rtl istražuje /

Što sve Hrvati prijavljuju Sudu časti? 'Padala je kiša, a gospođa je htjela kupiti traktor...'

Istražili smo zbog čega se sve bune i pobjeđuju li potrošači ili trgovci

23.1.2019.
14:40
VOYO logo

Od Nove godine nema više savjetovališta za potrošače u kojima su dobivali besplatne pravne savjete, a koja je država prestala financirati. 

Potrošačima su na raspolaganju ostali Sudovi časti na kojima mogu riješiti svoje probleme. Iako malo građana za njih zna, svaki dan im stiže barem jedna prijava.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Deka od pet tisuća kuna s kemijskog čišćenja vratila se oštećena. Odijelo od šest tisuća kuna na čišćenje je otišlo u bijelo boji, a vratilo se u rozoj. Vlasnici su pravdu za deku i odijelo tražili na Sudu časti pri obrtničkoj komori.

"Glavna zadaća Suda časti je rješavati potrošačke sporove na način da se u prethodnom postupku mirenja pokuša sklopiti nagodba da se spor riješi mirnim putem. Postupak mirenja je za obje stranke besplatan i tu nema nikakvih troškova", objasnila je Suzana Kolesar, tajnica Suda časti i Centra za mirenje pri HOK.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Na godinu imaju oko sto takvih procesa, a brojni se odnose baš na kemijske čistionice.

"Uglavnom se problemi susreću da je roba krivo deklarirana i ne odražava pravo stanje. Pokušavamo doći do sporazumnog rješenja da korisnik bude zadovoljan uslugama, nastojimo sve riještiti na licu mjesta da izbjegnemo neke sporove", izjavio je Damir Juretić, pročelnik Sekcije kemijskih čistača.

Sporovi se vode i na Sudu časti pri Gospodarskoj komori. Potrošači ovdje traže pravdu za kućanske aparate, namještaj i vozila. Bore se preko Suda časti s računima za vodovod, ali i neljubaznim prodavačima.

"Kao primjer bih mogla iznijeti slučaj kad se jedna gospođa na kišni dan došla interesirati o karakteristikama traktora, a trgovac je smatrao da kupnja traktora nije karakteristična za ženu i da se ona zapravo došla sakriti od kiše", prisjetila se Zdravka Kezele Kokorić, tajnica Suda časti pri HGK.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Sudovi časti pripremaju sve pritužbe tako i onih nezadovoljnih frizurom, stolarom ili vodoinstalaterom koji je napravio više štete nego koristi kao u stanu gospođe Mirjane.

Gotovo 75 posto potrošačkih sporova riješi se pred sudovima časti Gospodarske 
i Obrtničke komore. Njihove kazne su stroge jer prije svega štite ugled obrtnika.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"To su mjere od opomene do najstrože mjere prestanka obrta, da obrt može prestati od šest mjeseci do pet godina", kazala je Suzana Kolesar, tajnica Suda časti i Centra za mirenje pri HOK.

Konkretni podaci?

Rješavanje trzavica na sudovima časti je efikasnije, jeftinije i brže od sudskog postupka.

U Hrvatskoj je osam akreditiranih institucija koje se bave potrošačkim mirenjem i alternativnim rješavanjem sporova, a prema podacima Ministarstva gospodarstva od lipnja 2016. do srpnja 2017. podneseno je 368 pritužbi. 

Uglavnom su uspješno riješeni jer prihvaćeno je 297 pritužbi.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
fnc 20
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo