POČINJE INVAZIJA KINESKIH AUTOMOBILA: /

Vozilima nove energije žele pokoriti svijet

Image
Foto: afp

Kineska rastuća autoindustrija želi prodati budućnost vožnje cijelome svjetu.

28.4.2018.
8:00
afp
VOYO logo

Jednog sunčanog proljetnog dana u Amsterdamu, fanovi automobila ušli su u zamračeno skladište kako bi mogli vidjeti najnoviji hibridni SUV, kojeg je predstavljala tvrtka Lynk&Co, piše Bloomberg.

Proizvodnja kineskih automobila u Europi

Iako je na prvi pogled izgledalo kao samo još jedno predstavljanje novog vozila, radilo se o nečemu puno značajnijem - predstavljanju kineske globalno ambiciozne auto industrije. Po prvi put će se automobil kineske marke proizvoditi u zapadnoj Europi kako bi se tamo i prodavali, dok je krajnji cilj ulazak u prodajne sale SAD-a.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

To je glavni plan milijardera Li Shufua, koji je počeo kao osnivač eely grupe koja je u 80-tima prodavala frižidere, a postao vlasnik Volvo Carsa, britanskog proizvođača sportskih automobila Lotus, London Black Cabsa i najvećeg udjela u Daimleru AG, samom izumitelju automobila. Li predvodi kineske aspiracije kako bi se ubacio u veliku trojku globalne autoindustrije, SAD, Njemačku i Japan, tako da postanu velika četvorka.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Želim da cijeli cijeli svijet čuje kakofoniju koju stvaraju Geely i drugi 'Made-in-China' automobili", rekao je Li. "Gheelyev san je da postane globalna tvrtka. Kako bi to učinili, moramo izaći iz naše zemlje."

A u toj želji nije sam. Najmanje četiri kineska proizvođača automobila i tri startupa u kineskom vlasništvu, SF Motors Inc., NIO i Byton planiraju slijedeće godine početi prodavati automobile u SAD-u. Istovremeno, BYD Co. uz pomoć Warrena Buffeta izrađuje električne autobuse u Kaliforniji, Baidu Inc ulazi u partnerstvo s Microsoftom, TomTom NV-om i Nvidiom kako bi razvili samovozeću platformu, a pekinški TuSimple Inc. testira autonomne šlepere u Arizoni.

Ambiciozan 20-godišnji plan

Industriju čeka još veći preokret jer je Kina otkrila svoj dvadesetogodišnji plan koji je veći od proizvođača u stranom vlasništvu za 50%. Ova bi promjena mogla natjerati tvtrtke poput Volkswagena AG i Ford Motor Co. da pokušau zauzeti veći udio na najvećem automobilskom tržištu na svijetu, kao i omogućiti Tesli da postavi novu tvornicu u Kini. Proizvođači automobila u Kini možda budu u stanju bolje vidjeti u budućnost, a kineske tvrtke koje se budu bojale gubitka prodaje kod kuće možda dobiju veći poticaj da se prošire u inozemstvo.

"Sada su u boljem položaju nego ikada prije", rekla je o kineskim proizvođačima automobila Anna-Marie Baisden, voditeljica istraživanja o automobilima u BMI Researchu u Londonu. "Već su proveli puno vremena radeći s međunarodnim proizvođačima i postali su zreliji."

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Uskakanje u nove tehnologije

Vidjeli smo već nešto slično u Kini - u industriji smartfona. Ova je naçija iskoristila prijelaz s jednostavnih preklopnih mobitela na ručne kompjutere kako bi dominirala proizvođačkom industrijom i potpuno pregazila do tada dominantne proizvođače iz Finske, Švedske, SAD-a, Japana i Njemačke. Prošle su godine tri od top pet proizvođača smartfona bili iz Kine.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

No za ponavljanje ovog uspjeha s autima možda će trebati dulje čekati, s obzirom na vjernost markama koja postoji još od debija Henrya Forda s modelom T 1908. Kako će kineski proizvođači automobila uvjeriti prosječnog Amerikanca da odustane od svog kamioneta Ford F-150 ili stanovnika Tokija da zaboravi na Toyotu? "Kineski proizvođači automobila namjeravaju doći, ali koji će biti razlog da ljudi kupe baš njihove automobile?", pita Doug Betts, viši dopredsjednik globalne automotivne prakse u J.D. Poweru. Kineski će se automobili vjerojatno direktnije natjecati s korejskim i japanskim modelima, smatra Bob Lutz, umirovljeni dopredsjednik GM-a. Američki kupci uglavnom ne rade razliku između američkih marki. Ako krenu dolaziti, neće biti ništa kompetentniji od korejskih ili japanskih automobila", kaže Lutz. "Vjerojatno će preuzeti određeni udio od drugih azijskih marki jer će im vozila biti više azijskog karaktera. Neće dobiti veliki udio u tržištu."

A tu je i predsjednik SAD-a Donald Trump. Trgovinske napetosti između SAD-a i Kine sve su jače dok obje države jedna drugoj naizmjence uvode nove tarife. Kina bi tako trebala uvesti dodatnih 25% nameta na određenu robu koaj se uvozi iz SAD-a, uključujući automobile i zrakoplove. Tim su potezom samo uzvratili na ranije američke tarife, no Trump prijeti daljnjom eskalacijom. Ipak, ovo nadmetanje vjerojatno neće biti duljeg roka.

Potpuna kontrola

"Konkurenti koji stižu iz Kine moraju se shvatiti ozbiljnio", rekao je Matthias Mueller, bivši izvršni direktor Volkswagena, najefćeg europskog proizvođača automobila. "Posjetio sam Kinu po prvi put 1989. i razvoj koji se dogodio od onda stvarno je impresivan." Polagan ali nezaustavljiv utjecaj kineske industrije nije ograničen na slanje automobila na europske i američke ceste. Jednako je važan i kineski ulazak 'ispod haube' stranih proizvođača kupnjom tvrtki koje proizvode potrebne dijelove, kao i stavljanjem pod svoju kontrolu sirovina potrebnih za proizvodnju.

Proizvođači automobila kao što su Geely , Chery Automobile Co. i BYD počeli su još prije desetak godina razgovarati o ulasku na američko tržište s paletom jeftinih putničkih vozila. No ti pokušaji nisu daleko napredovali, pa si je industrija izgradila globalnu prisutnost direktnom kupnjom stranih tvrtki. Kineske su firme tako objavile kako je tijekom prošlih pet godina u inozemstvu obavili kupovinu u vrijednosti od najmanje 31 milijardu dolara, kupujući udjele kod proizvođača automobila i autmobilskih dijelova. Najaktivniji kupac je Li, koji je potrošio gotovo 13 milijardi dolara na udjele u Daimleru i proizvođaču kamiona Volvu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Image
Foto: afp

The chairman of Chinese-based Geely Group, Li Shufu, speaks on October 25, 2013 during the visit of the Chinese vice prime at the plant of carmaker Volvo in Gent. Volvo is the Swedish subsidiary of Geely. AFP PHOTO / BELGA / NICOLAS MAETERLINCK - BELGIUM OUT / AFP PHOTO / BELGA / NICOLAS MAETERLINCK

Kako su softver i elektronika postali za auto važni koliko i motor, Kina pazi da ne zaostane ni na tom području. Baidu, vlasnik najveće kineske internet tražilice, najavio je 1,5 milijardi dolara vrijedne investicije u 100 projekata o automomnoj vožnji tijekom slijedeće tri godine. "Preko tih partnerstva osigurali smo priliku da sudjelujemo na američkom tržištu samovozećih automobila", rekao je Li Zhenyu, dopredsjednik odjela za inteligentna vozila Baidua. "Svako ima dobre šanse za pobjedu ako ima dobre planove za razvoj." Baidu i Tencent neke su od kineskih koorporacija koje se utrkuju s Alphabetom, Waymom, Uberom i velikim proizvođačima automobila u razvoju autonomnih automobila.

Kineske vlasti namjeravaju imati 30 milijuna autonomnih vozila unutar jednog desetljeća. Već sad postoje tvrtke poput Contemporary Amperex Technologya, proizvođača baterija za električna vozila koji planira izgradnju tvornice vrijedne 1,3 milijarde dolara s dovoljno kapaciteta da nadmaši čitavu proizvodnju Tesle, a kamoli proizvođača kao što su GM, Nissan i Audi.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Kako bi mogle pokretati te baterije, kineske firme predvode u osiguravanju nužnih sirovina poput kobalta ili litija. Kineske tvrke odgovorne u za oko 60 posto svjetske proizvodnje rafiniranog kobalta. China Molybdenum Co. druga je najveća firma nasvijetu kojase bavi rudarenjem kobalta.

Namjera Kine - zagospodariti autoindustrijom

"Kina ne taji svoju ambiciju da posjeduje stvarno veliku i moćnu auto industriju", rekao je Michael Dunne, predsjednik tvrtke za konzalting Dunne Automotive Ltd. u Hong Kongu. "Kina namjerava predvoditi i dominirati industrijom električnih vozila." Kineske vlasti vide električna vozila kao svoju najbolju priliku da preuzme vodstvo u novoj pogonskoj tehnologiji. Čišćenje ozloglašeno zagađenog zraka i smanjenje ovisnosti o uvozu strane nafte još su dodatni bonusi.

Kina već je najveće tržiše električnih vozila, a s tog je mjesta za vozila srušila SAD 2015. Na ovogodišnjem sajmu automobila u Pekingu biti će 174 modela elektirčnih automobila. Kineska sklonost brzim prilagodbama stavila je ovu državu na vodeće mjesto u u autoindustriji kada su u pitanju nove tehnologije, rekao je Kazuhiro Kobayashi, glavni izvršni direktor kineske podružnice Toyote.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Kineski predsjednik Xi Jinping pokazao je kako je odlučan izmijeniti pravila automobilske industrije tijekom svog puta u Šangaj 2014. "Razvoj vozila nove energije jedini je način da se Kina od zemlje s puno automobila postane moćno središte automobilske industrije.", rekao je pri posjeti SAIC Motor Corp.-u, šangajskoj koorporaciji u vladinom vlasništvu kaoja je kineski partner GM-u i Volskwagenu. To je pokrenulo lančanu reakciju. SIAC, najveći kineski proizvođač automobila, uložio je preko 20 milijardi yuana u vozila nove energije (NEV), koja uključuju električne automobile, hibride i vozila s gorivim ćelijama.

Zapadne su tvrtke dominirale cijelo stoljeće jer su upravo one rafinirale motor s unutarnjim izgaranjem. električni motor prijeti brisanjem teprednosti, rekao je Hu Xingdou, profesor ekonomije na Pekinškom tehničkom instutu. "NEV mogu pomoći Kini da postane globalni lider u autoindustriji", rekao je Hu. "Kina i ostatak svijeta sada mogu krenuti s iste početne crte."

Tekst se nastavlja ispod oglasa
bomba
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo