Novi elektronički sustav naplate cestarine u Hrvatskoj je trebao početi raditi potkraj ove godine, barem je takav plan bio prije pandemije. No, koronavirus je blokirao sve, pa tako nije niti raspisan natječaj za uvođenje tog sustava na autocestama kojima upravljaju Hrvatske autoceste i Bina Istra. Jednom kad se taj sustav uvede, cestarina će se naplaćivati bez zaustavljanja, pomoću unaprijeđene verzije ENC-a i sustava očitavanja registarskih pločica, piše Večernji.
Uvođenje tog sustava jedan je od dijelova Nacionalnog plana oporavka i otpornosti, jer Vlada veći dio novca za tu investiciju namjerava zatražiti od Europske unije. Kako bi u tome uspjeli, predstavili su ga kao dio procesa digitalizacije i razvoja konkurentnog, energetski održivog i učinkovitog prometnog sustava.
Povlačenje novca iz EU
U tijeku je i usklađivanje Zakona o cestama s Direktivom o interoperabilnosti elektroničkih sustava za naplatu cestarine i olakšavanju prekogranične razmjene informacija o neplaćanju cestarine u Uniji i Direktivom o izmjeni Direktive o upravljanju sigurnošću cestovne infrastrukture, čime se utvrđuju nužni uvjeti za osiguravanje interoperabilnosti elektroničkih sustava za naplatu cestarine na cijeloj cestovnoj mreži u EU te za olakšavanje prekogranične razmjene podataka iz registra vozila u vezi s neplaćanjem bilo kakve vrste cestarina u EU.
U Planu je da izmjene Zakona budu usvojene do trećeg tromjesečja ove godine, a procjenjuje se da će novi sustav naplate donijeti uštede od oko 13 milijuna kuna mjesečno. No, koštat će 730 milijuna kuna, odnosno 912,6 milijuna s PDV-om. Od tog bi se iznosa europskim novcem financiralo 58 posto ili 531,57 milijuna kuna, potrebnih za implementaciju novog sustava i dio troškova za nabavu ENC uređaja.
Planiraju se i otkazi?
Preostali iznos bi financirao HAC, a time bi se pokrila nabava preostalih ENC uređaja te micanje naplatnih kućica. Dok to ne zaživi, a kao krajnji rok provedbe spominje se kraj 2025., HAC na 18 od ukupno 76 naplatnih postaja uvodi bezgotovinsko plaćanje cestarine ENC-om ili kreditnom karticom.
Radi se o mjestima s vrlo malo prometa, naročito zimi, a kako je pilot-projekt u Vučevici prošao uspješno, u HAC-u planiraju do ljeta takvu uslugu naplate uvesti na još osam postaja (Ravča, Vrpolje, Perušić, Buševec, Spačva, Blato na Cetini i Breznički Hum), dok bi na postajama Ravna Gora, Novi Marof, Đakovo, Lužani, Vrbovsko, Križ, Babina Greda, Vrata, Skradin i Bosiljevo 1 to uveli tek nakon analize troškova i dobiti.
Uvođenje takvog sustava znači i višak od 59 blagajnika te uštede od barem 3.375.000 kuna godišnje na njihovim plaćama. Petero blagajnika planiraju premjestiti u svoj Kontrolni centar koji daljinski nadzire i administrira tzv. only card naplate te je servis korisnicima na takvim naplatnim postajama. Na naplatnim postajama s ENC-om i sustavom only card na kojima dnevno prođe manje od 20 vozila, blagajnici će biti prisutni samo tijekom izvanrednih situacija te u vršnim opterećenjima tijekom blagdana, sportskih događaja ili turističke sezone.