DANI GNJEVA /

Napeta, stilizirana i eksplozivna akcija za prave muškarčine koji sanjare da su face i - poneke žene

Image
Foto: Profimedia

Za razliku od izvornog francuskog filma, gdje se ispostavlja da je stranac 'običan' čovjek, u Danima gnjeva stranac je ultimativna mašina za ubijanje

11.6.2021.
20:08
Profimedia
VOYO logo

Nakon što je Ilya Naishuller oduševio superzabavnom akcijom Nobody, Guy Ritchie je ovu godinu obogatio sa svojom ništa manje zabavnom akcijom osvete Dani gnjeva (Wrath of Man). Netipično ozbiljan i mračan, ali ipak s određenom dozom mačo humora, Ritchie je uskrsio malo poznat francuski film Pratilac (Le Convoyeur, 2004), reinterpreirao ga, konceptualno promijenio i nadogradio napravivši napetu, stiliziranu i eksplozivnu klasičnu akciju ispričanu nelinearnim pripovijednim stilom.

Naslov bi mogao biti svojevrsna referenca na vestern Gnjev Božji (The Wrath of God, 1972.), koji je objavljen iste godine kao i Aguirre, gnjev Božji (Aguirre, the Wrath of God), Wenera Herzoga, što nije nemoguće s obzirom da je Ritchie, kako je otkrio u razgovoru za The Quint, tijekom odrastanja obožavao spaghetti vesterne i filmove Clinta Eastwooda. Ta ljubav prema estetici vesterna ogleda se u fontu na plakatu filma i u uvodnoj špici, kao i u tome da je glavni (anti)junak tipični misteriozni revolveraš nepoznatih motiva i prošlosti.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Image

Za razliku od izvornog francuskog filma, gdje se ispostavlja da je stranac „običan“ čovjek, u Danima gnjeva stranac je ultimativna mašina za ubijanje pod nadimkom H „kao bomba ili Jesus H“, koji se zapošljava u tvrtki za prijevoz novca radi osvete nakon što izgubi sina. Savršena je to uloga opakog tipa za akcijsku zvijezdu kakav je Jason Statham, s kojim je Ritchie zadnji put surađivao prije dalekih 16 godina. Dani gnjeva se pri tome doima „meta“, jer se čini kao da ga je Ritchie snimio u obliku alternativne povijest fikcionalne priče kako bi osvetio depresivnost i beznadnost francuskog filma.

Nelinearno pripovijedanje

Koliko god je Ritchiejev film zvijer svoje vrste, osnovne ideje iz filma Pratilac jasno su uočljive, pa čak i rudimentarna ideja nelinearnog pripovjedanja. Naime, u francuskom filmu postoji jedan retrospektivni segment koji objašnjava motive glavnog lika, tj. zašto se odlučio zaposliti kao zaštitar. Ritchie je tu ideju razradio u multiperspektivnost izlaganja koje mu služi kao sredstvo građenja napetosti, emocionalne investiranosti te kao način razbijanja gledateljevih očekivanja.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Kritičari su već primijetili sličnosti s kultnom kriminalističkom dramom Michaela Manna Vrućina (Heat, 1995.) u kojemu su se Robert De Niro i Al Pacino po prvi put sreli na velikom platnu. Međutim, sličnosti su prije periferne negoli esencijalne, i većinom se odnose na scenu početne pljačke vozila za prijevoz novca tijekom koje se dogode neočekivane stvari.

Bez previše drame i romanse

Drama i romansa u Danima gnjeva svedeni su na minimum, ako uopće i postoje, te su podređeni akciji i napetosti, tako da je i ono malo romantičnih poveznica glavnog lika s „ljepšim spolom“ u potpunosti površno. Stathamova emocionalna hladnoća, jednodimenzionalnost, bezizražajnost i kamena krutost poput Terminatora ne popušta ni onda kada upadne u seksualnu aferu s kolegicom na poslu, kao ni tijekom razgovora s bivšom ženom o tragičnoj sudbini njihova sina.

Image
Foto: Profimedia

Scott Eastwood

Njegov jedini cilj je osveta, pri čemu od „neuhvatljivog“ usamljenika i autsjadera ubrzo prerasta u nešto poput instantne karizmatične zvijezde tvrtke Fortico Security za koju je tek počeo raditi. Nasuprot njemu nalazi se ambiciozna i vješta grupa pljačkaša željnih akcije i novaca, među kojima je i jedan od glavnih negativaca kojeg igra Scott Eastwood.

Scottova je fizička sličnost s nemjerljivo uspješnijim tatom na trenutke jeziva, a istovremeno i blagoslov i kletva. Čak i da je bolji glumac nego što zaista jest, nema sumnje da bi imao problema s dokazivanjem umjetničke jedinstvenosti s obzirom na breme tako slavnog oca. No, u ovom slučaju korist je bila obostrana, Guy je njegovim odabirom za ulogu na svojevrstan način napravio posvetu omiljenom glumcu i žanru iz djetinjstva, a Scott je dobio priliku raditi sa svojim herojem.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Vizualno prekrasan

Dani gnjeva nipošto nije originalan film. Obiluje klišejima, već viđenim rješenjima i idejama, ali je prokleto djelotvoran u dostavljanju svega onoga što se od takvog filma očekuje, i to na dobri stari način, ne opterećujući se političkom korektnosti i radikalno feminističkom opsjednutošću "toksičnom muškosti".

Film izgleda vizualno sjajno. Fotografija je prekrasna, prepuna zagasitih boja ugodnih za oko, scena je uvijek majstorski osvijetljena, a Ritchie je očigledno dosta pažnje posvetio kompoziciji kadrova i odnosima među planovima.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Image
Foto: Wrath of Man/Screenshot

Prizor iz filma Dani gnjeva (Wrath of Man)

Uz to film i zvuči stvarno dobro. Izvanprizorna glazba koju je skladao britanski kompozitor Christopher Benstead nadopunjava prizore naglašavajući njihovu emocionalnu „boju“, pa je, primjerice, sablasna i repetitivna glazbena tema od 5-6 tonova pametno iskorištena kako bi kao lajtmotiv vraćala osjećaj uznemirujućih slika oružane pljačke s početka filma.

Zaista, riječ je o filmu za "prave muškarčine" koje sanjare o tome da su face i nemaju ništa protiv toga da "umru muški", iako će zasigurno privući i jedan dio žena.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
pikado
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo