Kineski predsjednik Xi Jinping u utorak je službeno otvorio najveći most u svijetu preko mora, kolosalni projekt koji povezuje Hong Kong, Macao i kontinentalnu Kinu, u vrijeme kada Peking učvršćuje vlast u bivšoj britanskoj koloniji.
"Službeno proglašavam otvorenim most Hong Kong - Zhunai - Macao", rekao je kineski predsjednik u kratkoj izjavi na prigodnoj svečanosti u Zhuhaiju, nakon čega je na golemom zaslonu iza njega puštena video montaža s vatrometom na golemom mostu.
Predsjednica hongkonške vlade Carrie Lam je prije toga zahvalila kineskom predsjedniku što je došao na tu svečanost i pohvalio je "veličanstven izgled" mosta.
U toj infrastrukturi dugoj 55 km izmjenjuju se dug cestovni most koji vijuga iznad voda delte Biserne rijeke i podmorski tunel. Most je koštao 18,5 milijardi dolara ili oko 111,5 milijardi kuna, a čak je 20 puta duži od čuvenog Golden Gate mosta u San Franciscu.
U cijelu građevinu je ugrađeno 400.000 tona čelika (to je 60 puta više nego što je ugrađeno u Eiffelov toranj!), a na kraju tunela koji se nalazi pod morem sagrađena su i dva umjetna otoka, od kojih je svaki ojačan sa 120 čeličnih cilindara, visokih 55 metara, širokih 22 metra i teških oko 550 tona.
Zahvaljujući umjetnim otocima i orijaškim petljama ovaj most omogućuje povezivanje hongkonškog otoka Lantaua na istoku s bivšim portugalskim posjedom Macaom i gradom Zhuhaijem, u pokrajini Guangdongu na zapadu.
Putovanje koje je trajalo četiri sata, sada se skratilo na svega pola sata vožnje.
Most će se za promet otvoriti u srijedu, dan nakon svečanog otvorenja. Uz to da će obični građani most moći prelaziti tek nakon što zatraže i dobiju posebnu dozvolu, dok će većinu prometa činiti kamioni koji prevoze teret i posebni autobusi. Vozila javnog prijevoza preko njega neće prometovati. Također, budući da se u Hong Kongu i Macauu vozi na lijevoj strani ceste, a u ostatku Kine na desnoj, vozači iz bivših britanskih kolonija morat će se prilagoditi većini te će preko mosta voziti na desnoj strani.
(Foto: Twitter)
Inače, izgradnju mosta koja je počela 2009. obilježili su prekoračenje rokova, probijanje proračuna, optužnice za korupciju i pogibije radnika. Vlasti očekuju da će ovo graditeljsko čudo potaknuti trgovinu zahvaljujući približavanju dviju obala tjesnaca. No protivnici projekta u Hong Kongu vide ga kao pokušaj Pekinga da učvrsti vlast u bivšoj britanskoj koloniji koja na papiru ima široku autonomiju zahvaljujući načelu "Jedna zemlja, dva sustava" primijenjenom kod njezina povratka pod kinesku vlast 1997.
Znali smo da su Kinezi daleko ispred nas, ali evo vam par činjenica, samo za usporedbu:
- ovo čudo od mostogradnje dugačko je 55 km i sadrži podvodni tunel, dok će nas Pelješki most biti čudo ako se ikad završi
- za kineski most trebalo je 6 godina planiranje i 8 godina izgradnje, a za Pelješki 14 godina planiranja dok je izgrađen samo jedan stup
- najduži pomorski most na svijetu, ovaj u Kini, ima i jedan umjetni otok, dok ovaj na Pelješcu ima na stotine lažnih/umjetnih natječaja