Izbacivanje proizvođača opreme Adidasa kao partnera njemačke nogometne reprezentacije u korist američkog Nikea izazvalo je u petak velike emocije u Njemačkoj, čak i u redovima vlasti gdje se osuđuje nedostatak domoljublja, piše AFP.
Njemački nogometni savez (DFB) izazvao je pravi potres objavivši u četvrtak partnerstvo s američkim divom Nikeom za razdoblje od 2027. do 2034. godine, čime je prekinuto više od 70 godina vjernosti bavarskoj tvrtki Adidas. Najava dolazi manje od tri mjeseca prije početka EURA-2024 na njemačkom tlu (14. lipnja - 14. srpnja).
U Njemačkoj u punom gospodarskom padu, koja sumnja u svoju atraktivnost, izbacivanje Adidasa dodatno zamračuje sliku, nakon što je još jedan simbol njemačke industrije digao prašinu - proizvođač automobila Volkswagen izbačen je kao partner EURA u korist kineskog rivala BYD-a.
“Teško mogu zamisliti njemački dres bez tri pruge njemačkog brenda Adidas", reagirao je ministar gospodarstva i vicekancelar Robert Habeck. “Adidas i crno-crveno-žuta, boje njemačke zastave, za mene su oduvijek bile nerazdvojne, kao dio njemačkog identiteta. Cijenio bih malo više lokalnog patriotizma".
Razočaranje je izrazio i ministar zdravstva, socijaldemokrat Karl Lauterbach. Odabir američke tvrtke za opremanje Mannschafta je "pogreška", rekao je na svom X računu, žaleći što "trgovina uništava dio domovine i tradicije".
"Njemački nogomet uvijek je bio dio njemačke gospodarske povijesti. Reprezentacija koja je igrala s tri pruge, bilo je jasno kao što je lopta okrugla, a utakmica traje 90 minuta", rekao jee Markus Söder, predsjednik vlade Bavarske, regije u južnoj Njemačkoj, gdje je i sjedište Adidasa.
I izvan političkih krugova, neodobravanje je rašireno u cijeloj zemlji.
“Ovo je zbog novca”, kritizira utjecajni magazin Der Spiegel, dok nepotvrđeni medijski napisi govore o ugovoru vrijednom 100 milijuna eura godišnje. Popularne novine Bild bile su jedne od rijetkih u petak koje su odobrile dogovor, ističući financijske poteškoće DFB-a. “Tradicija ne plaća račune”, tvrdi dnevnik.
DFB je već predvidio negativne reakcije. “Razumijemo svaku emociju. Raskid s Adidasom nas ne ostavlja hladnima, no No, Nike je iznio daleko najbolju ekonomsku ponudu", objavio je DFB na mreži X nekoliko sati nakon objave ugovora.Uz ugovor s Nikeom, DFB je najavio i ugovor s platformom Tik Tok koju je razvila kineska tvrtka ByteDance, a koja će postati "službeni partner za zabavu" muške reprezentacije.
Ova objava predstavlja šok za Adidas tjedan dana nakon predstavljanja kolekcije dresova za EURO, uključujući i onaj s prijelazom ružičaste i ljubičaste boje koji je izazvao veliku pometnju u zemlji, ističe dnevnik Süddeutsche Zeitung.
"Nevjerojatno, reprezentacija pripada Adidasu, neshvatljivo je da možemo izabrati američkog velikana umjesto nje", samo se neki od komentara neutješnih i ljutitih obožavatelja na društvenim mrežama.
Šef Nikea John Donahoe rekao je u četvrtak da je "duboko počašćen" što je njegova tvrtka odabrana.