Odlazak u restoran trebao bi biti ugodno iskustvo za sve - kako za goste, tako i za osoblje. Međutim, mnogi gosti nesvjesno čine pogreške koje mogu pokvariti atmosferu ili otežati posao osoblju. Donosimo detaljan vodič o tome što pristojni ljudi nikada ne rade u restoranu.
Osnovni bonton prije i tijekom obroka
Dolazak i smještaj u restoranu
Prvi dojam je ključan, stoga je važno znati kako se ponašati pri dolasku u restoran. Pristojni gosti uvijek poštuju pravila smještaja i organizacije restorana. Ako restoran ima domaćina ili hostese, nikada nemojte sami odabirati stol i sjedati. Umjesto toga, strpljivo pričekajte da vas osoblje pozdravi i smjesti. Ovo omogućuje restoranu da optimalno rasporedi goste i održi red. Točnost je također izraz poštovanja prema restoranu i drugim gostima. Ako imate rezervaciju, nastojte doći na vrijeme. U slučaju da ćete kasniti više od 15 minuta, pristojno je nazvati restoran i obavijestiti ih. Tako im dajete priliku da prilagode raspored i zadržite svoj stol. Broj gostiju je još jedan važan faktor u organizaciji restorana. Nikada nemojte mijenjati broj gostiju bez prethodne najave, posebno ne u većem broju. Rezervacija za dvoje ne može se iznenada pretvoriti u rezervaciju za šestero jer to može stvoriti logističke probleme za restoran. Konačno, poštujte raspored stolova i stolica u restoranu. Nemojte samoinicijativno premještati namještaj jer svaki restoran ima svoj sustav rasporeda koji omogućuje optimalan protok osoblja i udobnost svih gostiju. Ako imate posebne zahtjeve, uvijek je bolje obratiti se osoblju koje će vam rado pomoći na način koji ne ometa rad restorana.
Komunikacija s osobljem
Način na koji komunicirate s osobljem restorana od ključne je važnosti za ugodno iskustvo objedovanja. Pristojni gosti uvijek pokazuju poštovanje prema konobarima i drugom osoblju kroz svoje riječi i postupke. Prvo i najvažnije, uvijek uzvratite pozdrav kada vas konobar pozdravi - to je osnovna ljubaznost koja postavlja ton za ostatak večeri. Kada konobar predstavlja dnevnu ponudu ili specijalna jela, pažljivo ga saslušajte i nemojte ga prekidati. To nije samo pristojno, već vam može pomoći da donesete informiranu odluku o svojoj narudžbi. Kada trebate pomoć ili želite nešto naručiti, nikada nemojte dozivati osoblje pucketanjem prstima, zvižducima ili mahanjem. Takvo ponašanje se smatra izrazito nepristojnim i nepoštivanjem. Umjesto toga, pokušajte uspostaviti kontakt očima s konobarom ili diskretno podignite ruku kako biste privukli njihovu pažnju. Ako to ne uspije, pričekajte da konobar prođe pored vašeg stola i tada ga ljubazno zamolite za pomoć.
Vrlo je važno izbjegavati korištenje neprimjerenih nadimaka ili previše familijarnih izraza pri obraćanju osoblju. Izrazi poput "dušo", "srećo" ili "mala" mogu se smatrati uvredljivima ili neprofesionalnima, bez obzira na vaše dobre namjere. Umjesto toga, obraćajte se osoblju s "gospodine" ili "gospođo", ili jednostavno koristite izraze poput "oprostite" ili "izvinite" kada trebate njihovu pažnju. Zapamtite da je osoblje tu da vam pomogne i osigura ugodno iskustvo, ali nisu vaši osobni poslužitelji. Tretirajte ih s istim poštovanjem koje biste očekivali za sebe. Budite strpljivi ako je restoran zauzet, izrazite zahvalnost za njihov trud i uvijek budite jasni, ali ljubazni u svojim zahtjevima.

Što izbjegavati tijekom obroka
Korištenje mobitela u restoranu
U današnje doba, kada su pametni telefoni postali neizostavan dio naših života, važno je znati kako ih pravilno koristiti u restoranima. Pristojni gosti uvijek vode računa o tome da njihovo korištenje mobitela ne ometa druge goste ili osoblje restorana. Ovo uključuje nekoliko ključnih pravila ponašanja. Prije svega, izbjegavajte voditi glasne telefonske razgovore za stolom. Ako morate odgovoriti na poziv, pristojno je ustati od stola i pronaći mirno mjesto gdje nećete smetati drugima. Također, izbjegavajte korištenje bljeskalice pri fotografiranju hrane ili društva, jer to može biti ometajuće za ostale goste, posebno u restoranima s intimnijom atmosferom. Nadalje, ne stavljajte mobitel na stol tijekom obroka. Osim što je to nehigijenski, također može biti znak nepoštovanja prema vašem društvu ili osoblju restorana. Umjesto toga, držite mobitel u torbi ili džepu i provjeravajte ga diskretno samo ako je to zaista neophodno. Zapamtite, restoran je mjesto za uživanje u hrani i društvu, a pretjerano korištenje mobitela može narušiti to iskustvo kako za vas, tako i za druge goste.
Ponašanje za stolom je ključan aspekt bontona u restoranu koji odražava vašu kulturu i poštovanje prema drugima. Pristojni gosti uvijek vode računa o svojim manirima tijekom jela. Prvo i najvažnije, nikada ne govorite punih usta - to je ne samo neugodno za gledati, već može dovesti i do neugodnih situacija ako hrana slučajno izleti iz usta. Također, izbjegavajte mljackanje i glasno srkanje, jer takvi zvukovi mogu biti vrlo ometajući za druge goste. Iako se možda čini staromodnim, pravilo o ne stavljanju laktova na stol i dalje vrijedi, posebno u finijim restoranima. Ovo pravilo potječe iz vremena kada su stolovi bili nestabilni, ali danas se smatra znakom pristojnosti i dobrog držanja. Nadalje, koliko god da želite pomoći, nemojte "pomagati" konobarima uzimanjem stvari s poslužavnika. Oni su obučeni za nošenje više tanjura odjednom i vaša pomoć, koliko god dobronamjerna bila, može dovesti do nezgoda. Konačno, kada završite s jelom, nemojte sami slagati prljave tanjure. Iako se to može činiti kao ljubazan gest, zapravo može otežati posao osoblju koje ima svoj sistem pospremanja i odnošenja posuđa. Umjesto toga, jednostavno odložite pribor za jelo na tanjur na način koji signalizira da ste završili s obrokom.
Kako pravilno prigovoriti u restoranu
Ponekad se može dogoditi da niste u potpunosti zadovoljni hranom ili uslugom u restoranu. U takvim situacijama, važno je znati kako pravilno izraziti svoje nezadovoljstvo na konstruktivan i pristojan način. Pravilno prigovaranje može pomoći u rješavanju problema i osigurati bolje iskustvo za vas, a istovremeno održati profesionalan odnos s osobljem restorana. Ključno je zapamtiti da je osoblje restorana tu da vam pomogne i da će većina problema biti riješena ako im pristupite na pravi način. Pristojno i jasno komuniciranje vaših primjedbi može dovesti do pozitivnog ishoda za sve uključene strane.
Suprotno tome, agresivan ili nepristojan pristup rijetko kada dovodi do željenog rezultata i može samo pogoršati situaciju. Kada se suočite s problemom u restoranu, bilo da se radi o kvaliteti hrane, vremenu čekanja ili ponašanju osoblja, slijedite ove smjernice za učinkovito i pristojno prigovaranje. Pravovremena reakcija, jasna komunikacija i spremnost na suradnju ključni su elementi uspješnog rješavanja problema u restoranu.
Ako niste zadovoljni hranom ili uslugom, pristojno prigovaranje može riješiti problem:
- Odmah recite što nije u redu - ne čekajte kraj obroka
- Budite pristojni, ali jasni u komunikaciji
- Obratite se direktno konobaru ili voditelju
- Izbjegavajte agresivan ton ili prijetnje
- Ne pišite negativne recenzije prije nego date restoranu priliku da riješi problem
Plaćanje i napojnice
Pravila dijeljenja računa su važan aspekt bontona u restoranu koji često može izazvati neugodne situacije ako se ne poštuju. Kada jedete u društvu, posebno u većim grupama, ključno je unaprijed se dogovoriti o načinu plaćanja. Ako planirate odvojene račune, ljubazno obavijestite konobara o tome na početku obroka. Ovo će olakšati proces naplate i izbjeći moguće zabune na kraju večeri. Izbjegavajte pretjerano kompliciranje s dijeljenjem računa. Podjela na više od dva ili tri dijela može biti izazovna za osoblje restorana i usporiti proces naplate, posebno tijekom gužve. Ako je moguće, pokušajte pojednostaviti podjelu ili razmotrite mogućnost da jedna osoba plati cijeli račun, a ostali joj kasnije nadoknade svoj dio. Također, vrlo je nepristojno svađati se oko toga tko će platiti račun pred osobljem restorana. Takve rasprave mogu stvoriti neugodnu atmosferu i staviti konobara u nezgodnu poziciju. Ako želite ponuditi da platite račun za cijelo društvo, učinite to diskretno i bez inzistiranja ako netko drugi izrazi želju da plati.
Napojnice
U Hrvatskoj, kao i u mnogim drugim zemljama, ostavljanje napojnice u restoranima je uobičajena praksa koja se smatra izrazom zahvalnosti za pruženu uslugu. Iako napojnica nije obavezna, ona je često očekivana i cijenjena od strane osoblja restorana. Iznos napojnice može varirati ovisno o kvaliteti usluge, vrsti restorana i osobnim preferencijama gosta. Općenito, u Hrvatskoj je uobičajeno ostaviti napojnicu prema sljedećim smjernicama:
- 10% za standardnu uslugu
- 15-20% za iznimnu uslugu
- Minimalno 5% čak i ako niste potpuno zadovoljni
Pristojno ponašanje u restoranu nije samo stvar bontona - ono pokazuje poštovanje prema osoblju i drugim gostima. Slijedeći ova pravila, ne samo da ćete stvoriti ugodniju atmosferu, već ćete vjerojatno i sami dobiti bolju uslugu.
POGLEDAJTE GALERIJU
POGLEDAJTE VIDEO Prazni razredi, a najviše ih se traži. Zašto se nitko ne školuje za konobare?