Konačno je riješen misterij naprasnog nestanka simbola Inina vađenja plina iz jadranskog podmorja - platforme Ivane De.
Svaki trag joj se izgubio u podivljalom moru prije pet dana.
Ivana De nalazila se na pučini oko 25 nautičkih milja od
Pule, danas, kad se more konačno umirilo, napokon je
pronađena.
Ova plinska platforma nije nastanjena pa žrtava srećom nije
bilo. Visoka je 20-ak metara iznad mora, teška 332 tone i fiksno
spojena na morsko dno na kojem je dubina nešto više od 40
metara.
Na dnu je Platforma oslonjena na pilot koji je zabijen u tlo do
sto metara dubine, no takozvani monopod na kojem je stajala je iz
nekog razloga popustio te je cijela platforma tada i pala. Pritom
su odmah proradili sustavi za zaštitu, jer se bušotina štiti s
tri sigurnosna uređaja.
Inače, u cijelom sustavu sjevernog Jadrana plin se proizvodi na
20 proizvodnih platformi koje crpe plin iz više od 50 bušotina.
Ivana D je jedna od manjih i na nju je spojena jedna plinska
bušotina.
Doduše, više nije jer ju je robotska ronilica s broda Junak pronašla na dnu mora. Potragu za Ivanom D pratio je Ivan D.
Jutros u 7:30 krenula je iz Pule potraga za Ininom platformom s
kojom je od prošlog vikenda izgubljena svaka komunikacija. U
potragu je krenuo brodospasov Junak.
Cijeli se tjedan Hrvatska pitala kako grdosija teška više stotina
tona može nestati bez traga. Lokalni ribari najbolje poznaju ovo
područje.
''Zna napraviti jako nevrijeme jer na ovim područjima se znalo
desiti da su bili valovi po 7-8 metara, što je i bilo taj dan'',
rekao je ribar Boris Mandić.
Platforma se nalazila na pučini zapadno od Pule gdje dubina mora
prelazi 40 metara.
''Pošto svaka platforma mora imati zračne komore ona bi bila
ostala na površini. Najvjerojatnije se desilo da se odvalilo
nešto i da je ona sigurno neko vrijeme plutala i poslije se
okrenula'', kazao je Mandić.
A platforma se koristi 2000. i upravo joj je ove godina trebala
isteći dozvola za rad. Nakon prvih pet sati potrage još nije
bilo vijesti u kontrolnim sobama u Puli i Rijeci.
''Nema signala tako da se moj djelatnik inspektor ne može
javiti'', rekla je lučka kapetanica Lučke uprave Pula
Dolores Brenko Škerjanc.
Što dalje?
''Na mjestu pozicije platforme je brod i spuštena je ronilica
znači platforma se ne nalazi na površini'', rekao je Ivo
Šantić, voditelj VTS Hrvatska.
Potragu je cijelo vrijeme pratila VTS Hrvatska - služba zadužena
za kontrolu morskog prometa na područjima oko platformi. Oko
13:30h napokon stiže vijest o pronalasku Ivane De zbog koje je
angažirana i posebna robotna ronilica.
''Platforma je pronađena na poziciji gdje je postavljena, ona je
na morskom dnu, koliko znam trenutno izgleda da je pukla noga na
kojoj ona stoji'', rekao je Šantić.
''Pronađena je na istom mjestu tamo gdje je i bila postavljena,
položena je na dno. Takva platforma na mjestu gdje je ne ugrožava
sigurnost plovidbe. Nema opasnosti niti od onečišćenja. Plinske
cijevi nisu ugrožene, nema ispuštanja plina'', kazao je
Siniša Orlić, pomoćnik ministra mora,
prometa i infrastrukture.
Što se točno dogodilo platformi oko čijeg su nestanka nastale
brojne teorije, pokazat će nastavak istrage i zaron na dno mora
na kojem je završila nesretna Ivana D.
O tome što će biti dalje s platformom i bušotinom s našim Borisom Miševićem razgovarao je Tvrtko Perković, operativni direktor za proizvodnju nafte i plina iz Ine.
''Danas smo ustanovili s podvodnom robot kamerom da su se zbog naprezanja četiri nosača koja su držala platformu i koja su bila pričvršćena za utemeljene pilote pukli na dnu mora usred čega je platforma izgubila stabilnost i ona se zapravo savinula i legla na dno. Onaj centralni dio platforme kroz koji idu cijevi nije puknuo nego se savinuo tako da spoj između površinskog dijela i bušotine je još uvijek tu'', rekao je Perković.
Puknuće se, smatra Perković, nije smjelo dogoditi.
''Zašto je puklo, ne znamo, to ćemo morati utvrditi istragom detaljnom. Platforma je imala sve certifikate za nosivost znatno jaču nego ovu oluju za izdržati, međutim, istraga će to tek moći utvrditi'', rekao je Perković.
Platformu održava, kaže Perković, INA, sukladno svim propisima. ''U tome sudjeluje i niz državnih regulatornih tijela koja nas nadziru tako da imamo sve potrebne certifikate za to. Sama izgradnja platforme oko 2001. godine kada je postavljena, dizajn platforme izgradila je talijanska tvrtka Rosetti koja ju je isto tako i konstruirala, a samo postavljanje izradila je talijanska tvrtka Saipen. Ne bih ništa predicirao, negdje je morala biti sistemska greška, neka velika sistemska pogreška'', kazao je Perković.
Sada je najvažnija sigurnost i da nije došlo do izlijevanja. Sada, kaže Perković, slijedi istraga.