problemi s avionima /

Zašto su Amerikanci zaustavili isporuku F-16 i je li MORH u posao s Izraelom uletio kao MIG u maglu?

Iako su iz MORH-a donedavno uvjeravali da je s isporukom borbenih aviona sve u redu, sad je jasno da nije tako

11.12.2018.
8:30
VOYO logo

Iz MORH-a su donedavno javnost uvjeravali da je sve u redu, no sad znamo da nije sve u redu.

Američki veleposlanik u Hrvatskoj nekidan je jasno kazao da neće dozvoliti Izraelcima da njihove F-16 za Hrvatsku isporuče sa svojom opremom nego traži da Izraelci ugrade američku opremu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

I još se začudio da Izraelcima to sad nije jasno jer im je to otpočetka jasno rečeno. Ono što nije jasno je li to bilo jasno i MORH-u koji je ušao u posao s Izraelcima. Iz MORH-a pak kažu da je u svojoj ponudi Izrael jasno obećao da će riješiti tu dozvolu, ali ako je može riješti, nije jasno zašto je dosad već nije riješio. A još je manje jasno zašto MORH takvu dozvolu nije tražio na samom natječaju.

Hrvatski piloti u Izraelu na iskušavanju aviona. Izraelski, ali uskoro naši avioni u Hrvatskoj na proslavi Dana pobjede. Sunčano je bilo nebo, a dogovor sklopljen. Još donedavno sve se činilo idilično. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Izraelski F-16 iznad Knina. To je dokaz partnerstva, savezništva države Izrael, Sjedinjenih Američkih Država i Hrvatske", komentirao je tada ministar Krstičević. 

No, eto zapleta. SAD, točnije tvrtka Lockheed Martin, ima pravo na tehnologiju i intelektualno vlasništvo aviona koje je napravila i to pravo namjerava iskoristiti. 

Da bi Izrael avione prodao trećoj zemlji, treba mu odobrenje SAD-a. A zasad ga nemaju, nije sigurno da će ga dobiti. Ministar obrane je, zajedno s vojnim vrhom bio na otkrivanju kipa Franje Tuđmana, no o novostima na temu vrućih F-16-ica koje lete sve dalje od Hrvatske, nije htio govoriti. Bivši zapovjenik ratnog zrakoplovstva misli da Hrvatska nije pogriješila. 

"Ugovor zapravo još nije potpisan. Dogovor je, samo teškoća se uvijek može pronaći, samo ja vjerujem da je naša ekipa odradila sve kako treba i sad je samo sve na dogovoru između Izraela i Sjedinjenih Država", kaže Josip Štimac, bivši zapovjednik Hrvatskog ratnog zrakoplovstva.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Barak nisu obične F-16ice. One su sposobne nositi više naoružanja, ali te nadogradnje nisu napravljene prema NATO licencama - i tu je još jedan dio problema. Legendi obrane Hrvatske, umirovljenom generalu Antonu Tusu, bilo bi jako žao da dogovor s Izraelcima propadne jer 12 aviona bilo bi taman za naše potrebe. I da se broj smanji s 12 na 10, to bi bilo u redu, no ne želi da se zbog komplikacija potpisuju neki drugi, mršaviji ugovori. 

"S 4 aviona ne možete ništa raditi. Dva moraju biti na borbenom dežurstvu, dva na obuci, a gdje vam je peti i šesti onda? Nema. Ispod osam jednosjeda ne.
I dvosjeda nam treba od 2 do 4", govori Anton Tus, prvi načelnik Glavnoga stožera Oružanih snaga Republike Hrvatske.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Zbog novonastale trakavice nepovoljne za domovinsku sigurnost, o kojoj ministar Krstičević često voli govoriti, u četvrtak će se sastati i saborski Odbor za obranu. A MORH u priopćenju navodi kako su svoj dio posla obavili dobro, dok naknadne trakavice nisu uzrokovane šlamperajem hrvatske strane. 

Sjedinjene Američke Države su dokumentom dale pristanak Državi Izrael da može Hrvatskoj nuditi izraelski višenamjenski borbeni avion F-16. Država Izrael se u ponudi pismeno obvezala da će Hrvatskoj isporučiti avione F-16 s NATO kompatibilnom opremom, te da će se produženje životnog vijeka aviona napraviti uz suglasnost originalnog proizvođača.

Također, Država Izrael se pismeno obvezala da će ishoditi odobrenje Vlade Sjedinjenih Američkih Država za isporuku aviona Republici Hrvatskoj.

Svojedobno je u Izraelu, baš u F16-ici letio i Ivan Selak, koji je glasno protiv starih i skupih aviona. No, ne boji se da će Izraelci propustiti realizirati svoju zaradu. Ponajbolji su piloti, ali definitivno najbolji trgovci. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Prvo, prodali su nam avion star 35 godina. Drugo, uvjerili su nas da će taj avion biti u uporabi još najmanje 25 godina. Treće, uvjerili su nas da će održavanje tog zrakoplova biti daleko jeftinije nego istog takvog zrakoplova, ali novog. Nevjerojatno. Oni su izuzetno sposobni", u nevjerici komentira brigadir Ivan Selak, umirovljeni probni pilot HRZ-a.

Hrvatska vojska svoje avione željno iščekuje, ali neće svi plakati i u slučaju da 3 milijarde kuna težak deal na kraju ipak propadne.  

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Ako mi to ne odradimo, ja samo jedno mogu reći - God bless America", zaključio je Selak. 

gospodin savršeni aus
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo