Zašto su učitelji tek treći izbor? /

'Inženjer bez radnog iskustva ima prednost pri zapošljavanju, to je diskriminacija'

Image
Foto: PIXSELL, arhiva

Sporna im je odredba prema kojoj pravo pri zapošljavanju ispred njih dobivaju osobe s nenastavničkim smjerovima

10.7.2018.
9:00
PIXSELL, arhiva
VOYO logo

Ministrica obrazovanja Blaženka Divjak našla se na meti mnogih učitelja koji ukazuju da ih se prema novom Nacrtu konačnog prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi izravno diskriminira.

Učiteljima je sporna odredba iz Članka 29. kojim se izmjenjuje postojeći Zakon (Članak 105., stavak 6.). Prema njemu, učitelje se dovodi u nepovoljan položaj rangirajući kadar učiteljskih fakulteta s dvopredmetnim studijima, tj. pojačanim programima iz nastavnih predmeta i modulima kao tek treće na listi prednosti i stručnosti pri zapošljavanju i javljanju na natječaje za posao učitelja predmetne nastave osnovne škole. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Image
Foto: Screenshot

Primjerice, osobe koje su završile FER i imaju pedagoško - psihološko -didaktičkometodičko obrazovanje, trebaju imati prednost pred, primjerice, razrednom nastavom s pojačanim predmetom. Jedna učiteljica (podaci poznati redakciji) objasnila je što će se u novom zakonu razlikovati od starog. 

"Proučavajući Zakon došla sam do spoznaje da je naša situacija regulirana Pravilnikom  o stručnoj spremi i pedagoško psihološkom obrazovanju učitelja i stručnih suradnika u osnovnom školstvu 11. lipnja 2001., koji je propisao tadašnji ministar Strugar, gdje se uvrštavamo kao kompetentni za rad u predmetnoj nastavi.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Zakonom o odgoju i obrazovanju u OŠ i SS u verziji iz 2014. progurali  su nešto nerazumljivo po čemu spadamo u točku A. U točku B nikako ne spadamo jer nismo polagali dodatne pedagoške predmete. Učiteljskom fakultetu sam je ministar Mornar pisao pojašnjenje spornog Zakona iz 2014., no novom verzijom zakona se prvi puta pojavljujemo s pravilnim nazivom našeg studija i to pod točkom C", objašnjava.

Image
Foto: Goran Stanzl/PIXSELL

Tvrdi kako su učitelji od 2002. pa do danas prema Pravilniku bili ravnopravni s profesorima, no navodi kako se prvi puta u 2014. godini proguralo da diplomirani inženjeri s položenim pedagoškim predmetima mogu predavati u OŠ, do tada to nisu mogli. U samo četiri godine novim Zakonom postaju stručniji od učitelja.

"Učitelj se može zaposliti na radnom mjestu učitelja informatike i to još u prvom razredu, tek ukoliko se ne javi osoba koja je završila informatički studij s položenim pedagoškim predmetima. Što znači da i diplomirani inženjer s položenom elektrotehnikom i pedagoškim predmetima ima prednost pri zapošljavanju ispred diplomiranog učitelja.

Da slikovito prikažem apsurdnost situacije:

Ukoliko nekom diplomiranom inženjeru dojadi posao koji sada radi i  položi pedagošku grupu predmeta (metodika rada, didaktika , pedagogija ….) bit će bolji izbor za rad u školi.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

1. Profesor
2. Diplomirani inženjer s pedagoškim predmetima
3. Diplomirani učitelji s pojačanim programom
4. Sveučilišni prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) s položenim pedagoškim predmetima

Prema tome, učitelji su tek treći izbor za neki predmet", objašnjava.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Image
Foto: Goran Stanzl/PIXSELL

Iskustvo ništa ne vrijedi?

Jedan drugi učitelj koji predaje glazbenu kulturu također je za Vijesti.hr objasnio svoju situaciju te što se za njega mijenja ovim Zakonom.

"Diplomirao sam 2000. godine. Nakon toga morao sam upisat još jednu godinu i platiti 5000 kuna jer su nam obećali da ćemo radit u predmetnoj nastavi. Radim 18 godina po zamjenama glazbenu kulturu, ne mogu dobit posao za stalno, pogotovo u razrednoj nastavi. I sad se na natječaj javi netko tko je završio glazbenu akademiju npr. trombon ili triangl prije mjesec dana i on ima prednost." 

Rješenje u modulima?

Učiteljica Ivana Dragović smatra bi se rješenje moglo nazirati u vraćanju starih modula, pogotovo onih koji su deficitarni.

"Ja sam učiteljica razredne nastave s pojačanim modulom odgojne znanosti koji je kratko bio na fakultetu i kojeg, prema novim informacijama koje sam čula, ukidaju. Zadnjih 6 mjeseci radila kao profesor matematike u predmetnoj nastavi iako nemam položen taj modul iz razloga jer je deficitaran i nema profesora matematike. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Oni koji su je završili biraju znanstvene smjerove, a ne nastavničke, i naravno da posao idu tražiti u ustanove gdje imaju bolje plaće, a ne u osnovne škole. Recimo, mogla sam raditi kao zamjena 60 dana. 

Nakon toga ide natječaj ako se javi netko s pojačanom matematikom dobiva prednost ispred mene, s tim da ni nema pojačane matematike više tako da mogućnost posla dobivaju samo oni koji su završili matematiku na PMF-u nastavnički smjer. 
Novom odlukom nas se degradira na to da niti mi ne možemo predavati takve predmete, a gledaju se oni koji su završili srodne fakultete ili srodne smjerove na PMF-u.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Trebalo bi poraditi na tome da se vrate moduli, pogotovo ovi koji su deficitarni, pa da se ponovno promjeni da možemo raditi. Škole su nezadovoljne, ravnatelji traže ljude koji će im raditi, djeca čekaju i mijenjaju profesore", tvrdi Dragović te dodaje da se zbog razloga što ima puno učitelja, a malo posla, upravo preko modula može smjestiti učitelje na radna mjesta na kojima su potrebni. 

Image
Foto: Goran Stanzl/PIXSELL

U poratno vrijeme poticalo se studente na pojačani program

Zakon je za Vijesti.hr komentirao i dekan Učiteljskog fakulteta Ivan Prskalo. "Radimo na dokumentu koji ćemo poslati saborskim tijelima da se doda amandman na taj zakon jer taj sporni dio, prema informacijama koje, imamo nije prošao javnu raspravu. 
Ako se regulira pravni prioritet različitih fakulteta, imate primjere fakulteta koji školuju istu vrstu kadra koji može raditi u školi po različitim uvjetima, ali ne postoji takva vrsta rangiranja.

Nije u redu da se to radi prema jednoj grupaciji koja ima šest metodika i ima jaču integrativnu moć nego drugi faklutleti. Kada biste to stavili na papir ne znam tko bi bio trebao biti u prioritet, to bi trebalo analizirati", kazao je Prskalo

"To su najgora rješenja koja se donesu preko koljena i noći i ugrožavaju obrazovni sustav na duže vrijeme. Naša sudbina je da će se fakulteti morati prilagođavati jer većina škola, s obzirom na manju stopu natliteta, ima broj učenika između 100 i 150. Biti će teško zaposliti jednopredmetnog nastavnika, a većina fakulteta preferira takvu vrstu obrazovanja učitelja", kazao je.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Zahtjev Za Podnošenjem Amandmana by Media on Scribd

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Objašnjava kako su učiteljski fakulteti obrazovali studente s pojačanim programom na poticaj ministarstva u poratno vrijeme. "Događalo se da su mnoga mjesta bila bez odgovarajuće stručne zastupljenosti učitelja. Obrazovali smo ih na određen način i događa se da se uz valjane dopusnice i akreditirane programe sada aktivno nekom ta prava osporavaju. 

To nije pošteno. Može se dogoditi da netko od nastavnika postane tehnološki viša i da, iako je među najboljim nastavnicima u toj školi,  ostane bez posla", tvrdi Prskalo. 
"Šteta da učitelji ne rade ono za što su osposobljeni. Na kraju krajeva nama je metodički dio naglašeniji nego stručni dio. Stručni dio je potreban da bi metodički dio bio ostvaren, ali u radu s takvim dobnim kategorijama važna nam je integrativna uloga u nižim razredima osnovne škole", zaključuje Prskalo. 

Image
Foto: Goran Stanzl/PIXSELL

Prigovor učitelja

Mnogi učitelji aktivirali su se putem društvenih mreža kako bi ukazali ovaj problem, pogotovo u Facebook grupi Učitelji RN s pojačanim programima. U prigovoru, kojeg šalju na adrese različitih institucija,  šalju i zahtjev za brisanjem te sporne točke koja se, tvrde u obrazloženju, pokušava progurati ispod stola i preko noći.

"Studijski programi učiteljskih fakulteta koje ministrica ovime degradira odobreni su i od Ministarstva i od Nacionalnog vijeća za znanost, visoko obrazovanje i tehnološki razvoj (NVZVOTR) i to ne od jučer, nego već 20 godina! Učitelji koji su diplomirali na tim programima učiteljskih fakulteta imali su zakonsko pravo raditi na poslovima predmetnih učitelja u osnovnim školama. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa

No, neprestano im se to pravo pokušava osporiti ili čak u potpunosti oduzeti. Ovom odlukom te iste učitelje koji već 20 godina vrlo uspješno obavljaju poslove koje im se sada pokušava oduzeti, direktno se diskriminira u odnosu na diplomante drugih (ne)nastavničkih fakulteta i oduzima im se pravo na buduća zapošljavanja u vlastitoj struci za koju su se od prvoga dana školovali. 

Ogromna je razlika kada se netko odmah opredijeli za ovaj zahtjevan poziv, biti metodičar, biti učitelj, i kada se u tome četiri (po starom programu) ili pet godina svakodnevno usavršava radeći istovremeno i na teoriji i u praksi (sve što nauči u teoriji, odmah provjerava i na terenu, u praksi, u živim učionicama), nego kada netko prvo želi biti inžinjer pa se predomisli i onda na nekim brzinskim tečajevima želi naučiti kako poučavati tako osjetljivu skupinu kao što su učenici osnovnih škola. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Naši učenici zaslužuju najbolje metodičare, one kojima su oni prvi izbor, koji su se posvetili proučavanju toga kako se uči i kako se uči učiti, a ne one kojima je to drugi izbor koji misle olako svladati preko noći pa se zaposliti kao učitelji jer im je netko to površnim i lakomislenim zakonom omogućio!", navodi se u njihovom prigovoru. 

Ministrica Divjak zbog novog zakona prijavljena Povjerenstvu za sukob interesa

O svemu se oglasila i Bernarda Jug ispred učitelja razredne nastave s pojačanim programima nastavnih predmeta osnovnih škola i modulima te u priopćenju poručila kako je ministricu Divjak prijavila Povjerenstvu za sukob interesa jer smatra da je novim zakonom u njemu.

"Molim da provjerite je li ministrica Blaženka Divjak u sukobu interesa ovim šokantnim diskriminiranjem i šikaniranjem učiteljskih fakulteta u odnosu na, primjerice, svoj FOI, jer je nenastavničke fakultete stavila ISPRED učiteljskih, a znamo njezinu vezu s Fakultetom organizacije i informatike.

Štoviše, ovo što je napravila  nakon što je prijedlog zakona već prošao javnu raspravu, a netom prije izglasavanja, je protuzakonito i nemoralno. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Također, protuustavno je retroaktivno otuđivati nekome već stečene kvalifikacije.

A nasilno uvođenje informatike u pete i šeste razrede, na potpuno nepripremljenom terenu, koje se dogodilo prije ove proizvoljne intervencije u Zakon koja je šokirala sve, jasno upućuje da se pogoduje zapošljavanju kadra s fakulteta na kojem ona ima direktan interes jer potrebno je sada zaposliti nove ljude koji će poučavati informatiku u ova dodatna dva razreda.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Nestručna osoba kao što je ona (jer nije nadležna procjenjivati ničije diplome) nema pravo izjavljivati, niti prosuđivati, stručnost ljudi koji su svoje diplome pošteno stekli, u praksi se dokazali i čiji matični fakulteti imaju sve potrebne dozvole i certifikate za rad. 

Nakon ovakve blamaže, nakon ovakvog zla koji je napravila, ministrici preostaje samo da se ispriča i zauvijek povuče ne samo sa svoje funkcije, nego i svake povezanosti s reformom školskog sustava jer je njen animozitet prema učiteljskom zanimanju i svim učiteljskim fakultetima koji su žila kucavica hrvatskoga školstva, sada izašao na vidjelo.

Molim također i sve učiteljske fakultete da prijave ministricu Blaženku Divjak za ove skandalozne izjave i klevete o nestručnosti učitelja razredne nastave s pojačanim programima iz određenih nastavnih predmeta koje je izjavila u petak, 6. srpnja 2018. godine, na sjednici Odbora za obrazovanje. Ne može biti ministrica hrvatskoga školstva netko tko tako destruktivno i ispod stola djeluje, misli i govori o učiteljskim fakultetima i učiteljima!", stoji u njenom priopćenju. 

Dosje jarak
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo