Koliko god morbidno zvučalo, smrt, kao i vjenčanja, biznis je u kojem se vrte milijuni. I smrt nikad nije bila skuplja.
"Oko 10 - 20 posto je cijena veća nego prije pet do osam godina. Danas je 10 do 12.000 kuna ako čovjek ima grobno mjesto osigurano, prije je to bilo 8.000 kuna", rekla je Sanja Šprajc Kranjčec, referentica u Posmrtnoj pripomoći.
A bez nekih stvari ne ide - na prvom mjestu je lijes. Da je recesija, najbolje govori podatak da je najprodavaniji model lijesa s Isusom Kristom, za 2.000 kuna. Onaj kojeg kolokvijalno zovu Amerikanac najskuplji je primjerak, košta 13.000 i prošle godine je prodan jedan jedini.
Lijes, križ, oglas u novinama, prijevoz, urne - svatko tko je nekog izgubio zna da je lista duga.
Cijene urni se kreću od 470 kuna preko 600 do najskuplje koja košta 1.600.
U pogrebnim poduzećima kažu - ljudi posljednjih godina jednostavno uzimaju ono najosnovnije.
"Ljudi se često odlučuju na plaćanje na rate, na kartice, ili gotovinom ali to je osnovno - bez glazbe, oglasa, samo ono osnovno što je dovoljno za sprovod", rekla je Šprajc Kranjčec.
Na zagrebačkom Mirogoju kažu da njihove usluge ukopa nisu poskupile već osam godina. Kolika je onda najmanja cijena smrti?
"Najjeftinije je 1.100 kuna. Prosipavanje pepela, to je nešto što malo ljudi koristi. Ali 5.500 kuna, to je minimalan trošak skromnog sprovoda", rekao je Davor Ožvald, iz Gradskih groblja Zagreb.
U Hrvatskoj je prošle godine umrlo 52.000 ljudi, a na sprovode trošimo minimalno 300 milijuna kuna. A sve to je bez grobnog mjesta, čije su cijene, pogotovo u Zagrebu astronomske.
"Od 2.500 kuna do 150.000 kuna za luksuznu grobnicu na Mirogoju", rekao je Ožvald.
Po novom se smije i ono što smo nekad gledali samo u filmovima. Prosipanje pepela po poljima, jezerima i morima uz suglasnost komunalnih poduzeća ili lučke kapetanije.