POSAO IZ SNOVA / Hrvatski pilot o 'moćnom' iskustvu upravljanja avionom: 'Kad su vremenske neprilike, tu se najbolje vidi naše umijeće'

Image
Foto: Igor Matić

Piloti i kopiloti su dobro uvježbani profesionalci koji upravljaju zrakoplovima i helikopterima kako bi prevezli putnike, robu ili poštu, a više o obavljanju ovog izazovnog posla s velikom odgovornošću nam je ispričao prvi časnik Igor Matić, kojemu je ovo posao iz snova i dječački san

Pola Križevac

Pola Križevac

Novinarka rubrike Magazin koja se dugi niz godina bavi lifestyle temama, a najviše voli intervjue.

10.5.2022.
9:51
Igor Matić
VOYO logo

Izazovno zanimanje pilota je primjereno vrlo odgovornim osobama koje se bez poteškoća drže propisanih pravila rada i ponašanja te koje su sposobne ovladati i opasnim situacijama.

Polijetanje i slijetanje su najteži dijelovi leta koji zahtijevaju uigran rad kapetana i kopilota.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Razgovarala sam s Igorom Matićem, koji posljednjih sedam godina radi kao prvi časnik u jednoj aviokompaniji. Igor nam je objasnio sve što bi buduće pilote moglo zanimati, od obrazovanja, natječajima, prednostima tog posla, ali i kako izgleda raspored pilota i kopilota.

NET.HR: Što Vas je privuklo poslu pilota? Koliko godina već radite kao pilot?

Tekst se nastavlja ispod oglasa

MATIĆ: Posao pilota je doslovno posao iz snova. Počelo je kao dječački san od malih nogu (s pet, [est6 godina), a održalo se sve do danas kada mi je to postala i profesija i poziv i hobi i ljubav. U zrakoplovstvu sam 10 godina, a od toga sedam godina radim u prometnoj avijaciji kao prvi časnik (kopilot).

Image
Foto: Igor Matić
Image
Foto: Igor Matić

NET.HR: Gdje ste se školovali za pilota? Koje faze sve mora proći budući pilot nakon obrazovanja?

Tekst se nastavlja ispod oglasa

MATIĆ: Školovanje za pilota je započelo na Fakultetu prometnih znanosti u Zagrebu (smjer Aeronautika- Civilni pilot) nakon četverogodišnje srednje tehničke prometne škole u Splitu i trajalo je pet godina, od samog početka do stjecanja profesionalne pilotske dozvole. Pilotska profesija je strukturirana tako da se nakon položenih ispita na fakultetu počinje s letenjem kao praktičnim dijelom prilikom kojeg se ostvaruje propisani nalet kako na zrakoplovu tako i na simulatoru, što je i uvjet za izlazak na završni ispit pred komisijom. Letenje se odrađuje u fazama i to početna faza tzv. PPL (Private pilot licence), nakon toga IR (Instrument rating), ME (Multi engine), MCC (Multicrew coordination). Svako spomenuto ovlaštenje sadrži određeni fond sati naleta nakon čega slijede provjere i napredak za višu fazu školovanja. Nakon otprilike 2 godine letenja, a to ovisi prvenstveno o organizaciji rasporeda svakog od pilota i meteorološkim uvjetima se izlazi na završni ispit i u slučaju prolaska postajete Profesionalni pilot zrakoplova s odgovarajućim ovlaštenjima te vlasnik dozvole CPL (Commercial pilot licence).

Image
Foto: Igor Matić
Image
Foto: Igor Matić

NET.HR: Kako se može zaposliti u aviokompaniji? Objavljuju li se često natječaji?

Tekst se nastavlja ispod oglasa

MATIĆ: Nakon završenog školovanja sa svim dozvolama ste spremni za posao. Zrakoplovne kompanije diljem svijeta objavljuju natječaje na kojima se traže mladi piloti s potrebnim dozvolama i ako posjedujte sve odgovarajuće uvjete pa tako i kvalitete spremni ste se okušati u najvećem izazovu života. Nakon prijave slijedi testiranje sposobnosti, profila ličnosti i niz drugih provjera kojim se provjerava imate li sve potrebne kompetencije za navedeno mjesto. Ako prođete sve faze selekcije, dolazi do najizazovnijeg dijela i to simulatora leta gdje se prolaze sve izvanredne i abnormalne situacije koje su moguće za vrijeme leta te nakon gotovo par mjeseci zahtjevnog školovanja sjedate u pravi zrakoplov s putnicima. Pored svih navedenih stvari izdvojio bih faktor motivacije koji je najvažnija karika u lancu za dobiti posao iz snova.

Image
Foto: Igor Matić
Image
Foto: Igor Matić

NET.HR: Kako izgleda Vaš raspored, koliko sati treba letjeti jedan pilot u danu?

Tekst se nastavlja ispod oglasa

MATIĆ: Naši rasporedi letenja su strogo propisani i u skladu su sa zakonom o vremenu rada člana posade zrakoplova, prilikom čega se maksimalno poštuje vrijeme rada i odmori nakon. Unutar moje kompanije postoje dani kad radimo od 2 sektora u jednom danu pa sve do maksimalnih šest sektora, nakon čega slijedi odmor koji je također propisan i generalno je trajanja od minimalnih 12 sati prije sljedećeg leta. Ako pričamo o godišnjem prosjeku, letimo otprilike 600 sati godišnje, što naravno varira opet od godine do godine. Da rezimiram, ako se radi o prosječnom mjesečnom planu letenja onda je to nekih od 15 do 18 radnih dana u mjesecu prilikom čega ostatak uživamo u slobodnim danima i vlastitim aktivnostima.

Image
Foto: Igor Matić
Image
Foto: Igor Matić

NET.HR: Kako izgleda držati sve pod kontrolom u zraku i sigurno odraditi let?

Tekst se nastavlja ispod oglasa

MATIĆ: Odrađivanje svakodnevnih dužnosti su strogo propisane našim priručnicima tako da se rutinski odrađuje svaki let tijekom dana. Postoje procedure kojih se strogo pridržavamo i u skladu s kojima obavljamo let. Kako je upravljanje zrakoplovom vrlo "moćno" i zaista jedno posebno iskustvo, mi također u svakom trenutku moramo biti prilično svjesni kako postoji jako velik broj različitih situacija u kojima moramo pokazati svoje vještine i sposobnosti za koje smo školovani i za koje se školujemo bez prestanka. Upravljanje zrakoplovom je prije svega timski rad u kojem svaki član posade zna svoj dio posla i u skladu s ulogom koju obavlja ima odgovarajuću odgovornost. S obzirom na to da smo istrenirani pod strogim kriterijima, jako mali broj situacija nas može iznenaditi te se zbog toga možemo složiti kako držimo stvari pod kontrolom gotovo uvijek.

Image
Foto: Igor Matić
Image
Foto: Igor Matić

NET.HR: Recite nam neke anegdote u letu. Jeste li se susreli s izvanrednim slijetanjima, kvarovima i panikom putnika?

Tekst se nastavlja ispod oglasa

MATIĆ: U mojoj sedmogodišnjoj karijeri do sada nije bilo značajnijih kvarova. Uglavnom smo svjedočili manjim kvarovima koji se brzo otklanjaju, međutim, bilo je poprilično izazovnih vremenskih neprilika u kojima smo pokazali svoje umijeće. Činjenica je da putnicima nije baš ugodno u nekim specifičnim situacijama, međutim, kako sam već naglasio, istrenirani smo za raznorazne situacije i samim time se maksimalno trudimo da sigurnost leta ostane u najvišim mogućim standardima.

Image
Foto: Igor Matić
Image
Foto: Igor Matić

NET.HR: Je li to Vaš posao iz snova, jeste li zadovoljni? Koje su prednosti tog posla?

Tekst se nastavlja ispod oglasa

MATIĆ: Ovo je definitivno moj posao iz snova. Bit ću malo kreativno nastrojen sad, ali samo zamislite dan u kojemu dočekate sunce na horizontu dok još njegove zrake nisu obasjale grad ili trenutak kad zadnji pozdravi sunca krase vaš ured na 7000 metara dok tonete u noć pa i oni predivni prizori "paranja" oblaka zaista ne ostavljaju ravnodušnim nikoga od nas nakon hrpe sati i godina letenja. Prednosti ovog posla su zasigurno putovanja, dosta slobodnog vremena, upoznavanje novih ljudi, nepostojanje istog dana, vrlo dinamično okruženje i jako dobri uvjeti rada.

Image
Foto: Igor Matić
Image
Foto: Igor Matić

NET.HR: Otkrijte nam otprilike koliko jedan pilot može zaraditi u mjesec dana?

Tekst se nastavlja ispod oglasa

MATIĆ: S primanjima pilota ne bih volio izlaziti u javnost. Primanja dakako ovise o kompaniji, naletu i drugim dodacima, ali recimo da se radi o visoko iznad prosječnoj plaći s obzirom na zahtjeve i odgovornosti posla.

Image
Foto: Igor Matić
Image
Foto: Igor Matić

NET.HR: Osjećate li kad pritisak što ste odgovorni za tolike živote u letu od točke A do točke B?

Tekst se nastavlja ispod oglasa

MATIĆ: U pogledu pritiska smo istrenirani da se nosimo s različitim stresovima i da reagiramo na način koji priliči u toj situaciji. Postoje trenuci kad je napor veći i oni trenuci kad je zanemariv. Svakako iskustvom, znanjem i treningom godinama sve više "brusimo" svoje vještine, a samim time i pritisak je u specifičnim situacijama manji ili gotovo zanemariv.

Image
Foto: Igor Matić
Image
Foto: Igor Matić
Toma
hABAZIN VS. mAGYAR
Versailles
Senorita 89
Brak na prvu
default_cta
Samit
Još jedna runda
Hell's kitchen
Ljubavna zamka
Pevačica
default_cta
Nado
Otok iskušenja
Obiteljske tajne
Brak na prvu Australija
Cijena strasti
default_cta
VOYO logo