NOVI KORAK PREMA OTKRIVANJU UNIVERZALNOG LIJEKA PROTIV RAKA! / 'Ovo nitko nije napravio, postoji šansa da izliječimo sve'

Foto: Sciencephoto/Profimedia
Foto: Sciencephoto/Profimedia

Tim sa Sveučilišta u Cardiffu otkrio je T-stanice koje imaju receptore za raspoznavanje i eliminaciju stanica raka, a da pritom ne oštećuju okolno, nezaraženo tkivo

21.1.2020.
Sciencephoto/Profimedia

Znanstvenici su napravili još jedan korak prema otkrivanju univerzalnog lijeka protiv raka. Naime, tim na Sveučilištu u Cardiffu u laboratorijskim je uvjetima otkrio metodu kojom se uništavaju stanice svih vrsta raka. Iako se radi o ranoj fazi istraživanja, znanstvenici smatraju kako "ima ogroman potencijal", piše BBC.

KONAČNO IMAMO LIJEK PROTIV RAKA? /

'Bolesnik će moći živjeti dovoljno dugo da na kraju umre od nečeg drugog'

Istraživački tim obratio je pozornost na nekonvencionalne i dosad neotkrivene načine na koje imunološki sustav napada stanice raka. Pritom su otkrili T-stanice, odnosno T-limfocite, koji mogu skenirati tijelo i procijeniti gdje je prijetnja koju treba eliminirati. Znanstvenici sada nastoje otkriti kako upotrijebiti T-stanice za napad i eliminaciju stanica raka.

"Postoji šansa da bismo na taj način mogli liječiti sve pacijente oboljele od raka. Do sada nitko nije vjerovao da je to moguće, otkriti sveobuhvatnu terapiju u kojoj bi jedna vrsta T-stanica bila u stanju uništiti više vrsta raka", rekao je profesor Andrew Sewell.

Raspoznavanje stanica raka

T-stanice imaju "receptore" koje im služe kao "oči" na kemijskoj razini. Jedna vrsta tih stanica zahvaljujući svome receptoru ima sposobnost pronaći i eliminirati široki spektar stanica raka, doduše samo u laboratorijskim uvjetima. Ključno je i to što tijekom eksperimenta T-stanice nisu oštetile normalna tkiva.

Čini se kako je receptor T-stanice u interakciji s molekulom MR1 koja se nalazi na površini svake stanice ljudskog organizma. Znanstvenici smatraju kako MR1 imunološkom sustavu dojavljuje da se u stanici napadnutoj rakom nešto događa.

"Mi smo prvi koji smo opisali T-stanicu koja pronalazi MR1 u stanicama raka - to nitko nikada nije napravio", istaknuo je znanstvenik Garry Dolton.

Unaprjeđenje već postojeće metode

Liječenje raka T-stanicama postoji, a upravo je razvoj imunološke terapije jedan od najznačajnijih doprinosa u izlječenju tih smrtonosnih bolesti. Metoda CAR-T je personalizirana terapija temeljena na genetskoj modifikaciji imuniteta pacijenata, koja je u pojedinim slučajevima bila toliko uspješna da je pacijente s ruba smrti dovela do potpune remisije, odnosno izlječenja od raka. No, ova metoda je ograničena na pojedine vrste raka, poput leukemije, jer se pokazala bezuspješnom u borbi s vrstama raka koje izazivaju tumore.

Tim iz Cardiffa već pretpostavlja kako bi teklo liječenje njihovim T-stanicama. Najprije bi se pacijentu izvadila krv, a potom bi se T-stanice uzele i genetski reprogramirale kako bi stvorile receptor kojim otkrivaju rak. Takve bi se stanice u velikim količinama uzgajale u laboratoriju i potom ubrizgale u pacijenta, slično kao u metodi CAR-T.

Zasad je ova metoda testirana samo na laboratorijskim stanicama i životinjama te treba proći dodatne testove prije primjene na ljudima. I drugi znanstvenici smatraju kako se radi o značajnom otkriću iako ističu kako njihovi kolege neće tako skoro stvoriti novi lijek protiv raka.