Hrvatska ipak naginje prema izboru borbenih aviona četvrte generacije, neslužbeno doznaje Večernji od protagonista drugog pokušaja kupnje borbene eskadrile. Sve bi trebalo biti gotovo potkraj iduće godine. Zasad se čini da je američki avion lovac F16 na vrhu liste, no pojavila se i informacija da se u igru, osim švedskog JAS-39 Gripena, uključuju i Francuzi sa svojim Mirageima koje zamjenjuje novi Rafale.
"Počeo je rad na sastavljanju zahtjeva za ponudu koji će biti upućen zemljama koje budu iskazale interes", to je posljednja informacija Vladinog Međuresornog povjerenstva za nabavu aviona javnosti nakon spektakularno propale kupnje izraelskih borbenih aviona koju je stopirao SAD.
MORH baš i nema mnogo utjecaja na izbor
Damir Krstičević i MORH sada više nemaju mogućnost diktirati izbor zrakoplova, što se ogleda u popisu 16 članova povjerenstva na kojem su samo četvorica iz vojske, piše Večernji.
Povjerenstvom sada supredsjedaju Plenkovićev osobni prijatelj i predstojnik Ureda premijera Zvonimir Frka-Petešić i direktor Glavnog stožera OSRH-a, kontraadmiral Robert Hranj, no većinu posla ipak obavlja tim Andreja Plenkovića, unutar koje proces nabave usmjerava posebno savjetnik, bivši visoki menadžer u SOA-i i HDZ-ov specijalac za posebne zadatke Robert Kopal, navodi Večernji.
Kopal i tim su prije nekoliko mjeseci napravil novo istraživanje tržišta i popis mogućih aviona četvrte generacije te su evidentirali koje države što posjeduju. Važno im je bilo da se radi o proizvođačima iz država koje su članice NATO-a. Iako Švedska nije članica tog saveza, avion koji nude je ipak NATO-kompatibilan, koriste ga i Česi i Mađari.
Kreiran je i sužen popis država kojima su poslani dopisi za iskazivanje interesa, no u povjerenstvu ipak ne otkrivaju na koliko adresa su oni poslani. U kuloarima se šuška da su pisma otišla na 20-ak adresa. Kada stignu svi odgovori, počet će bilateralni razgovori, piše Večernji.
'Ovaj put ne radimo račun bez krčmara'
Ne zna se koliku će točno ulogu ovaj put imati Lockheed Martin koji je utjecao na propast pregovora s Izraelom.
"Ovaj put ne radimo račun bez krčmara", objasnio je jedan od članova povjerenstva buduću ulogu LM-a.
Ako je Lockheed Martin i dalje u igri, odgovara mu da RH izabere rabljene aione kojima treba produljenje životnog vijeka ili modernizacija na blok B 50/52, što može koštati stotine milijuna dolara. Države kojima je RH poslala pismo o iskazivanju interesa mogu angažirati LM, SAAB, Dassault, sve tvrtke bliske državama, piše Večernji.
U povjerenstvu se prikupljaju ponude i za rabljene i za nove avione. U vojnim krugovima postoji bojazan da bi političari, koji nemaju stručna znanja, mogli odlučiti da Hrvatskoj treba, na primjer, šest ili osam, a ne 12 aviona. Negdje se moglo načuti i kako se RH zanima za norveške F-16, što je dosta zbunjujuće s obzirom na to da su Norvežani naručili nove F-3, budući da su F-16 s prijeđenih 10.000 sati naleta pogodni samo za otpad, piše Večernji.