Hrvatski građani s nestrpljenjem čekaju početak, ili dovršetak, nekoliko kapitalnih građevinskih projekata. Pelješki most, nastavak radova na Čiovskom mostu i završetak koridora 5c najvažniji su građevinski pothvati na koje građani već godinama čekaju. No, osim datuma završetka radova, veliko je pitanje i tko će te radove izvoditi. Naime, Hrvatskoj kronično nedostaje kvalificiranih građevinskih radnika i užurbano se traži rješenje za taj problem.
Sektor u padu od 2009.
"Broj radnika u graditeljstvu od prosinca 2008. do prosinca 2016. smanjio se više od 32 posto. Situacija s pravnim subjektima koji se bave graditeljstvom još je i gora - pravni subjekti s područja graditeljstva u vrhu su i po nelikvidnosti i po gubicima", rekao je za Glas Slavonije predsjednik Hrvatskog društva za ceste Via Vita JosipŠkorić.
Neumoljive brojke pokazuju da je građevinski sektor u padu još od 2009. godine. Ne samo u Hrvatskoj, već i u čitavoj Europskoj uniji. Primjerice, vrijednost izvršenih radova u 2016. godini bila je više od 40 posto manja od pretkrizne 2008. godine.
I tako se Hrvatska našla u bizarnoj situaciji - ugovorenih poslova ima napretek i sredstva za njih su osigurana, ali ugovaratelji tih poslova nemaju dovoljno radne snage jer su se kvalitetni kadrovi razbježali Europom.
Povećanje plaća kao prva mjera
Iz Vlade su zato usvojili zahtjev poslodavaca i odobrili 10.770 radnih dozvola za strane državljane u sektoru građevine.
Očekuje se da će se poslodavci najviše okrenuti radnicima iz Bosne i Hercegovine, no iz sindikata dolaze prijedlozi o radnoj snazi iz Afrike ili među migrantima s Bliskog istoka. No, postoji jedan veliki i prilično neugodan problem - Hrvatska niti njima nije privlačna.
"Povećanje plaća, to je ključna mjera koja može vratiti ili zadržati građevinske radnike u Hrvatskoj. Da postoji pet mjera kako ih zadržati, ona je sigurno na prvom mjestu", kaže predsjednik HGK Županijske komore Osijek ZoranKovačević.