Tema o kojoj svi pričaju, koja je predmet uvodnika novina, novinskih članaka, anketa na portalima i Facebook ratova. Influenceri. Počelo je kad je influencerici Doris Stanković jedan restoran u Poreču odbio dati ručak u zamjenu za reklamu na društvenim mrežama.
Sukob mladih i starih
Onda je ona sve ispričala na Tik Toku, pa se na nju okomio Dalibor Matanić s komentarima o neradničkoj bagri koja sve želi džabe, onda su mediji krenuli prozivati Matanića, i sad već pet dana traje rasprava o tome što to rade influenseri i je li to posao ili žicanje. U sukobu su mladi i stari, boomeri i milenijalsi, umjetnici i influenseri.
''Ljudi moji što sam ja doživjela, ovo vam moram pokazati. Znači
ovako... vi svi znate da mi kao influenceri, youtuberi, tik
tokeri, šta god, znamo imati suradnje'', rekla je influencerica
Doris Stanković.
Svi sigurno ne znaju, 20-godišnjakinja sa desecima tisuća
pratitelja na društvenim mrežama suradnju je zamislila kao
besplatan ručak u ovom restoranu u zamjenu za promociju na tim
istim mrežama. Iz restorana su je odbili u privatnoj poruci koju
je ona objavila.
''Vaša ponuda je u najmanju ruku smiješna, to može tražiti i
dobiti Madonna, Serena Williams, Will Smith. Vi možete doći kod
nas i jesti, uslugu ćete platiti, a mi možemo u dogovoru s vama
iznos vašeg računa uplatiti u humanitarne svrhe i to objavite na
svom storyju. U protivnom nema džabe ni kod stare babe'', bio je
odgovor porečkog restorana influencerici.
''What the fuck. Koliko neprofesionalan odgovor, ali okej'', na
to je prokomentirala Stanković.
A onda se na Facebooku na Doris obrušio redatelj Dalibor
Matanić.
''Ova influenserska spodoba što je pokušala ucjenjivati restoran
koji ju je na sreću odbio - meni je osobno prelila čašu. U ime
naših roditelja i njihovih roditelja - radničke klase koja je sve
svoje morala zaraditi radom - pozivam vas da mi se pridružite u
lobiranju kod svih tzv. Klijenata'', smatra Matanić.
U međuvremenu se otkrilo da je i sam Matanić i sam bio svojevrsni
influenser, kroz reklamiranje automobila. Ponovno se oglasio
isprikom u pismu Doris, u kojoj ipak ne prestaje napadati sam
koncept influensera.
''Netko ne mora ići na fakultet da bi brojem followera zarađivao
više od nekoga tko je završio fakultet, nije li to nepravda
Doris?'', stajalo je u Matanićevim pismu Doris.
U zaštitu kolegice stale su i druge influencerice, među njima
najutjecajnija hrvatska youtuberica koju na mrežama prati više od
pola milijuna ljudi.
''Mislim da je do problema došlo u komunikaciji, ja s njom imam
jako veliki problem jer mislim da nije bilo u redu niti dati
onakav odgovor, niti da se nakon cijele situacije javljaju
nepotrebni ljudi koji su skroz nepotrebno uzrokovali veliki
medijski linč'', rekla je influencerica Nina
Ilčić.
Generacijski rovovi
U javnosti su iskopani generacijski rovovi, primjećuju sociolozi
koji se bave influencerima.
''Ono što je nekad bio manualni rad, što je bila tvrda kora
kruha, motika kojom treba doći do novca i posla, to su danas
digitalni mediji, to je izlaganje vlastite privatnosti, vlastita
inovativnost, kreativnost, idejni rad, dakle tip nematerijalnog,
afektivnog rada, koji se posebno vezuje uz žensku populaciju i
mlađe osobe u slučaju digitalnih medija, koji je podcijenjen i
prolazi ispod rada i ne doživljava pravim radom'', izjavio je
Ozren Biti, sociolog s Instituta za etnologiju i
folkloristiku.
Između ostalih poslova, Domagoj Jakopović
Ribafish je i influencer, i to starije generacije.
Nastale svađe među klikonošama, kaže, ne bi bilo da ljudi puštaju
druge da rade što žele.
''Nekad se to gledalo jesi li napravio suhozid ili si zasadio
maslinu, a danas ljudi rade tako da snimaju videe, rade
fotografije na društvenim mrežama, što je starijima
neprihvatljivo jer toga nije bilo'', rekao je novinar i bloger
Domagoj Jakopović Ribafish.
Mišljenje o influencerstvu ima i ministrica kulture i
medija.
''To je neka djelatnost gdje očito oni koji ih financiraju vide
to kao neku mogućnost da svoje proizvode i usluge reklamiraju,
međutim mislim da to ne treba miješati s nekim drugim
djelatnostima ili oblicima kreativnog rada'', kazala je
Nina Obuljen Koriženk, ministrica kulture i
medija.
Influencera, dakle, ima, a moglo bi ih biti i sve više. Pritom bi
valjalo imati na umu da nitko nikoga ne mora pratiti, kao ni da
nitko od utjecajnika ne treba očekivati da baš svugdje može
dobiti ručak ili bilo što drugo besplatno.