Prvi su koraci u prometu najvažniji, ali i prilično skupi. Da je jeftinije - kandidati se ne bi žalili. Da bi se moglo dogoditi baš to - uvjereni su vlasnici autoškola.
Naime, nakon porezne reforme druga velika stvar na kojoj Vlada nešto konkretno radi jest takozvani Hitrorez- deregulacija, debirokratizacija i racionalizacija zakona i propisa. U skladu s novim Vladinim reformama je i ukidanje minimalne cijene autoškola, što bi moglo dovesti do pojeftinjenja kojemu se vesele svi - osim vlasnika autoškola. Oni tvrde kako bi pad cijene mogao ugroziti i njihovo poslovanje, ali i sigurnost na cestama.
Baš oni su i imali najviše kritika na najnoviji prijedlog MUP-a koji mijenja Zakon o sigurnosti prometa na cestama.
"Intencija je da se liberalizira otvaranje autoškola i da se liberaliziraju cijene zbog poštivanja pravila o tržišnom natjecanju", rekao nam je Robert Čop iz Ravnateljstva policije.
Trenutačno minimalne cijene određuje država, a one ne smiju biti manje od 5695 kuna. Prema cijenama dostupnim na internetu - RTL je izračunao - od većih gradova najpovoljniji je Osijek - autoškola u prosjeku stoji 5700 kuna. Rijeka je 35 kuna skuplja. U Zagrebu škola stoji oko 5750 kuna, u Splitu 200-injak kuna više. U gradovima s manje konkurencije je skuplje. U Rovinju primjerice - 6185 kuna! Kad se zbroje ostali troškovi - još otprilike 1400 kuna - ispada da autoškola u Hrvatskoj u prosjeku stoji oko 7300 kuna.
Dosad regulirane cijene bi se novim zakonom od sredine godine, a zbog usklađivanja s direktivama Europske unije - prepustile tržištu.
"Mi smo to imali prije desetak godina, onda su se pokušavali privući kandidati da se upišu s manjim cijenama, a onda se na drugi način pokušavalo to sivom ekonomijom i tako nadoknaditi taj hajmo reći manjak novca", kazao nam je Dejan Drašković, vlasnik autoškole.
U dalmatinskim autoškolama pokrenuli su i inicijativu, traže sudjelovanje u radnoj skupini.
"Ta cijena je minimalna, ne može ići nikako dolje, samo gore. Ako ide dolje, bit će nauštrb djelatnika koji rade u autoškolama i obuke samih kandidata!", rekao je Joško Komadina, predsjednik udruge Autoškole Dalmacije.
Argument da bi to smanjilo kvalitetu obuke i ugrozilo sigurnost u prometu ne stoji, smatra Kristijan Tičak i podsjeća na pozitivne strane tržišta.
"Kao i u liberalizaciji obveznog osiguranja koja je polučila znatno sniženje cijena, očekujem da će tako biti i s autoškolama. Oni koji će se moći prilagoditi izmjeni će preživjeti, oni koji neće će jednostavno tu djelatnost ugasiti!", objasnio je Kristijan Tičak, glavni urednik časopisa Auto, motor i sport.
Zakon bi trebao omogućiti i lakše otvaranje autoškola, kojih sada ima 350, ali i lakše kažnjavanje onih koji ne rade po propisima. Rasprava o nacrtu zakona tek slijedi, a sam zakon očekuje se u svibnju.