STIGLI SU NOVI ODGOVORI NA PITANJE JESMO LI SAMI: / Novo istraživanje otkrilo koji bi planeti mogli biti dom izvanzemaljskog života

Foto: Ilustracija: Shutterstock

Znanstvenici su otkrili koji bi planeti mogli biti dom izvanzemaljskog života

12.11.2019.
Ilustracija: Shutterstock

U sklopu nove pionirske studije, znanstvenici su otkrili koji bi planeti mogli biti dom izvanzemaljskog života, a koji to vjerojatno nisu. Novo istraživanje ima za cilj suziti svjetove koje astronomi moraju pročešljati u pokušaju pronalaska izvanzemaljskog života, piše The Independent.

Znanstvenici već znaju za ogroman broj egzoplaneta ili svjetova izvan našeg Sunčevog sustava - teleskopi su nam pomogli da ih katalogiziramo na tisuće, s puno njih to će tek postati. No, daleko je teže saznati kakvi bi uvjeti mogli biti na tim planetima jer su oni toliko različiti.

Kako bi to suziti, istraživači koji stoje iza nove studije objedinili su različite podatke kako bi shvatili koliko su nastanjivi planeti oko M patuljastih zvijezda koje čine 70 posto onih koji su u našoj galaksiji. Vjeruje se da su planeti oko M patuljastih zvijezda najvjerojatnije mjesto gdje ćemo pronaći izvanzemaljski život, jer su tako uobičajeni i zbog toga lakši za pronaći.

Zračenje i zagrijavanje atmosfere planeta

Studija im je pomogla da redefiniraju naše razumijevanje može li planet biti nastanjiv. Osim toga, pojavila su se nova pitanja koja treba postaviti vezano za planete uzimajući u obzir zračenje koje dolazi od zvijezde i rotaciju planeta. To im je pomoglo razumjeti kako zračenje zvijezde zagrijava ili hladi atmosferu kamenitog planeta. To će nam pomoći da saznamo može li na tom svijetu postojati voda te prema tome je li moguć život.

Među ostalim otkrićima, istraživači su otkrili da samo svjetovi oko aktivnih zvijezda značajno gube vodu dok se pretvara u paru. Pretpostavlja se kako je vjerojatnije je da će planeti oko mirnijih zvijezda zadržati vodu i biti dom izvanzemaljskom životu. Također su otkrili da su oni planeti koji imaju tanke slojeve ozona izloženi opasnoj količini UV zračenja. To ih čini opasnim za bilo koji složeni život koji bi mogao pokušati rasti na njihovoj površini, čak i ako se zbog temperature čine savršeni.

"Većinu ljudske povijesti pitanje postoji li život negdje drugdje ili ne pripadalo je samo filozofskom carstvu", rekao je Howard Chen, vodeći autor studije koja je objavljena ovaj tjedan u časopicu Astrophysical Journal. "Tek posljednjih godina posjedujemo alate za modeliranje i promatračku tehnologiju da bismo odgovorili na to pitanje."

Znanstvenici sada pokušavaju odrediti planete koje bismo trebali gledati. "Ipak, tamo ima puno zvijezda i planeta, što znači da ima puno meta", rekao je Daniel Horton, drugi autor studije. „Naša studija može pomoći ograničiti broj mjesta na koja moramo usmjeriti teleskope.“

Jesmo li sami?

Znanstvenici imaju sredstva za otkrivanje vodene pare i druge važne podatke kako bi razumjeli je li neki planet nastanjiv, svemirski teleskop Hubble i svemirski teleskop James Webb koji će biti uskoro lansiran, pomoću kojih će pročešljavati daleke planete u potrazi za znakovima života. Novo bi istraživanje trebalo pomoći da odluče kamo usmjeriti pogled u galaksiji.

"'Jesmo li sami?', jedno je od najvećih neodgovorenih pitanja", rekao je Chen. "Ako možemo predvidjeti koji će planeti najvjerovatnije biti domaćini života, onda bismo mogli biti bliži odgovoru na to pitanje za vrijeme našeg života."