MISTERIOZNO SVEMIRSKO TIJELO: / Astronomi ga slučajno otkrili - zbog izdajničkog repa

Foto: Keio University

Astronomi su naišli na usamljenu crnu rupu kako tiho luta Mliječnim putem.

5.2.2017.
Keio University

Ne stvaraju sve crne rupe akrecijski disk koji je dovoljno velik ili jak da emitira vidljivo zračenje. Bez emisija koje se mogu detektirati, misteriozne kugle tamne energije su gotovo neprimjetne. No ponekad se i znanstvenicima posreći.

SVEMIRSKI SPEKTAKL: /

Crna rupa proždrala zvijezdu teoretski nemogućom brzinom

SVEMIRSKI SPEKTAKL: /

Crna rupa proždrala zvijezdu teoretski nemogućom brzinom

Slučajno otkriće

Astronomi nisu krenuli s namjerom da pronađu crnu rupu. Umjesto toga, zanimali su ih ostaci supernove W44, otkriveni 100.000 svjetlosnih godina od Zemlje. Konkretno, znanstvenici su željeli izmjeriti koliko je energije prebačeno iz zvjezdane eksplozije u obližnje plinovite oblake, piše UPI.

Dok su proučavali molekularni plin, znanstvenici su izmjerili neočekivanu kretnju - brzine i putanje koje nisu moguće pod normalnim uvjetima. Astronimi su identificirali oblak, nazvan 'Bullet' (Metak), koji je imao lijevak čija brzina rotacije je bila i do 100 kilometara u sekundi. Štoviše, Bullet se okretao u smjeru suprotnom od Mliječnog puta.

Foto: Thinkstock, vchal
Foto: Thinkstock, vchal

"Njegova je kinetička energija nekoliko desetaka puta veća od one koju je dala supernova W44", izjavio je Masaya Yamada, diplomant sa Keio sveučilišta u Japanu. "Djeluje nemoguće generirati toliki energetski oblak pod običnim okolnostima."

Dvije teorije

Znanstvenici su razvili dvije teorije kako bi objasnili neobično ponašanje molekularnog plina. Prvi model tvrdi kako je mlaz plina izbačen eksplozijom zvijezde prolazio pored crne rupe te ga je njena gravitacija dodatno ubrzala. Po tom scenariju crna rupa ima masu 3.5 puta veću od mase Sunca.

Po drugom scenariju usamljena crna rupa projurila je kroz oblake molekularnog plina od W44, te je za sobom povukla plin i zavrtjela ga u gusti mlaz. Po tome scenariju crna rupa ima masu barem 36 puta veću od mase Sunca.

Do sada je u našoj galaktici pronađeno samo 60 crnih rupa, ali neki modeli tvrde kako ih ima između 100 milijuna i jedne milijarde.

"Pronašli smo novi način otkrivanja zalutalih crnih rupa", rekao je Tomoharu Oka, profesor na Keiou.