Šanse za preživljavanje pada zrakoplova mogle bi biti veće za one koji sjede na stražnjim sjedalima, otkrili su stručnjaci.
Tijekom proteklih osam desetljeća bilo je 18 kobnih komercijalnih letova koji su prevozili najmanje 80 putnika i koji su iza sebe ostavili preživjele u svojim olupinama. Postavlja se pitanje kako su oni preživjeli naizgled nemoguće?!
"Postoji puno razloga zašto bi netko mogao preživjeti u situaciji koja se čini potpuno nemogućom za preživljavanje", rekla je za Wall Street Journal Barbara Dunn, predsjednica američkog Međunarodnog društva istražitelja zračne sigurnosti (ISASI).
"To ovisi o tome kako zrakoplov slijeće i gdje putnik sjedi. Ako ste zategnuli sigurnosni pojas, to ograničava količinu trzanja kroz tijelo. Također, ovisi o tome hoće li putnik moći zauzeti položaj pripreme za sudar", objasnila je.
Sjedalo u stražnjem djelu aviona spasilo živote
Dana 29. prosinca, svijet je gledao kako se Jeju Air Boeing 737-800 srušio u međunarodnu zračnu luku Muan u Južnoj Koreji. To je bila najsmrtonosnija zrakoplovna katastrofa u zemlji od 1997. godine. U zrakoplovu koji se zapalio, bio je 181 putnik, a preživjele su dvije osobe koje su sjedile u stražnjem dijelu zrakoplova
Muškarac je imao prijelome kostiju lijeve strane tijela i ozljede kralježnice koje je s vremenom zaliječio. Žena je slomila desni gležanj i imala je ozljede na desnoj strani tijela. Unatoč bolnim ozljedama, oboje su pri svijesti i komunikativni te su hospitalizirani u Seulu.
Samo četiri dana prije toga, Embraer 190 Azerbaijan Airlinesa oboren je ruskim projektilom zemlja-zrak u blizini Aktaua u Kazahstanu dok je bio na putu za glavni grad Čečenije. U zrakoplovu je bilo 67 putnika i članova posade, od čega je 29 preživjelo. Ti putnici sjedili su u stražnjem dijelu zrakoplova.

Važno je i kojim dijelom zrakoplov dotiče tlo
No, mjesto na kojem sjedite u zrakoplovu nije jedini čimbenik koji dolazi u obzir za potencijalno preživljavanje. Važno je i kojim dijelom zrakoplov dotiče tlo kad padne ili sleti. Putnici u tom dijelu snose najveći teret sile.
"Mnogi ljudi misle da je sigurnije straga nego sprijeda. Koliko brzo vatra preuzme kontrolu i koliko brzo možete doći do izlaza, sve su te stvari također važne", istaknula je Dunn.
Istražitelji koji procjenjuju šanse da se preživjeli izvuku iz avionske katastrofe usredotočuju se na pet glavnih čimbenika: cjelovitost zrakoplova, učinkovitost sigurnosnih ograničenja, G sile koje doživljavaju putnici i posada, okoliš u zrakoplovu i čimbenike nakon pada kao što su vatra ili dim.
G sila utječe na preživljavanje
Američki Nacionalni odbor za sigurnost prometa (NTSB) smatra da se nesreća može preživjeti ako sile koje se prenose na putnike ne prelaze granice ljudske tolerancije. Osim toga, ako struktura zrakoplova koja okružuje putnike ostane netaknuta nakon nesreće, ona je označena kao "moguće preživjeti".
Zrakoplovne nesreće smatraju se "nemogućima za preživjeti" kada su G sile toliko snažne da ih ljudsko tijelo ne može izdržati. Ljudi su u svakodnevnom životu izloženi 1 G sili, a čimbenici kao što su tobogan ili vozilo koje brzo ubrzava mogu stvoriti silu dva do tri puta veću.
"Općenito, osoba će izgubiti svijest nakon 4 G ili 5 G, iako je bilo nekih koji su preživjeli čak i veće sile", rekao je Lonnie G. Petersen, profesor aeronautike i astronautike.

U većini incidenata je 'moguće preživjeti'
No, učinak ovisi isključivo o broju G-ova i smjeru i intenzitetu sile. Ako zrakoplov ne postigne više od 9 G u kretanju prema naprijed, putnici imaju razumnu šansu da prođu s ozbiljnim ozljedama. "Putnici će najvjerojatnije preživjeti s ozljedama i modricama", rekao je za Thomas Zeidlik, istraživač fiziologije zrakoplovstva.
Ed Galea, profesor inženjerstva zaštite od požara koji je proveo značajne studije o evakuacijama nakon zrakoplovnih nesreća, rekao je za CNN da se "velika većina zrakoplovnih nesreća može preživjeti i da većina ljudi u nesrećama preživi". Napomenuo je kako u moderno doba sjedala u zrakoplovu moraju biti napravljena da izdrže udar do 16 G, što znači da je u većini incidenata "moguće preživjeti".
Prema studiji časopisa TIME iz 2015. godine, prikupljeni podaci kroz 35 godina iz Federalne uprave za zrakoplovstvo pokazalo je da su stražnja sjedala u zrakoplovu imala stopu smrtnosti od 32 posto. Za usporedbu, srednja sjedala imala su 29 posto smrtnih slučajeva, dok su prednja imala 38 posto smrtnih slučajeva, piše Daily Mail.
'Ne postoji čarobno najsigurnije sjedalo'
No, Galea je upozorio da "ne postoji čarobno najsigurnije sjedalo". "Ovisi o prirodi nesreće u kojoj ste se našli. Nekad je bolje naprijed, nekad straga", rekao je.
Međutim, primijetio je kako postoji razlika između sjedala koje ima najbolje šanse preživjeti početni udar i sjedala koje vam omogućuje brzi izlazak iz aviona. Prema njegovom mišljenju, putnici bi trebali birati ovo drugo, jer je važno za preživljavanje koliko brzo se putnici mogu evakuirati. On je istaknuo da je blizina izlazu vrlo važna.
"Ključna stvar koju treba razumjeti jest da se u zrakoplovnoj nesreći svaka sekunda računa. Svaka sekunda može napraviti razliku između života i smrti", istaknuo je.
POGLEDAJTE GALERIJU
POGLEDAJTE VIDEO: Vesna je dva puta pobijedila rak: 'U listopadu kemoterapija, u prosincu skijanje'