RTL.hr vam redovito donosi priče o "malim biznisima koje ćete voljeti". Ovoga puta to je priča o Vladimiru Ryzhkovskyijem koji je hrvatskom tržištu predstavio drevno azijsko piće.
Kombucha je drevno piće iz Azije kojem se pripisuju pozitivni učinci na imunitet i probavu. Riječ je pjenušavom, osvježavajućem i fermentiranom bezalkoholnom piću na bazi crnog i zelenog čaja i probiotičke kulture SCOBY. U davanju kombuchi jednog novog ruha okušao se Vladimir Ryzhkovskyi, poduzetnik i vlasnik brenda Crobucha Kombucha i Dr. Scoby Craft Brewery.
Prvo kućna proizvodnja
''Projekt Crobucha Kombuche djelomično sam osmislio još 2018. godine kada sam započeo kućnu proizvodnju kombuche u mom tadašnjem domu u Sjevernoj Karolini. U SAD-u sam pisao doktorat iz suvremene povijesti Rusije i istočne Europe, a to je vrlo naporan posao pa je priprema kombuche za mene bila vrsta opuštanja, meditacije i odmora od akademskog rada'', rekao nam je Ryzhovskyi.
Vladimir Ryzhkovskyi rođen je i odrastao u Ukrajini, a zatim se školovao u Rusiji i SAD-u gdje je završio doktorat iz povijesti na Sveučilištu Georgetown u Washingtonu. Hrvatska, zemlja s kojom je vezan preko supruge, činila mu se idealnom lokacijom s obzirom da tada nije bilo tvrtke posvećene kombuchi. A i to neistraženo hrvatsko tržište lako je uklopio u ime samog brenda.
''Od početka je moja ideja bila da svjetski napitak kombuchu povežem s lokalnim hrvatskim kontekstom, a šaljiv naziv Crobucha, koji povezuje Hrvatsku i kombuchu, mi se odmah vrtio po glavi. Naziv branda sam u početku testirao na svojim američkim prijateljima, čije su mi pozitivne reakcije sugerirale da će ime dobro komunicirati sa stranim turistima, a i u kontekstu domaćeg tržišta ovaj naziv, zajedno s našim vizualnim identitetom, jasno komunicira naš profil i poruku koju šaljemo ovim proizvodom'', izjavio je Ryzhkovskyi.
Voće s hrvatskih otoka
Crobucha je prvi hrvatski brend koji spaja kombuchu, drevni i danas već globalno prisutan eliksir porijeklom iz Azije, s ekološki uzgojenim aromatičnim biljem i voćem s hrvatskih otoka i od malih, lokalnih proizvođača, kaže.
''Mi našu kombuchu shvaćamo kao medij koji spaja dobrobiti ovog tradicionalnog eliksira zdravlja s okusima, iskustvima i pričama koji proizlaze iz mjesta u kojem se proizvodi - u našem slučaju Hrvatske, a prije svega još uvijek očuvanog prirodnog bogatstva jadranskih otoka i obale. Tri od pet okusa Crobuche vezani su s otocima: lavanda s Hvarom, kadulja s Kornatima, i limun-đubir s Visom, a u budućnosti će ih biti i više'', napominje vlasnik Crobuche Kombuche.
Vladimir je trenutno jedini koji je zaposlen u obrtu, a u organizaciji posla, prije svega oko pitanja vezanih uz vizualni identitet, mu pomaže njegova supruga Ivana Bago, povjesničarka umjetnosti i kustosica. Ali par naglašava kako su neizmjerno zahvalni svim prijateljima, rodbini i suradnicima koji su im pomogli savjetima, znanjem, iskustvom, povjerenjem, kao i financijski.
''Kombuchu bismo preporučili svima koji teže zdravijim izborima kada je riječ o ishrani, ali i svima onima koji žele probati nešto novo. Prema našim dosadašnjim iskustvima, velika većina ljudi na kombuchu reagira jako pozitivno, a i oni najsumnjičaviji se redovito pozitivno iznenade dobrim okusom i osvježavajućim učinkom ovog bezalkoholnog pića'', poručili su supružnici.
Njihova kombucha se može pronaći u Zagrebu u malim dućanima koji su posvećeni ekološkim i lokalnim proizvodima. To su dućani Priroda i društvo, Breza, Proljeće, Mrkvica, Grga Čvarak, Špeceraj, Zdravi ceker, dućan specijaliziran za ukrajinske proizvode Boršč, te dućani specijalizirani za začine i craft pivo, Spicey Days i Pomalo. A narudžbe primaju i putem web stranice.
''Redovito nas možete naći i na subotnjem eko-placu udruge Vestigium u Zagrebu'', kazao je Ryzhkovskyi.
Promjena planova zbog korone
Zbog pandemije su morali poprilično promijeniti planove.
''U početku smo planirali otvoriti d.o.o. a ne obrt i planirali smo posao s većim ulaganjima i većim proizvodnim kapacitetima. Na koncu smo odabrali oprezniji put, otvorili smo obrt i iskoristili razdoblje pandemije da testiramo tržiste i procijenimo potencijal proizvoda'', izjavio je vlasnik brenda Crobucha Kombucha.
No kaže na kraju su ipak zadovoljni što su krenuli prvo u manjem opsegu poslovanja i nadaju se da će i njihov posao rasti kao i scoby, organski i spontano.
Unatoč nekim poteškoćama, Ryzhkovskyi ističe koliko voli svoj posao. Nastoji posao spojiti sa stvarima u kojima i inače uživa: putovanjima, druženjima i upoznavanju novih ljudi.
''Upravo smo sudjelovali na Festivalu Lavande u Velom Grablju na Hvaru, koji organizira Udruga Pjover, gdje smo posebno promovirali kombuchu od lavande'', kazao je vlasnik Dr. Scoby Craft Brewery.
Tekst je financiran sredstvima Google stipendije.