Građani koji se ovih dana voze ZET-ovim
autobusima i tramvajima dobro znaju što je to sauna. Iako bi je
mnogi rado izbjegli, uglavnom su svaki dan prisiljeni
znojiti se i preznojavati dok putuju s posla i na posao.
Starijoj gospođi u "stodevetki" bez klime vrući je udar nakratno izbio dah, ali se odmah snašla i olakšala si život. U drugoj je ruci spremno držala litru vode, baš kao i ostali putnici koji su formirali red ne bi li od vozača kupili kartu za paklenu vožnju, piše Večernji list.
Besplatna sauna
"Koliko još do polaska?" ispitivali su vozača na Črnomercu računajući da i nekoliko minuta čini razliku jer u vozilo ne treba ulaziti prije nego što je “ziher” da će odmah krenuti. Koliko još vremena mogu provesti na “friškom” zraku, gdje su, usput rečeno, također bila 32 Celzijeva stupnja, govorio im je vozač, i sam orošena čela jer on je već polovicu svoje smjene u sauni na kotačima odradio. A kad su napokon svi ušli u bus, u kojem su gotovo svi prozori bili otvoreni, počeo je - pakao.
"Ma ko znojne srdelice, gle’jte nas. A plaćamo, sve plaćamo. Ne samo kartu svoju, neg i prirez i porez. Sve to ide Gradu i ZET-u. Sam kaj se gospoda ne voze u javnom prijevozu pa ne znaju kak je to. Ali svako ljeto ista priča", rekla je umirovljenica Anica Paljetak, ista ona koja se za vožnju naoružala lepezom i vodom.
Nije, međutim, samo ona ponijela rekvizite. Mahalo se lecima i knjigama, a da si olakšaju, neki su si putnici boce s vodama prislanjali čas na čelo, čas na vrat. Idealan je to trenutak, pomislili smo, da se izmjeri temperatura u autobusu. Živa se zaustavila na 38,4 Celzijevih, zamalo šest i pol stupnjeva više nego što je u 10 sati bilo vani na suncu.
"Tropi, što drugo da vam kažem. Svaki dan promijenim tri linije,
a na klimatizirani autobus još nisam naišla. Najgore je u broju
109 koji s Črnomerca vozi do Dugava te na liniji 268 kojom
idem u Veliku Goricu. Kao da je grijanje upaljeno, poželiš
iskočiti iz kože", kazala je Snježana Mrkoci, a iznervirana
“ugodnim” putovanjem bila je i Mirjana Radičević. Kako nam je
objasnila, najgore su vožnje na dugim linijama jer
putovanje tada postaje test izdržljivosti.
"Stari su ovo autobusi i imam osjećaj da će se svakog trenutka raspasti, normalno da nema klime. Doduše, primijetila sam da u nekima vozači uspiju rashladiti svoju kabinu, a nama samo preostaje otvoriti maleni prozor. Uspijemo ponekad udahnuti barem malo zraka, ali često ni to ne pomaže kad je vani 35 stupnjeva", govori Mirjana Radičević. Kada god može, kaže, umjesto autobusa, vozi se tramvajem jer je, “barem u onim novima, situacija puno bolja”. Da ima alternativu za javni gradski prijevoz, priznaje, ne bi se njime uopće koristila.
Trpe i šute
A mnogi se voze upravo njime jer za drugo jednostavno
nemaju.
"Idem busom ili tramvajem jer su mi besplatni zbog male penzije. Radim četiri sata dnevno da spojim kraj s krajem, a nekako moram doći na posao. Kada bih išla autom, radila bih samo za benzin, zato šutim i trpim",objašnjava nam Dubravka Vrhovnik. Nisu problem, dodaje, putnici, već vrućina i popratni mirisi koji su u takvim situacijama neizbježni.
"Kada je bus krcat, jednostavno se ne da izdržati. Ali ne možete
kriviti ljude - vruće je da poludiš, a ne možete se
ohladiti", kaže nam Mirta Rendulić, čiji su suputnici s Črnomerca
razvili već i brojne kreativne ideje za koje kažu da ih
ne bi bilo loše uputiti
gradonačelniku Bandiću. "Svima besplatna vožnja s obzirom
na to da je u nehumanim uvjetima", samo je jedan od prijedloga.
"Ili neka nam gradonačelnik na terminalima sagradi fontane da se fino možemo osvježiti nakon putovanja u autobusima. Njemu je to lijepo, a nama bi bilo korisno", govori nam Vesna Jelušić.
Da je stanje alarmantno, upozorili su i ZET-ovi sindikalisti, koji su dopisom direktoricu Ljubu Žgelu upozorili da je “stiglo ljeto”.
"Isto smo govorili lani, a i godinu prije, i još godinu prije. Dvije trećine autobusa klimu uopće nema ili je ona neispravna. To je gotovo 70 posto vozila. Problem je u tome što za klime nema dijelova, a nema ni ljudi koji bi servisirali klime", objasnio nam je predsjednik Sindikata Zagrebačkog holdinga-ZET Zagreb Dražen Jović. Kako je rekao, Zagrepčani im se javljaju non-stop da ih upozore na strašne uvjete u busevima, ali oni su nemoćni. "Mi ljude razumijemo, ali jednostavno nije na nama.
Naravno da bi vozači rado uključili hlađenje, pa oni sjede u tim
busevima po sedam sati", ističe Jović za
Večernji list. Iz Odjela za odnose s javnošću ZET-a,
pak, stiže drugačiji odgovor. Ondje također govore o dvije
trećine voznog parka, ali tvrde da ih je toliko opremljeno
klimatizacijskim uređajima. Kažu i kako je moguće da dođe do
poteškoća u radu sustava za hlađenje, ali servisne službe odmah
reagiraju. Pojasnili su nam i zašto je u autobusu vruće:
“U operativnoj praksi izrazito je teško rashladiti putnički
prostor s obzirom na to da se u kratkom intervalu otvaraju vrata
na stajalištima pri čemu dolazi do protoka vanjskog, toplog zraka
u vozila”.