Vlada je na sjednici održanoj u četvrtak izglasala da će se krenuti u postupak odabira savjetnika za usluge monetizacije javnog duga u Hrvatskim autocestama (HAC-u) i Autocestama Rijeka-Zagreb (ARZ-u). Postupak će trajati šest mjeseci, a odabrani će savjetnik ili agent predložiti potencijalnog partnera. U ožujku ili veljači će biti kompletan projekt monetizacije duga državnih tvrtki.
Premijer Zoran Milanović izjavio je kako je svrha ove monetizacije "da na nečem što što imamo i imat ćemo zauvijek dobro zaradimo".
"Radi se o HAC-u, najvećem projektu RH, koji je u prvom dijelu dobro proveden i on jako puno znači. Ceste su objekt koji je ovdje i ostaje ovdje i treba ostati sljedećih nekoliko desetljeća i stoljeća", kazao je premijer.
Za razliku od premijera i resornih ministara, stručnjacima se ovaj Vladin potez nimalo ne sviđa.
Zašto sami ne možemo zarađivati?
"Riječ je o demagogiji, to se jasno vidi iz aviona, ako se, kako kaže premijer može dobro zaratiti, zašto to ne učinimo sami, ako je drugačije, treba postaviti pitanje zašto je to tako", komentira član našeg Stručnog tima stručnog tima Vladimir Ferdelji . Ocjenjuje da Vlada nije u stanju sama provesti reorganizaciju i racionalizaciju u tvrtkama koje upravljaju autocestama, posebno u HAC-u, pa je to odlučila propustiti drugima, ali i dio zarade.
Ferdelji objašnjava da se ne radi i nikakvom davanju koncesije, jer je gradnja autocesta završena, već o prepuštanju upravljačkih prava nekome, tko će, kaže, po svemu sudeći, ostvariti veći profit.
Što će potpisivanje ugovora s nekom tvrtkom ili investicijskim fondom značiti za državu i građane, teško je u ovom trenutku reći, no, ističe naš sugovornik, s obzirom na dosadašnje poslove koje je sklapala država, teško je da može završiti dobro. "Dobri ugovori do sada su bili iznimka, a ne pravilo", kaže.
"Jedino što će dobiti Vlada jesu financijska sredstva za kratkoročno krpanje proračuna i otplatu dugova", kaže Ferdelji.
Ugovor mora biti javan
S Ferdeljijem se slaže i još jedan član našeg Stručnog tima - Ljubo Jurčić.
"Ovaj potez pokazuje da je Vlada nije sposobna upravljati autocestama, ali isto tako znači da nije su stanju upravljati nacionalnim financija i ukopnom ekonomskom strukturom države", kaže nam Jurčić.
Komentirajući nagađanja da će Vlada tražiti da joj se jednokratno i odmah uplati cjelokupan iznos tridesetogodišnje koncesijske naknade, Jurčić objašnjava da se ne može isplatiti fiksni iznos naknade za to razdoblje, već se treba izraditi plan potencijalnih prihoda. Iz tog je razloga važno da ugovor koji će se potpisati s budućim partnerom sadrži kliznu klauzulu kojom bi se zaštitile obje strane i država i koncesionar. Unutar 30 godina, dodaje, može doći do značajne promjene vrijednosti ugovorenog posla, primjerice, zbog elementarne nepogode ili još veće krize, može biti oštećen koncesionar, pa bi korekcije bile neizbježne.
Također, ističe naš poznati ekonomist, važno je da ugovor sadrži odredbu koja će omogućiti državi da utječe na cijenu cestarina. S obzirom da ona ne može biti komercijala, jer je standard građana nizak, definiranje ugovora može biti prilično složnom, ocjenjuje Jurčić.
Gašenje vatre
Prepuštanje dionica autocesta kojima upravljaju HAC i ARZ značit će otpuštanja jednog broja ljudi koji sada u njima rade. U namjeri da ostvari što veći profit, Jurčić kaže da je sigurno da će budući koncesionar provesti racionalizaciju poslovanja, koja će podrazumijevati i otpuštanje dijela zaposlenih.
Ukoliko se kvalitetno izradi ugovor, kaže da posao može biti dobar za državu i za koncesionara, ali, ističe, jako je važno da ugovor prije sklapanja posla bude dostupan javnosti- jer su ceste javno dobro.
"Davanje najma autocesta u koncesiju nije rješenje za hrvatski problem. Nužna je promjene ekonomskog modela, a ova Vlada je nastavila s politikom kakva se provodila i ranije. Ovo je samo gašenje vatre", zaključuje Jurčić.
Ukoliko imate pitanja vezana za rad Vlade, pojedine poteze ili njihov izostanak, a tiču se područja koja smo predstavili, pišite nam na strucnitim@portal.net.hr