Svijest o potencijalnom utjecaju poslovnog sektora na dječja prava u Hrvatskoj je relativno niska - samo šest posto ispitanika smatra da poslovanje poduzeća u kojem rade ima velik utjecaj na dječja prava, njih 48 posto smatra da utječe u određenoj mjeri, a 41 posto da nema utjecaja na prava djece, upozorava UNICEF.
To pokazuju rezultati prvog nacionalnog istraživanja o utjecaju poslovnog sektora na dječja prava, predstavljeni u petak na konferenciji za novinare pod nazivom "Djeca su naš najvažniji posao".
Pomoć poslodavaca
Glavni su ciljevi istraživanja koje je pokrenuo UNICEF razumjeti do koje su mjere dječja prava prepoznata kao dio društveno odgovornog poslovanja u Hrvatskoj i utvrditi najvažnije prepreke i motivacijske čimbenike za poduzeća i ostale dionike za veći angažman oko dječjih prava.
Većina ispitanih poduzeća omogućuje fleksibilnost odlaska na bolovanje zbog bolesti djeteta (94 posto), povratak majki s rodiljnog dopusta na sigurno radno mjesto (93 posto) i slobodne dane za očeve u povodu rođenja djeteta.
Više od polovice ispitanika (60 posto) navodi da se u poduzeću u kojem rade ne poštuje okvir radnog vremena, ali ih 55 posto navodi da im tvrtka pruža mogućnost fleksibilnog radnog vremena.
Financijske programe pomoći za djecu zaposlenika u slučaju bolesti, odnosno naknade za djecu s teškoćama u razvoju nema 64 posto ispitanih poduzeća, a 80 posto njih uvijek je ili ponekad spremno pomoći djeci u slučaju iznenadnih katastrofa.
U podupiranju programa razvoja lokalne zajednice sudjeluje 47 posto poduzeća. Njih 66 posto kroz filantropske aktivnosti (donacije) sudjeluje u pružanju financijske potpore najugroženijim obiteljima, 55 posto ulaže u inicijative za podršku ranom razvoju djece, 42 posto u podršku djeci s teškoćama, a 11 posto provodi ili podržava akcije sa ciljem poticanja socijalizacije djece romskog podrijetla.
Nema procjena utjecaja na djecu
Dvije trećine ispitanih poduzeća ne radi procjenu utjecaja proizvoda i usluga na djecu, više od 60 posto ih ne procjenjuje kvalitetu proizvoda ili usluga namijenjenih djeci, a 59 posto ne koristi kodekse vezane uz djecu u marketingu/oglašavanju.
"Vjerujem da će ovo istraživanje pridonijeti boljem razumijevanju utjecaja poduzeća na dječja prava i da će predstavljati dobar vodič za daljnji razvoj društveno odgovornog poslovanja u Hrvatskoj", kazala je predstojnica Ureda UNICEF-a za Hrvatsku Regina Castillo.
Savjetodavno tijelo za dječja prava
Kako bi potaknuo poslovnu zajednicu na veći angažman u korist djece, UNICEF je pokrenuo osnivanje Savjetodavnog tijela za dječja prava i društveno odgovorno poslovanje, koje će djelovati kao platforma za razmjenu znanja i dobrih praksi za bolje poštovanje i ostvarivanje dječjih prava u poslovnoj zajednici.
Članovi Savjetodavnog tijela organizacije su koje aktivno zagovaraju društveno odgovorno poslovanje u Hrvatskoj (Hrvatska udruga poslodavaca, Hrvatski poslovni savjet za održivi razvoj, Hrvatska gospodarska komora), akademski sektor (Ekonomski fakultet Sveučilišta u Zagrebu), poslovni sektor (Zagrebačka burza, IKEA, Ericsson Nikola Tesla, Hrvatska udruga banaka, Komunikacijski ured Colić, Laco i partneri, Tele 2, A1, Hrvatsko udruženje društava za tržišno komuniciranje, Institut "Zaposlena mama"), članovi Mreže mladih savjetnika pravobraniteljice za djecu i Ured UNICEF-a u Hrvatskoj.