Nezadovoljni i nereligiozni skloniji opsesiji slavnima

Nema ničeg lošeg divimo li se vještini sportaša, glumca ili glazbenika, no potreba da saznamo detalje o njihovom privatnom životu može ukazivati na nezadovoljstvo vlastitim.

26.8.2010.
13:10
VOYO logo

Suradnica Psihology Todayja, pišući o opsesiji slavnima, sjetila se svog susreta s Britney Spears, koja je iznenada ušla u ured njenog šefa. Dok je slavna svita prolazila, ona se zacrvenjela, mucala i nagnula preko stola da joj stisne ruku. A dok ju je gledala ravno u nasmijane oči, osjećala je da joj se vrti u glavi.

I iako nije fan Britney Spears, fascinacija slavnima bila je prevelika i za psihologinju. Zašto ju je susret sa slavnom osobom toliko uzbudio, pitala se naknadno? I zašto bi uopće uzbudio ikoga od nas?

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Susresti zvijezdu ne znači samo da smo je vidjeli - još je bitnije da je ona – vidjela nas, ističe prof. Braudy. Smatramo li da je njihov život važniji i stvarniji od našeg, osjećat ćemo se uzbuđenije jer ulazimo u taj paralelni svijet.Slavni su fascinantni jer, što se većine anonimnih tiče, žive u paralelnom, nama nedostupnom svemiru. Zvijezde žive u sasvim drugačijem svijetu i u usporedbi s njihovim naš nam se život čini strašno dosadnim. Kupujemo, ili listamo tuđe, časopise o slavnima u predivnim haljinama ili skupocjenim automobilima, a za cirkus oko zvijezda krivimo medije. No, ono što nas zavodi nisu novinari nego naš vlastiti um. Pogled na lijepo lice zasipa mozak ugodim kemijskim spojevima, pa nije ni čudo da nam šarmantni osmijeh s naslovnice postaje neodoljiv.

arti-201002030043006Slavne osobe utječu na naše osjećaje i potrebu da nađemo partnera jer nam se čini da posjeduju sve kvalitete koje nam trebaju. Osim toga, budući da nam je njihovo lice vrlo poznato, mozak je podsvjesno prevaren da smo prijatelji, tvrde psiholozi. Prepustimo li se tome, sasvim prirodno se rađaju osjećaji ljubavi, divljenja, želja za oponašanjem, žudnja. Njihovo gravitacijsko polje teško je izbjeći.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Mozak fanova može se čak promijeniti pod utjecajem snage koju ima opsesija slavnom osobom. Da je popularniji od Isusa, rekao je i John Lennon, no nije bio prvi koji je rekao da je obuzetost slavnima zauzela mjesto religije.

Oko slavnih kruže mitovi, imaju svoje rituale na crvenom tepihu, finalnim utakmicama i dodjeli nagrada te mogu postati 'besmrtni' urezujući svoje ime u povijest i pločnike. U sekulariziranom društvu naša potreba za obožavanjem, makar idola, prebacila se na slavne osobe, tvrdi psiholog James Houran sa Southern Illinois University School of Medicine. Ustanovio je da su nereligiozni zainteresiraniji za slavne, pa nagađa da im ovaj interes popunjava prazninu koju religiozni zadovolje svojim vjerskim aktivnostima.

Erotomani su uglavnom uvjereni da ih osoba o kojoj razmišljaju voli ili će ih zavoljeti kad se upoznaju. Razgovor s prijateljem ili psihologom u tom je slučaju preporučljiv.Leo Braudy, autor knjige The Frenzy of Renown: Fame and its History, kaže da slavne osobe danas sve više nalikuju popisu svetaca u katoličkom kalendaru. "Zvijezde imaju svoju aureolu i karizmu," kaže Braudy.

Ipak, gledanje na slavne ne mora biti uvijek loše. Neki od njih prebrodili su siromaštvo, bolesti, osobne slabosti i druge prepreke, pa mogu motivirati one sa sličnim problemima da na život gledaju optimističnije.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Susresti zvijezdu ne znači samo da smo je vidjeli, još je bitnije da je ona – vidjela nas, ističe prof. Braudy. Smatramo li da je njihov život važniji i stvarniji od našeg, osjećat ćemo se uzbuđenije jer ulazimo u taj paralelni svijet.

Mentalno nestabilniji i usamljeni mogli bi upasti u posebnu vrstu opsesije slavnima, koja je zabrinjavajuća. Opsesivni fanovi vjerojatno već pate od nekog oblika mentalnog poremećaja i sebe žele čak i na najdestruktivnije načine povezati s objektom svog obožavanja. Erotomani su uglavnom uvjereni da ih osoba o kojoj razmišljaju voli ili će ih zavoljeti kad se upoznaju. Razgovor s prijateljem ili psihologom u tom je slučaju preporučljiv.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Prethodni članci:

arti-201006170225006 arti-201002030043006 arti-201005030028006

Tekst se nastavlja ispod oglasa
pikado
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo