'Svatko je kovač svoje sreće': Nije baš tako jednostavno, ne dobivamo svi iste karte od početka
Svjesni svoje odgovornosti vraćanja glasa psihologije kao struke u javnost, i ove godine u Zagrebačkom psihološkom društvu (ZPD), između ostalog, provode akciju "Zamijenimo zablude znanošću" u sklopu 13. Tjedna psihologije. Cilj je upravo povratak znanosti i spoznaja iz psihologije u ključne i aktualne teme te informiranje i odvajanje mitova, zabluda i ideologije od znanstvenih spoznaja.
VEZANE VIJESTI
Zamijenimo zablude znanošću: Zašto gospodarski rast dugoročno neće podići razinu sreće?
Zabluda: Mama zna najbolje; Znanost: Roditeljski kapaciteti i vještine ne ovise o spolu
Psiholozi pitaju: Zašto je poginuli hrvatski vojnik heroj, a poginuli socijalni radnik neradnik?
'Batina je iz raja izašla': Roditelji, po kojoj ste cijeni spremni kupiti dječju poslušnost?
Riječ je o još jednoj zabludi čijeg se razotkrivanja
temeljeno na znanstvenoj podlozi dohvatila
psihologinja Marina Milković iz Zagrebačkog
psihološkog društva i odmah upozorila: ''Stvari zapravo nisu tako
jednostavne i naše (mentalno) zdravlje, dobrobit, mogućnost da
ostvarimo vlastite potencijale, ovise i o nizu okolinskih faktora
na koje ne možemo djelovati sami''.
Valja reći da istraživači i istraživačice već desetljećima proučavaju što sve određuje našu subjektivnu dobrobit i postoji velik broj istraživanja u tom području, ali za potrebe ovoga teksta trebamo razjasniti o čemu je riječ.
''Subjektivna dobrobit podrazumijeva emocionalne reakcije i zadovoljstvo pojedinim područjima života te opće procjene zadovoljstva i kvalitete života. Neki od čimbenika koji predviđaju subjektivnu dobrobit su životni standard, zdravlje, okruženje u kojem živimo, sloboda u smislu mogućnosti da imamo kontrolu nad vlastitim životom, odnosi s drugima, mir, sigurnost te mogućnost pristupa obrazovanju i zaposlenju'', navodi Milković.
Podaci prikupljeni kroz Europsko socijalno istraživanje iz 2015. koje od 2002. godine mjeri niz varijabli povezanih sa subjektivnom dobrobiti u većini europskih zemalja pokazuju primjerice da, piše Milković, zadovoljstvo ravnotežom između posla i privatnog života varira među europskim državama i to na način da je zadovoljstvo najveće u nordijskim zemljama koje su više orijentirane na prava radnika i radnica, omogućuju manji broj radnih sati, veću fleksibilnost na području rada i veći osjećaj kontrole vezano za zaposlenje.
''Također, postoje razlike među državama ovisno o tome koliko pozitivno ispitane osobe procjenjuju društvo u kojem žive pri čemu svoje društvo najpozitivnijim procjenjuju stanovnici i stanovnice Norveške, a slijede ih druge skandinavske zemlje i Švicarska. Procijenjena kvaliteta društva ovisi o ekonomskoj sigurnosti, društvenoj koheziji, društvenoj uključivosti i osnaživanju. S obzirom na to da spomnute države spadaju i među bogatiji dio Europe, važno je istaknuti da ekonomska stabilnost nije jedini važan čimbenik u predviđanju subjektivne dobrobiti, već je primjerice važna i procjena legitimiteta političkog sustava određene države, odnosno koliko je demokracija u toj državi u skladu s očekivanjima stanovništva o tome kakva bi trebala biti'', naglašava Milković.
Dobrobit određuju čak i okolnosti iz razdoblja života na koje sami nikako nismo mogli utjecati pa se tako na primjer pokazalo da je iskustvo siromaštva u djetinjstvu negativni prediktor psihološke dobrobiti u odrasloj dobi. Milković navodi rezultate longitudinalnog istraživanja koje je mjerilo različite aspekte psihološke dobrobiti u dobi od 9, 13, 17 i 24 godine ovisno o prosječnim prihodima u odnosu na američki prosjek: ''Ono je pokazalo da djeca koja su u dobi od devet godina bila siromašnija u odrasloj dobi pokazuju slabije kratkoročno pamćenje, više eksternaliziranih problema u ponašanju, više bespomoćnosti u ponašanju i viših rezultata na pokazateljima kroničnog psihološkog stresa poput krvnog tlaka, količine kortizola u mokraći, adrenalina i noradrenalina te indeksa tjelesne mase''.
VEZANE VIJESTI
'Moje mjesto pod suncem': Zraka koja najmlađima pokazuje put iz života u siromaštvu u bolje sutra
Čovjek koji okreće pedale da bi djeca imala svoje mjesto pod suncem: 'Ako ne činimo dobro, padamo'
Teško je ne sjetiti se odmah vijesti, piše Milković, koja je
nedavno snažno odjeknula u hrvatskim medijima o tome da je
prošle školske godine 125 prvašića palo prvi razred osnovne
škole. Reakcije su uvelike bile usmjerene na obrazovni sustav
te odgovornost učitelja i učiteljica za to što djeca padaju prvi
razred te pitanje je li im bolje omogućiti prelazak u
sljedeći razred neovisno o znanju kako neuspjeh na početku
njihovog obrazovanja ne bi trajno narušio njihovo
samopoštovanje.
Dodaje kako možemo zaključiti da je društvena odgovornost u
subjektivnoj dobrobiti pojedinaca velika i da ona ostaje
nejednako dostupna i raspodijeljena bez aktivnog nastojanja da se
svima omogući jednaka šansa da vode ispunjen i kvalitetan
život.
VEZANE VIJESTI
Što radi država: 'Podrška mentalnom zdravlju treba biti dostupnija svima, a ne samo povlaštenima'
(Ne)moguća misija: Može li Hrvatska po uzoru na Novi Zeland imati 'proračun blagostanja'?
Psihologinja napominje da sami možemo dosta učiniti kako bismo živjeli kvalitetnije i bili zadovoljniji sobom, u čemu nam uostalom značajno mogu pomoći psihoterapija, savjetovanje i drugi načini na koje psiholozi i psihologinje ljudima pružamo podršku. Ali važno je da istovremeno budemo svjesni nejednakosti koje nas okružuju.
''Ne dobivamo svi iste karte od početka, ne počinjemo svi sa istih startnih pozicija i zato nije pošteno očekivati da svi možemo sve što želimo, samo ako se potrudimo. I da, svi znamo neku priču o ''onome koji je uspio ni iz čega''. Stvarne osobe poput Rockyja ili Oprah, filmovi poput Milijunaša s ulice, bajka o Pepeljugi … Svijet voli pobjednike, voli priče o onima koji su uspjeli usprkos siromaštvu i drugim nepovoljnim okolnostima. Ipak, važno je razumjeti da se radi o iznimkama, ne o pravilu. U našoj okolini isto tako možemo vidjeti primjere sposobnih, talentiranih i marljivih ljudi koji nisu uspjeli ostvariti svoje potencijale jer za to nisu imali dovoljno resursa i podrške'', upozorava Milković i poručuje: ''Zato je važno energiju usmjeriti na stvaranje pravednijeg društva, ravnopravnije raspodjele dobara, društva bez diskriminacije po bilo kojoj osnovi i društva u kojem je u redu pokazati ranjivost i tražiti pomoć kada nam je teško''.