Zagrebački gradonačelnik Tomislav Tomašević održao je konferenciju za novinare u Gradskoj upravi na kojoj je između ostalih tema najavio da su krenule aktivnosti za uvođenje građanskog odgoja i obrazovanja u zagrebačke škole.
"Danas je išao dopis prema školama da se vidi koliki je interes za odabir izvannastavne aktivnosti. Idu pripreme da krenu aktivnosti za sve zainteresirane učenike", rekao je gradonačelnik.
Iako se o uvođenju tog predmeta u zagrebačke škole već dugo raspravljalo, on nije do sada uveden, ali čini se da je gradonačelnik odlučio da se to ove godine promjeni.
Primjerice grad Rijeka od školske godine 2016./2017. učenicima viših razreda osnovne škole omogućava pohađanje predmeta Građanski odgoj i obrazovanje.
No, što je točno Građanski odgoj i obrazovanje?
Duže se vremena raspravljalo o tome kako mladi nedovoljno poznaju političke i civilne procese u državi i na globalnoj razini, te kako s navršenih 18 godina, iako punoljetni, zapravo nisu osposobljeni za donošenje političkih odluka. Stoga je cilj ovog predmeta osposobiti i osnažiti učenike za aktivno i učinkovito obavljanje građanske uloge. To podrazumijeva odgovorne članove razredne, školske, lokalne, nacionalne, europske i globalne zajednice.
Građanski odgoj i obrazovanje omogućava učenicima lakše snalaženje u pluralističkome društvu u kojem žive, pouzdanje u vlastite snage i pronalaženje vlastitih odgovora i rješenja za aktualne društvene probleme i izazove. Stjecanjem građanske kompetencije, koja uključuje građansko znanje, vještine i stavove, učenici se osposobljavaju za uspješno sudjelovanje u životu demokratske zajednice.
Građanski odgoj i obrazovanje obuhvaća znanja o ljudskim pravima, obilježjima demokratske zajednice i političkim sustavima. Vještine, na razvoj kojih je Građanski odgoj i obrazovanje ponajviše usmjeren, su kritičko mišljenje na etičkim načelima i komunikacijske vještine potrebne za društveno i političko sudjelovanje. Prije svega to su medijacijska znanja, vještine i vrijednosti, umijeće mirotvorstva i mirnog rješavanja sukoba, umijeće rješavanja društvenih problema na demokratskim načelima, istraživanje, dijalog, poštovanje drugog i drugačijeg, umijeće prepoznavanja zajedničkih ciljeva u različitosti. Odgovornost, ljudsko dostojanstvo, sloboda, ravnopravnost i solidarnost temeljne su vrijednosti koje se promiču učenjem i poučavanjem Građanskoga odgoja i obrazovanja, a osobita važnost pridaje se razvoju odgovornoga odnosa prema javnim dobrima i spremnosti doprinošenju zajedničkomu dobru.
Za razvoj građanske kompetencije nije dovoljno da učenici samo poznaju ljudska prava, političke koncepte i procese, već je potrebno omogućiti prakticiranje demokratskih načela unutar školskoga života i društvene zajednice. Poznavanje uloge svih elemenata politike, institucija, zakona, javnih i političkih procesa preduvjet je za ostvarivanje aktivnog građanstva usmjerenog ka funkcioniranju i razvijanju demokratskog sustava te izgradnji učinkovite javne uprave.