Brkovi su kroz povijest prolazili kroz različite faze – od simbola muževnosti i autoriteta do hipsterskog modnog izričaja. U današnjem svijetu, gdje su granice osobnog stila i izražavanja fluidnije nego ikad, brkovi su se vratili kao glavni statement za one koji žele istaknuti svoj karakter.
Ali što vaš brk stvarno govori o vama? Da bismo to saznali, zaronit ćemo u povijest, trendove i psihologiju popularnih stilova brkova.
Brkovi su kroz stoljeća imali različita značenja. U antičkoj Grčkoj, brkovi su bili simbol snage i muževnosti. U srednjem vijeku, brkati vitezovi su simbolizirali hrabrost i visoki društveni status, dok su tijekom viktorijanskog razdoblja brkovi postali zaštitni znak džentlmena i pripadnika više klase. Do sredine 20. stoljeća postali su sinonim za buntovništvo u 1970-ima, dok su 1980-ih glumci poput Toma Sellecka i Burta Reynoldsa bili sinonim muževnog seksipila…
Psihologija modernog brka
A danas? Ovog Movembra pitali smo nekoliko frajera zašto oni nose brkove, što oni njima znače i kako se brinu o njima.
"Iskreno, lijen sam obrijati se, nosio bih i bradu, ali nemam je po cijelom licu. Svjestan sam Movembra i njegovog značenja, a samopregled radim od mladih dana jer sam tijekom školovanja bio na praksi u klinici za tumore i tamo su nas educirali oko važnosti samopregleda", kaže 37-godišnji fizioterapeut Antun.
No, prema psiholozima, brkovi nisu samo modni dodatak – oni mogu odražavati dublje aspekte osobnosti. Izbor brkova često je povezan sa željom za izražavanjem identiteta, socijalnom porukom koju nosimo svijetu i osjećajem pripadnosti ili odvajanja od društvenih normi.
Gusti brkovi - samopouzdanje i liderstvo
Široki, gusti brkovi često upućuju na osobu koja se osjeća ugodno u svojoj koži i ne boji se preuzeti vodstvo. To su ljudi koji privlače pažnju i znaju kako iskoristiti svoj izgled kako bi poslali jasnu poruku. "Imam brkove od prve godine faksa, skoro 7 godina. Brkove nosim prvenstveno iz estetskih razloga. Izgledam ozbiljnije i zrelije", priča nam 27-godišnji account manager Dominik.
Da mu je imidž poslovno i privatno važan, potvrđuje i time koliko truda investira u njegu. "Za održavanje brkova i brade koristim šampon za bradu i lice, a uz to koristim i ulje za njegu brade i lica. Za mene nošenje brkova predstavlja svojevrsni prelazak iz 'dječje' u jednu odrasliju i zreliju fazu te smatram da brkovi uvijek moraju biti njegovani i održavani", objašnjava te dodaje kako je svjestan Movembra te u studenom redovito obavlja svoj sistematski pregled.
Uvijeni brkovi - kreativnost i ekscentričnost
Brkovi s uvijenim vrhovima, hipsterskog stila, ukazuju na otvoren um, kreativnost i sklonost eksperimentiranju. Ovaj odabir stiliziranja ukazuje na slobodoumnu osobu koja uživa u različitim oblicima umjetnosti i izražavanja. Jedan takav je i Mihael, digitalni grafički dizajner koji se u slobodno vrijeme bavi slikarstvom, nogometom i, kako sam kaže, kontempliranjem o smislu života.
"Jednostavno se osjećam bolje, muževnije. Brkovi i brada su postali neki moj statusni simbol. Rijetko me se može vidjeti bez. Mislim da sam jednostavno bradat u podznaku. Nosim ih otkako mi je izraslo prvo paperje u osnovnoj školi. Tada sam možda izgledao glupo, ali čim se paperje zgusnulo, moje lice je krasio decentan i pristojan brčić, kao kod Lorda Byrona", priča nam 34-godišnji Mihael.
Na pitanje o samom Movembru, prilično slikovito sažima cijelu bit: "Mislim da nisam još u godinama kada bih trebao aktivno razmišljati o pregledu. Ali možda i bih? Uvijek sam podržavao Movember. Znao sam taj mjesec nositi neku smiješnu varijantu brkova i zapravo sam taj mjesec koristio za eksperimentiranje. Uvijek bih se dobro osjećao i nekako samopouzdanije. Mislim da je svaka prilika da se ukaže na neki problem, pogotovo zdravstvene prirode, dobra prilika koju objeručke treba prihvatiti i iskoristiti. Osim toga, puno je bolje slaviti Movember, nego 'no-nutt' November."
Klasični tanki brkovi - duboka svijest o vlastitom identitetu
Klasični i tanki brčići često su odabir ljudi koji cijene prošlost, jednostavnost i stilsku konzistentnost. Takve osobe obično imaju duboku vezu sa svojim korijenima i svijest o vlastitom identitetu. "Brkove i bradu imam od 2. godine faksa, kad sam sam ih odlučio održavati za stalno jer bez njih sam izgledao kao maloljetni klinac i živciralo me da su me stalno tražili osobnu kod ulaska u klubove", priznaje iskreno Hrvoje koji sam sebe danas teško može zamisliti kako bi izgledao bez svojih brkova.
"Održavam ih na najjednostavniji način, imam trimer za bradu i ponekad stavim ulje ili kremu. Movember za mene ima svakako veliki i važan utjecaj na muško zdravlje, jer su svi svjesni da muškarci ne obavljaju redovno preglede, nemaju naviku ići doktoru i veliku većinu stvari pokušaju preležati, tako da je Movember odličan pokret oko stvaranja svjesnosti na bitnost pregleda i promtne reakcije", objašnjava 29-godišnji fitness trener Hrvoje.
Kakav god brk da imate, o njemu se, kao i zdravlju, treba redovito brinuti
Ako ste odlučili ovog Movembra pustiti brkove kako biste podržali mjesec borbe protiv raka testisa i raka prostate, svratite u dm. Osim što dm želi dodatno podići svijest i skrenuti pozornost na važnost samopregleda i upoznavanje s bolešću i važnosti brige o zdravlju te redovitim liječničkim kontrolama, za kupnju proizvoda u prodavaonici dm-a iz asortimana muške njege u vrijednosti iznad 35 EUR od 1.11. do 30.11.2024. kupci dobivaju majicu na dar. Osim toga, za kupnju proizvoda za mušku njegu od 1.11. do 30.11.2024. u prodavaonici dm-a i u dm online shopu, kupci dobivaju 20 x više bodova na dm active beauty kartici uz prethodnu aktivaciju kupona u 'Moj dm' aplikaciji.
Institut Ruđer Bošković zahvaljujući donacijama dm-a ispituje proteinske biljege karcinoma
dm će i ove godine donirati Institut Ruđer Bošković kako bi pomogli istraživačkom timu u važnom istraživanju koje bi trebalo olakšati razumijevanje kako se rak prostate razvija i kako ga ranije otkriti i učinkovitije liječiti. Važno je za napomenuti da je dm u proteklih osam godina podržao rad Instituta s više od 67.000 eura.
Tijekom suradnje s dm-om, znanstvenici su ispitali proteinske biljege u 160 kliničkih uzoraka karcinoma prostate i 65 uzoraka zdrave prostate u svrhu otkrivanja novih pokazatelja bolesti.
Također, i ove godine dm će u suradnji sa Satiričkim kazalištem Kerempuh u sklopu kampanje Movember skrenuti pozornost na muške bolesti i važnost njihove prevencije, a sav prihod od prodanih ulaznica za predstavu „Predsjednici&ca“ koja će se održati 29.11.2024. u 20:00 sati bit će doniran Institutu Ruđer Bošković.
Sadržaj nastao u suradnji RTL native tima i dm-a.