U Pulu se u ovim trenucima vratio brod "Junak" tvrtke Brodospas, koji je pronašao potonulu Ininu plinsku platformu Ivana D, uz pomoć robotske ronilice.
Podsjetimo, kako su iz Ine potvrdili za RTL, platforma je nađena na dnu u cijelosti.
Plinsku platformu Ivanu D oštetili su olujni vjetar i valovi pa je prestala odašiljati signal u ponedjeljak.
Kapetanica Dolores Brenko Škerjanc iz lučke kapetanije Pula kazala je da je platforma pronađena na dnu mora. O tome što će biti s njom, kazala je da je ona van teritorijalnog mora, pa se mora odlučiti hoće li biti ostavljena ili će se ići na vađenje. "To se moramo dogovoriti na višoj razini. Ne mogu reći", kazala je kapetanica.
Tvrtko Perković iz Ine je rekao da je uslijed naprezanja došlo do savijanja, a ne pucanja, te se polegla na dno. "Svi sigurnosni sustavi su uključeni na vrijeme, pa nije došlo do istjecanja ili zagađenja. Održavanje nije krivac za ovo", ustvrdio je.
Dodao je da slijedi istraga koja će utvrditi kako je došlo do ovog događaja, a mora se i odlučiti kako će se sanirati mjesto, otegliti platformu i pristupiti bušotini, bilo da je se ponovno počne bušiti ili da je se zatvori.
"Šteta je reda veličine 15 milijuna dolara, no ima i štete vezano za proizvodnju", kazao je Perković. Potvrdio je da je čudno što nije izdržala jače jugo, no kaže da održavanje nije uzrok savijanja.
"Mislim da ovo jest udarac za ugled Ine, ali i za nekoga tko je izgradio ovu platformu."
Ina je ranije priopćila da nije došlo do zagađenja.
"Pregledom i nadzorom na lokaciji utvrđeno je da je došlo do oštećenja, odnosno puknuća na mjestima spajanja platforme s utemeljenim pilotima, dok cijevi koje vode iz bušotine do površinskog dijela platforme nisu pukle već su se savinule i nalaze se na dnu zajedno s površinskim dijelom platforme. Nije uočeno nikakvo propuštanje što potvrđuje da su svi sigurnosni sustavi odradili svoju funkciju. Održavanje se može isključiti kao uzrok ovog događaja, a daljnjom istragom utvrdit će se točni razlozi puknuća", kazali su iz Ine.
"Platforma je bila redovno održavana te pod inspekcijskim nadzorom. U listopadu ove godine obavljen je posljednji koordinirani inspekcijski nadzor odobalnog eksploatacijskog objekta Ivana D te je objekt radio uz valjanu Svjedodžbu o sigurnosti za rad. Pregled podvodnog dijela Ivane D napravljen je 2018. godine, uz prisutnost inspektora Hrvatskog registra brodova. Također, objekt je od strane Inine posade zadnji put pregledan 1. prosinca 2020., o čemu postoji zapis u dnevnom izvještaju.
Ivana D razlikuje se od ostalih Ininih eksploatacijskih odobalnih objekata u sjevernom Jadranu načinom na koji je temeljena, to jest pričvršćena na morsko dno. Istraga o događaju se nastavlja, a tek po prikupljanju svih relevantnih podataka moći će se donijeti odluka o nastavku proizvodnje ili trajnom zatvaranju bušotine na lokaciji. Istovremeno će INA pripremiti i plan sanacije na lokaciji Ivane D.
Kao što je ranije navedeno događaj nije utjecao na okoliš. Nije zamijećeno propuštanje plina, a plinovod koji je otpremao plin s bušotina je u dobrom stanju, stabilan i pod tlakom. Podsjećamo da se uslijed događaja na Ivani D automatski aktivirao sustav za isključivanje u nuždi (eng. ESD – Emergency Shut Down) te su zatvaranjem dubinskih sigurnosnih ventila plinske bušotine dovedene u sigurno stanje.
Napominjemo da sigurnost opskrbe nije ugrožena te da se proizvodnja na svim ostalim odobalnim eksploatacijskim objektima odvija po planu", priopćeno je.