Dok se riješava situacija u Zagrebu, zakompliciralo se na Banovini. Šef Fonda za obnovu Damir Vanđelić nekidan je objavio da prema podacima Kriznog stožera još uvijek ima skoro 1000 ljudi koji ondje žive u neadekvatnim uvjetima, dakle bez osnovnih sanitarnih i civilizacijskih uvjeta. Ministar Darko Horvat danas je rekao da je to problem upravo Damira Vanđelića jer je smještaj tih ljudi njegova briga.
"Ne želim polemiku s kolegom Vanđelićem preko medija. Zakon koji smo mijenjali u drugom mjesecu jasno je u članku 50.a definirao obvezu. Vanđelić ima vrlo visok prag unutar kojeg može donosit odluke, 3 milijuna kuna. On je u 5. mjesecu predložio donošenje dviju bitnih odluka koje su u šestom mjesecu donesene. Dakle dobio je prethodnu suglasnost za raspis natječaja i uređivanje prostora na koji mobilne jedinice trebaju doći, njihovu kupovinu i najam. Sad je sredina devetog mjeseca, što se zbiva i zašto se tom dinamikom nije ugovaralo, isporučivalo i zbrinjavalo ljude, to su pitanja za druge ljude, a ne za mene. Siguran sam da ćete to pitati one kojima je zakon dao obvezu, a zašto se po tome nije postupilo, raspravljat ćemo na prvoj sjednici Upravnog vijeća", kazao je ministar Horvat.
Vanđelić je bio gost RTL Direkta i odgovorio tko je po njemu odgovoran za situaciju u kojoj još uvijek skoro tisuću ljudi nema adekvatan smještaj.
Ministar Horvat je odgovornost vrlo jasno adresirao na vas, dakle što vi kažete?
Gospodin Horvat je u pravu. Sukladno izmjenama zakona u veljači članak 51.a., Fond za obnovu je nadležan za privremeni smještaj. U kontaktu s jedinicama lokalne i regionalne samouprave i Stožerom, budući da Stožer ima puno veću ingerenciju i ne mora postupati po Zakonu o javnoj nabavi, bio je u mogućnosti da 2030 jedinica putem robnih rezervi pribavi hitnije nego što bi itko mogao. Jedini ovaj tren tko učestuje u obnovi a ne mora postupati po Zakonu o javnoj nabavi je Stožer.
A Stožer nije ništa napravio?
Stožer je napravio. 2030 jedinica je tamo, mobilnih smještajnih jedinica. U tim jedinicama su smješteni poduzetnici, u 330 jedinica, i 4454 osobe su smještene u tim jedinicama. U tijeku je obilazak terena i moje ekipe i ekipe Civilne zaštite u dogovoru sa stožerom od 24. kolovoza i rade se poboljšice u smislu priključaka vode, električne energije i grijanja kako bi se pripremile za preživaljvanje zime. Po podacima koje smo dobili nedavno, 3000 ljudi čeka 1099 mobilnih smještajnih jedinica.
Znači 3000 ljudi čeka smještaj? Dolazili su kontejneri iz cijelog svijeta, mislili smo da su ti ljudi zbrinuti, sada se otkriva da nisu.
Dakle, 24. kolovoza, s obzirom da stožer želi prepustiti posao Fondu i Fond postupa o Zakonu o javnoj nabavi, započeli smo primopredaju. Stožer stoji na dispoziciji i pomaže nam. Ključne snage, 80 posto snaga na terenu su od Stožera i zahvaljujem se ekipi iz lokalne Civilne zaštite i činimo sve da bi poboljšali stanje.
Ministar je rekao da ste u lipnju dobili ovlasti da naručite kontejnere, a još se vadite na stožer?
U lipnju je Upravno vijeće donijelo odluku o 52 mobilne kućice od čega je 25 mobilnih kućica bilo namijenjeno za Sisačko-moslavačku županiju. Taj postupak je u tijeku, ali mi trebamo 1099 kućica, ne 25. Treba to prebrojati, radi se o ogromnom iznosu novca. Ljudi iz Civilne zaštite su na terenu i utvrđuju stanje. Ogromna je razlika u brojkama.
Sve što su ljudi do sada zbrinuti to su bili donacije, a ovo što država treba napraviti to trebate kupiti?
Nisu bile sve donacije, stožer je veliku većinu mobilnog smještaja nabavljao putem robnih rezervi i temeljem odluke Vlade.
Zašto se to nije nastavilo?
Postoje razlozi. Ukoliko nastavimo ovim tempom, manji dio troškova ćemo moći naplatiti iz Fonda solidarnosti. Dogovor je sa Stožerom da se to prebaci na Fond, jer kad to radi Fond sukladno Zakonu o javnoj nabavi moći ćemo te troškove prikazivati.
Zima dolazi, tisuću ljudi je nezbrinuto, koliko ih može računati da će dobiti mobilne kućice do zime?
U tijeku je nabava za 52 jedinice koje bi trebale doći za dva i pol mjeseca. Također, 100 jedinica bi trebalo doći u roku 15 dana i počet se raspodjeljivati po terenu. Ovaj broj nerealiziranih smještaja za za 3600 ljudi nas je sve iznenadio. Treba provjeriti stanje, a za te ljude, gospodin Hanžek je lijepo rekao, 500 ljudi može zbrinuti u stanove RH, drugim osobama se nudi smještaj negdje drugdje.
Postoji li mogućnost da zimu i jesen ne dočekaju u kućicama bez uvjeta?
Organizacija je kompleksna. Fond za obnovu vodi brigu o mobilnim smještajnim jedinicama i fokusirani smo na to. Treba rasčistiti koji broj ljudi će otići živjeti u stanove koje država priprema za njih, a koji dio ljudi je spreman otići u drugi grad ili hotel, smještaj koji organizira država.
Vlasti Zagreba su obećale da će ljudi koji žive hostelima prebaciti se u gradske stanove. Hoće li to biti dovoljno, imaju 70 stanov na raspolaganju...
To je dovoljno za dio ljudi koji se nalazi u hostelima. To su gradski stanovi i Grad Zagreb je nadležan za to. Organizacija je vrlo kompleksna, vjerujte.
Vlada je donijela novi program mjera, hoće li ubrzati stvar u obnovi i zašto dolazi tek sada?
Treba više slušati stručnjake. Taj program mjera je kritičan od veljače i u 25 navrata smo u javnim istupima smo upozoravali da je taj program mjera hitan jer definira kriterije javne nabave za dva ključna dionika obnove, a to su izvođači i stručni nadzor. Središnji državni ured kao i mi za privatne kuće dobivamo odluke od ministarstva. Ako dobijemo odluke za uklanjanje, recimo dobili smo 22 i uklanjamo kuće, Središnji državni ured nije dobio niti jednu odluku i nije uklonio niti jednu kuću jer nije dobio odluku. Da smo dobili odluku za obnovu kuće prije donošenja ovog programa mjera mi to ne bi mogli ugovarati jer ne postoje kriteriji za izbor izvođača radova u smislu javne nabave. To je bila velika kočnica i jedan dio percepcije prijepora s ministarstva se radilo o pritisku da ministarstvo ubrza donošenje tog podzakonskog akta.
Kad se osvijestilo da je to problem?
Na zatvorenim sastancima smo o tome razgovarali, čak i na sjednicama Vlade u veljači.
Znači osam mjeseci treba da se donese odluka da se taj problem riješi?
Program mjera se mogao donijeti u mjesec dana.
Ali prošlo je osam mjeseci. Je li se povećao interes građevinskih tvrtki? Cijene su bile izuzetno postavljene, a sada su se liberalizirale...
Nisu se liberalizirale, cijene su ostale iste osim za intelektualne usluge za kuće manje od 400 kvadrata. Tu su cijene bile smiješne. Stručni nadzor za uklanjanje građevine bi dobivao 700 kuna dok je tržišna cijena oko dvije, dvije i pol tisuće kuna. Satnica ovlaštenog inženjera je 250 kuna.
Ministar Horvat prigovara da vam obnova u Zagrebu sporo ide jer radite točkasto, malo vamo malo tamo, za svako to gradilište trebate posebnu proceduru i nadzor, a to poskupljuje stvar...
Kada bi dobivali onako kako bi trebali, da se svi zahtjevi građana riješe do kraja godine, trebali bi dobivati 180 zahtjeva dnevno i potpisivati 500 ugovora dnevno. Budući da smo dobili 22 odluke o uklanjanju zgrada od ministarstva u periodu od šest mjeseci ne vidim što bi mogli objedinjavati. Kada bi objedinjavali sukladno programu mjera koji je bio donedavno na snazi, operativni koordinator za sve 22 kuće bi dobio 2.200 tisuća kuna ukupno za 22 kuće i nitko se ne bi javio na natječaj. Objedinjavanje zvuči dobro i ispravna je metoda kada će biti stotine zgrada u pitanju.
Izmjene zakona bi to trebale ubrzati. Jeste li bili uključeni kao Fond u njih?
Još uvijek nitko nije uključen u izmjene nego se radi koncept.
Rade se izmjene bez vas?
Ne samo bez mene. Zakon propisuje da sudjeluje stručni savjet, a ja sam član tog savjeta, nismo dobili zakon, ali radilo se o konceptu zakona koji će biti zadatak za izrađivače zakona da razrade zakon. Mi smo u prošli petak na konferenciji za novinare rekli sedam ključnih stvari koje treba u zakon ugraditi.
Je li ključna stvar da građani neće ništa morati sufinancirati i da će država preuzeti privremeno vlasništvo u zgradama?
To je jedan od prijedloga koji smo zajedno s udrugama SOS Zagreb, Petrinjsko proljeće, stručne komore i Fond za obnovu razgovarali i to je dobar prijedlog. Radi se o tome da bi država trebala izjednačiti sve stanovnike kako na Banovini i u Zagrebu i da je konstrukcijska obnova za sve 100 posto financirana. Ovo što govorite, država će upisati teret na parcelu bez obzira na vlasništvo. Ministarstvo se ubijalo u upravnom postupku jer ga je za svaki suvlasnički dio moralo ga utvrđivati.
Prije par dana procijenili ste da će ovim tempom obnova trajati 270 godina. Je li ovaj zakon tu procjenu može ublažiti?
270 godina je čista matematika prosijeka tijeka ovoga što je bilo. Izmjena zakon, sukladno iskustvima Novog Zelanda, Japana, obnova bi mogla biti završena ukupno 10 do 12 godina. Ovaj zakon će moći biti izveden u tom vremenu.
Imali ste političke ambicije, ostajete kod njih?
Čelnik sam Fonda i zanima me samo obnova.