USKORO ĆEMO SE MOĆI POMLAĐIVATI: / Reprogramiranje stanica moglo bi otključati izvor mladosti

Foto: Thinkstock, MarquesPhotography

U revolucionarnom novom istraživanju tim znanstvenika uspio je reprogramirati stanice miša kako bi pokrenule proces starenja unatrag.

24.12.2016.
Thinkstock, MarquesPhotography

Proces je omogućio prerano ostarjelim miševima da žive 30 posto duže od miševa u kontrolnoj skupini, prenosi Interesting Engineering.

Kako bi to postigli, tim sa Instituta za biološke studije Salk u Kaliforniji koristio je inducirane pluripotentne matične stanice (iPS). Te se matične stanice mogu uzgojiti od odraslih stanica te omogućuju bioinženjerima reprogramiranje tih stanica u stanje embrija. Istraživanje je pokazalo kako reprogramiranje tih stanica može pomladiti živa bića i umanjiti posljedice starenja.

ŽELITE ŽIVJETI VJEČNO? /

Laboratorij u Moskvi učinit će vas besmrtnim već za 12.000 dolara

ŽELITE ŽIVJETI VJEČNO? /

Laboratorij u Moskvi učinit će vas besmrtnim već za 12.000 dolara

Starit ćemo, ali...

Foto: Salk
Foto: Salk

Salkov tim nije prvi koji je izveo ovo istraživanje, ali njihovi su rezultati među najuvjerljivijima.

"U drugim su studijama znanstvenici u potpunosti reprogramirali odrasle stanice skroz u stanje matične stanice", kaže jedan od autora studije, Pradeep Reddy. "Ali mi smo pokazali, i to po prvi put, da možete sačuvati identitet stanice dok istovremeno pokrenete sve faktore povezane sa starenjem unatrag".

Miševi korišteni u istraživanju patili su od progerije, bolesti koja ubrzano stari organizme. Životinje koje su primile tretman dobile su djelomično programirane stanice i živjele su u prosjeku 24 tjedna. Miševi bez staničnog tretmana živjeli su u prosjeku samo 18 tjedana.

Tim je isti tretman izvršio i na zdravim miševima, koji su pokazali znakove poboljšanog zdravlja, ali kako su svi još uvijek živi ne može se reći je li tretman, i koliko, uspješan.

Loše strane pomlađivanja

Foto: salk
Foto: salk

Da sve nije tako sjajno, pokazuje činjenica da iPS ima i svojih loših strana. Tako su istraživanja iz 2013. i 2014. otkrila kako tretman može biti poguban kod živih životinja, jer izaziva izrasline tumora kao i otkazivanja organa. Zbog toga znanstvenici moraju pronaći ravnotežu između onoga što tretman može postići i postojećih rizika.

Istraživanje je još uvijek u ranom stadiju i klinička testiranja na ljudima možda su udaljena i puno desetljeće. No već se i sada pruža uvid u način na koji stanice stare, što bi potencijalno moglo pružiti informacije za terapije koje bi nam mogle produljiti život.

"Znanstvenici su svjesni razlika između miševa i ljudi, ali nadaju se kako će se njihovi pozitivni rezultati ipak moći uskoro proširiti i na nas.

"Naše istraživanje pokazuje kako starenje ne mora ići isključivo u jednome smjeru", kaže Juan Carlos Izpisua Belemonte, profesor u Salkovom Genetičarskom laboratoriju i viši autor istraživanja. "Starenje posjeduje određenu dozu savitljivosti, te bi se pomoću pažljive modulacije moglo i preusmjeriti unatrag."