rezovi u ina-i /

STSI i Crosco otpuštaju gotovo 300 radnika: Je li za sve kriva samo korona ili i loše poslovne odluke INA-e?

Image
Foto: Dalibor Urukalovic/PIXSELL

Uprave oba poduzeća uvjeravaju nas da su otkazi spašavanje od još krupnijih rezova

14.7.2020.
20:00
Dalibor Urukalovic/PIXSELL
VOYO logo

U STSI-u 80, u Croscu čak 200 otkaza. Dvije INA-ine kompanije ovih su dana svojim radnicima najavile bolne rezove. Uprave objašnjavaju – u trenutke kad je cijeli svijet paraliziran zbog koronavirusa – nije bilo druge. Drastično je pala cijena nafte, ali i potražnja, što je i globalne divove natjeralo na otpuštanja.

No u slučaju INA-e, upućeni tvrde, za probleme su krive i loše poslovne odluke te zapuštanje biznisa.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

''Nije baš ugodna situacija, nisu to baš neke lijepe poruke...''.

Odgovara nam direktor STSI-a Nikola Mišetić kako je bilo izaći pred svoje radnike i najaviti da će njih 80 dobiti otkaz. U INA-inu je servisnu kompaniju došao krajem prošle godine, šest mjeseci nakon toga započeo je restrukturiranje.

''Imali smo prilike vidjeti u Hrvatskoj brojne primjere, brojne velike subjekte koji nisu na vrijeme reagirali, prilagođavali se, pa su došli u probleme, tipa brodogradnje'', kaže Mišetić.

Tvrdi da moraju otići zaposleni u odjelima podrške, a ne oni u radionicama, takozvani plavi.

''... tu govorimo o ljudima koji direktno donose novce, direktno rade u poslu, dok je 42 posto bilo bijelih ili ljudi koji su nekakva podrška ili administracija plavim djelatnicima, ako imate pola ljudi u administraciji i pola ljudi koji privređuju onda je to teško održiva situacija'', govori Mišetić.

Dobre je majstore teško pronaći. Sada je još teže za njih pronaći posao.

''Cijeli svijet je stao, avioni ne lete, brodovi ne plove, ljudi se ne kreću. Sve naftne kompanije su smanjile projekte i odgodile ih za neka bolja vremena'', kaže Mišetić.

I druga INA-ina tvrtka - Crosco najavljuje otkaze. Otkrio je to nedavno svojim radnicima direktor Igor Kruljac.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

''Suhih usta, da, nije jednostavno, ali treba uhvatiti bika za rogove i borit se sa situacijom.''

No, hoće li 200 radnika koji odlaze na burzu biti konačna brojka?

''Ovo je prvo restrukturiranje koje smo mi imali u zadnje tri i pol godine, u tri i pol godine smo mali visok angažman'', kaže Kruljac.

Naftne bušotine diljem svijeta stoje, kriza je izbušila i Crosco.

''Sve kompanije, svi operatori smanjuju svoja ulaganja kao odgovor na stanje na tržištu i tu servisne kompanije pate jer se ili otkazuju projekti ili što je sada novi problem - nema novih tendera gdje biste se mogli javljati i dobivati neke nove ugovore ...'', kaže Kruljac.

Kombinacije loših odluka u prošlosti i trenutne situacije

''Ja bih rekao da uprave Crosca, razne uprave Crosca nisu bile dovoljno fleksibilne da se prilagode tržištu'', smatra Srećko Leustek, naftini konzultant.

Naftni stručnjaci kažu da za pad Croscovih prihoda ove godine nije nitko posebno kriv.

''Puno bušećih tornjeva po svijetu stoje po skladištima, znači nije neobično da tornjevi Crosca stoje po strani. Ali, ako posla nema, a nema ga zbog kombinacije loših odluka u prošlosti i trenutne situacije - onda ste u problemima. Ovaj Covid s tim nikakve veze nema'', kaže Leustek.

Uprave oba poduzeća uvjeravaju nas da su otkazi spašavanje od još krupnijih rezova. No, sudbina Crosca i STSI-ja nastavak je rastakanja naftnog poslovanja Ine.

''To je bilo dosta loših odluka, recimo politička odluka koja se odnosila na to da Crosco kao akviziciju kupuje mađarski Rotary Drilling. Znači, ajmo reći, da nije bilo tih loših poteza da bi Crosco i dan danas radio smanjeno, ali mogao bi nešto raditi. Ovako, mislim da neće raditi ništa'', kaže Leustek.

Iz INA-e otišlo više od 5000 radnika

U posljednjih 10-ak godina iz INA-e je, prema neslužbenim procjenama, što zbog otkaza, što svojom voljom i pod pritiscima nadređenih otišlo više od pet tisuća radnika.

''Gledao sam zgradu Naftaplina koja je građena osamdesetih kao istraživački centar, to nije bila upravna zgrada za direktorske kabinete, to je bila zgrada u kojoj se upravljalo i projektiralo ukupnu proizvodnje nafte i plina u Hrvatskoj. I u nju sad useljava administracija, inspektorat i to je simbolično porazno", kaže Petar Fleković, bivši predsjednik Poslovnog odbora INA-e (1982. - 1990.).

Petar Fleković bio je na čelu INA-e osamdesetih, osam godina u dva mandata.

''Društveni sistem se mijenja, pekare mijenjate, ali kruh nemojte mijenjati. Kruh radite da bude bolji. To je simbolički poraz. To je za mene teži trenutak nego sve ove privatizacije INA-e'', kaže Fleković.

Otkako je Hrvatska izgubila upravljačka prava u Ini, svaki se poslovni potez gleda kao utakmica s mađarskim vlasnicima.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Nitko više ne spominje izvoz domaće nafte u Mađarsku

''A činjenica je ono što je MOL radio u INA-i, radila bi bilo koja druga kompanija, a zašto su to njima dopustili, to mi sami sebi pitanje moramo postaviti i bojim se da nećemo dobiti jednoznačan odgovor", kaže Davor Štern, naftni stručnjak.

Nakon izbora utihnula je priča i o domaćoj nafti transportiranoj u Mađarsku.

''Mene bi jako zanimalo kao struku saznati po kojoj cijeni je to prodana i ako je prodano po korektnim cijenama za ono vrijeme nemamo što prigovoriti, osim činjenici da bi Hrvatska trebala biti sposobna preko Janafa prebaciti naftu u riječku rafineriju'', kaže Štern.

U INA-i ponavljaju da nije uobičajeno objavljivati poslovne ugovore.

''Ne radimo ništa protuzakonito'', kaže Stjepan Nikolić, operativni direktor rafinerija i marketinga INA-e.

Objašnjava o kojim je količinama riječ.

''Od 2016. do kraja 2019. smo zapravo prevezli smo jako malo domaće nafte, prevezli smo tri kompozicije, željeznicom. Svaka kompozicija je tisuću tona, jedna kompozicija je zapravo jedna desetina dnevne prerade u riječkoj rafineriji.... Kad smo prestali s preradom sirove nafte u Sisku u devetom mjesecu 2019., prvi transport sirove nafte naftovodom išao je prema Mađarskoj i do sada je prema Mađarskoj poslano oko 350 do 400 tisuća tona'', dodaje Nikolić.

Nudi računicu.

''Bitno je da novac ostaje INA-i, ostaje u Hrvatskoj. Vrijednost koju smo ostvarili prodajom te nafte je jednaka ili veća od vrijednosti koju bismo ostvarili da sa smo naftu prerađivali u Rijeci.

U Rijeci investicija teška 4 milijarde kuna

U riječkoj rafineriji pripremaju izgradnju postrojenja za obradu teških ostataka. Investicija teška četiri milijarde kuna.

''Što riječka rafinerija sada može isporučivati: 80 posto imamo proizvoda visoke vrijednosti, onih 20 posto imaju vrijednost ispod sirove nafte i tu gubimo. S novim postrojenjem koje će obrađivati tih 20 posto postaje profitabilnija nego što je danas'', poručuje Nikolić.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Zašto država ni gotovo četiri godine od pompozne najave nije otkupila MOL-ov paket dionica, koliko INA danas vrijedi, u što će se u Rijeci uložiti čak 4 milijarde kuna i je li doista izvoz nafte u Mađarsku izdaja nacionalnih interesa ili logičan poslovni potez – u priči Silvane Menđušić.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Dosje jarak
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo