaljke podmazuju se gorivom, a kako benzin nema potrebnu mazivost, koju ima dizelsko gorivo, povećava se trenje i habanje u visokotlačnoj pumpi goriva i brizgaljkama te može nastati oštećenje", dodatno pojašnjava u svom tekstu Marušić.
Danas je, kaže, većina motora opremljena senzorskim sustavom, koji nakon početnih nepravilnosti i velikog porasta tlakova izgaranja šalje signal u upravljački modul, koji gasi motor, odnosno prebacuje ga u 'safe mode'.
Oštećenja će ipak biti
Određeno oštećenje ne može se izbjeći, ovisno koncepciji i upravljačkom sustavu dizelskog motora te režimu rada motora prije nego je prisilno zaustavljen.
"Teže su posljedice ako ga je vozač, nakon ulijevanja pogrešnog goriva, vozio oštrije. Vozilo treba odvesti u ovlašteni servis marke ili specijalizirani servis za dizelske motore. Pritom, osim izlijevanja iz spremnika, pogrešno gorivo treba izvući i iz visokotlačne pumpe, cjevovoda s priključcima, dobavne pumpe (0,3 do 0,8 l) i filtra goriva.
Usto treba i izmijeniti filtar goriva, čija je cijena, ovisno o tipu motora, od 250 do 800 kuna. Ukupni je trošak, ovisno o vrsti automobila, do 2000 kuna, čemu treba pribrojiti troškove prolivenog goriva i šlepanja. A moguća šteta... Dakle, Ina svim vlasnicima vozila, osim troškova popravka i izgubljenog goriva, treba ponuditi i određeno obeštećenje", zaključuje Marušić.