Jesu li su muškarci napredniji od žena?

Žene možda misle da su muškarci uglavnom primitivni, no, novo istraživanje je pokazalo da muški Y kromosom evoluira puno brže nego ostatak ljudskog genetskog materijala.

14.1.2010.

Nova studija objavljena u znanstvenom online časopisu Nature je uspoređivala muške Y kromosome ljudi, koji čine pola ljudskog genetskog materijala i njihovih najbližih rođaka čimpanzi te otkrila da se razlikuju čak 30 posto.

Nastajanje ovih razlika se dogodilo u posljednjih 6 milijuna godina, što je relativno malo vremena u odnosu na cjelokupnu evoluciju života.

"Y kromosom se najbrže razvija od svih ljudskih kromosoma." izjavio je jedan od znanstvenika, doktor David Page, ravnatelj prestižnog Whitehead instituta u Cambridgeu i profesor biologije na MIT-u.

"U Y kromosomu se bez prestanka vrši ponovna izgradnja gena. To je kao kuća koja se konstantno gradi ispočetka."

Voditeljica projekta Jennifer Hughes ipak upozorava: "Brz razvoj Y kromosoma, koji određuje spol, ne znači da su muškarci napredniji od žena."

Znastvenici su donedavno tvrdili da je Y kromosom slaba karika u ljudskoj evoluciji jer ima manje gena od drugih kromosoma i da će kroz 50,000 godina potpuno isčeznuti (kao i muškarci).

"Priča nije tako jednostavna, no bilo je zabavno reći da će svi muškarci izumrijeti, a sad kad imamo ove podatke znamo da to jednostavno nije istina." rekla je prof. Hughes.

Razlog zašto je razvoj Y kromosoma tako brz jer on stoji sam, a ne dolazi u paru kao ostalih 44 kromosoma. Tako kad dolazi do mutacije nema kromosomnog para da ponovno izgradi gene i 'pokrije' njihovu promjenu kao što to imaju žene (XX).

"Drugi argument ima veze s prirodom parenja jer ženke imaju tendenciju da se pare sa što više partnera tako da evolucija 'vrši pritisak' na mužjake da proizvedu što kvalitetniju spermu." dodao je dr. Page.

Slijedeći korak u istraživanju biti će proučavanje Y kromosoma od Rezusa makakija (Macaca mulatta), vrlo promiskuitetnog primata, u usporedbi s Y kromosomom majmuna marmozeta koji je monogaman.