Nakon nenadane trakavice oko borbenih izraelskih zrakoplova F-16, čini se da će dogovor između Izraela, SAD-a i Hrvatske ipak biti postignut do Nove godine, a jedan dužnosnik State Departmenta za Večernji list objasnio je što se točno događa vezano za izraelske zrakoplove.
"Želimo da Hrvatska dobije izraelske zrakoplove. I dalje stojimo iza tog dogovora. Nikad ga nismo ni blokirali, unatoč raznim informacijama po medijima koje su i nas začudile. Izuzetno cijenimo Hrvatsku i podržavamo napore za modernizaciju, što uključuje i izraelske zrakoplove F-16", tvrdi dužnosnik.
Zrakoplovi moraju biti u prvobitnom stanju
Priča oko F-16 zrakoplova otkrila je da postoje određeni problemi pri prodaji. Naime, u slučaju da neka država želi prodati američke zrakoplove trećoj državi, ona mora dobiti američku dozvolu za to.
Prema pravilima SAD-a, zrakoplov se mora prodati trećoj državi bez ikakvih preinaka, tj. u prvobitnom stanju, onakav kakav je bio kada je preuzet od SAD-a.
Prema tome, Izrael može dobiti dozvolu za prodaju F-16 zrakoplova Hrvatskoj ako ih vrati u prvobitno stanje.
Izmjene zrakoplova moguće tek nakon prodaje
To pravilo vrijedi za sve države i nije usmjereno samo protiv Hrvatske, rekao je dužnosnik za Večernji list te nadodao da su "izmjene na zrakoplovu moguće tek nakon prodaje" te da "njih ne smije raditi Izrael, nego ih mora inicirati kupac – Hrvatska".
Međutim, jedan od problema je što su Izraelci već napravili modifikacije, pa zbog toga, pravno gledano, SAD ne može dati dozvolu za prodaju.
Unatoč tome, State Department šalje u Kongres obavijest o transferu trećoj strani, što, tvrde, dokazuje da misle ozbiljno.
"To dokazuje da mislimo ozbiljno. Imamo plan kako riješiti ovu situaciju i smatramo da će sve tri strane biti zadovoljne", rekli su za Večernji list.
Ne bi trebalo biti dodatnih troškova
SAD je upoznat sa stajalištem Hrvatske da druge verzije aviona ne dolaze u obzir te tvrde da Hrvatska "ne bi trebala" imati dodatnih troškova.
S ovakvom situacijom MORH je zadovoljan te smatraju da svi znaju da Hrvatska neće prihvatiti ogoljene zrakoplove, vraćene u prvobitno stanje, koji bi bili "gola stara kanta", piše Večernji list.
Ipak, postoji razumijevanje i prema stavu proizvođača zrakoplova, Lockheed Martinu, koji mora odraditi SLEP program produljenja životnog vijeka avionima Barak da bi RH dobila jamstva i certifikate i za trup, motore i softver za letenje.
Problem nije prodaja Hrvatskoj
Budući da je jasno kako vraćanje Baraka u prvobitno stanje aviona nije izvodivo, vraćanja u početno stanje neće biti.
Kakao piše Večernji list, prema stručnjacima najvjerojatnije nije problem prodaja malog broja izraelskih zrakoplova Hrvatskoj, budući da je Izrael najveći klijent Lockheed Martina.
Problem bi mogao biti što su i neke druge države poželjele od Izraelaca nabaviti slične zrakoplove tako da bi možda i stotinjak aparata moglo biti preprodano iz Izraela na sličan način, zaključuje Večernji list.