Svaka ljetna sezona donosi vozačima svoje izazove, ali za najviše iznenađenja obično se pobrine zima. Zato odvojite malo vremena i vozilo pripremite na niske temperature još prije nego što zima pokuca na vrata. Ako i ne doživite poledicu ili snijeg, dobro je biti spreman za zimska iznenađenja kod kojih će vam kvalitetne zimske gume uštedjeti mnoge neugodnosti. Tehnička ispravnost je naravno bitna u svim uvjetima, ali u zimskim uvjetima treba obratiti pažnju na neke dijelove koje ljeti možda ne izazivaju probleme.
Pobrinite se za odgovarajuće gume
Neki se vozači i zimi odlučuju za vožnju na ljetnim gumama i imaju lance za snijeg u prtljažniku, a pritom obično više razmišljaju o troškovima nego o svojoj sigurnosti. Zaboravljaju naime činjenicu da su ljetne gume neprimjerene za uvjete kada temperature padnu ispod 7 °C, naglašava Simon Brezavšček, voditelj tehničke podrške za kupce u tvrtki Goodyear Dunlop Sava Tires: “Ljetne gume na hladnoj, zasinježenoj ili zaleđenoj površini ne omogućuju tako učinkovito prianjanje kao zimske. Mješavina gaznog sloja ljetne gume prilagođena je naime višim temperaturama i upravo zbog drukčije gumene mješavine ljetne gume nisu primjerene za hladne zimske temperature.Međutim, kvalitetna zimska guma zbog mekših i elastičnijih mješavina i u izuzetno hladnom vremenu ostaje meka i zadržava prianjanje te tako zahvaljujući obliku dezena gaznog sloja u zimskim uvjetima omogućuje dobro prianjanje i lakše ovladavanje vozilom.“ Zimske gume nisu dakle važne samo za sigurniju vožnju u snijegu, nego su izuzetno važne i za sigurnu vožnju na niskim, zimskim temperaturama.
U Goodyearu kažu i kakao briga za pravu zimsku obuću vozila ne završava izborom odgovarajućih guma. Veća sigurnost za vrijeme vožnje ostvaruje se pravilnim održavanjem guma tako da, ako se i ne odlučimo za kupnju novih, već prije zimske sezone moramo se pobrinuti za njihovu besprijekornost.
Barem jednom mjesečno, obavezno prije početka nove zimske sezone, pregledajte gume. Morate paziti na istrošenost gaznog sloja: dubinu gaznog sloja možete provjeriti mjerilom dubine profila: za zimske je gume u Hrvatskoj zakonom definirana minimalna dubina profila od 4 mm. Mjerenja izvršite na unutarnjem i vanjskom rubu gaznog sloja. Također, pripazite na neravnomjernu istrošenost guma: gume se tijekom uporabe habaju, međutim morate paziti na prekomjerno ili neravnomjerno habanje guma. Ako primijetite da su gume istrošene na oba ruba, možda ih treba napuhati na odgovarajući tlak ili provjeriti da li puštaju, ako se gazni sloj na sredini troši brže nego na rubovima, to može biti znak prenapuhanih guma i slično. Kod nepravilnog habanja preporučuje se posavjetovati se sa stručnjakom, možda treba popraviti geometriju podvozja.
Brisači
Dobra vidljivost je jedan od elemenata sigurne vožnje pa treba obratiti pažnju na istrošenost metlica brisača i zamijeniti ih na vrijeme. Metlice brisača moraju biti učinkovite pri otklanjanju vode i snijega s vjetrobranskog stakla i omogučiti vozaču brzu reakciju na prometna zbivanja. Kod visoko kvalitetnih originalnih metlica brisača, optimalan izbor materijala smanjuje istrošenost i kod velikih zahtjeva, dok se istovremeno zadržava dobra kvaliteta brisanja. Brisače starije konstrukcije (metalni) podmažite ukoliko još ne trebaju zamjenu.
Provjerite svjetla
Prije početka zime (uostalom to bi svi trebali redovno provjeravati a ne samo zimi) sustav rasvjete zahtjeva temeljiti pregled. Posebnu pažnju treba obratiti na farove. Staklo iznutra mora biti suho a snop svjetla jasan. Ako je u svjetla ušla vlaga došlo je vrijeme za njihovu zamjenu. Preporučujemo pažnju obratiti i na stražnja svjetla za maglu i nemojte ih paliti ukoliko za to stvarno nema potrebe.
Godišnja provjera baterije
Na početku zimskog dana sve može ovisiti o akumulatoru. Moderni olovo-kiselina akumulatori se općenito smatraju jeftinima i jednostavnima za održavanje, ali razinu tekućine treba provjeriti barem jednom godišnje. Najbolje pred zimu koja je za bateriju uvijek stresno doba godine. Ako je razina preniska, dolijte destiliranu vodu. Nakon nekoliko godina vrijeme je za novi akumulator. Ako ste u nedoumici, konzultirajte se s prodavačem. Preporučljivo je držati površinu akumulatora čistom i suhom.
Tekućine u vozilu
Provjerite i razinu i stanje rashladne tekućine koja mora biti funkcionalna do minus 25 stupnjeva Celzijusa. Nemojte riskirati jer zbog zamrzavanja hladnjaka i vode u bloku motora riskirate posjet serviseru i veliku štetu.
Također, ne treba zanemariti - najbolje da provjerite kod svakog posjeta benzinskoj postaji, tekućinu za pranje vjetrobrana. Zaštita treba biti najmanje minus deset, bolje na minus 20 stupnjeva Celzija.
Vrata i brave
Mnogi već kod prvog mraza cupkaju pred automobilom sa zaključanim i smrznutim bravama. Grafit ili silikon su najbolji za sprječavanje zamrzavanja brave. Gumena brtvila i spojeve je najbolje premazati masnom olovkom ili silikon sprejem kako bi ih zaštitili od smrzavanja, sljepljivanja ili pucanja.
Prikladna zimska oprema
Čak i ako ste se spremili za zimu prema našim naputcima ne zaboravite još pokoju sitnicu. Preporučujemo uvijek u automobilu imati sprej za odmrzavanje, strugalo za led, metlicu, maramice za vjetrobransko staklo (sprječavaju magljenje), baterijsku svjetiljku, toplu deku i rukavice. Nije naodmet imati negdje i svijeću i šibice. Pomaže ako ostanete zameteni u snijegu. Oni koji češće putuju u snježne krajeve (skijanje) ili žive u njima također bi trebali razmišljati o lancima i lopati za snijeg u prtljažniku.