Studije provedene u SAD pokazale su da je značajan udio pacijenata na hitnom prijemu procijenjen kao 'nehitni' i otpušten s dijagnozom koja se može riješiti kod obiteljskog liječnika, iako im je zapravo trebala trenutna medicinska pomoć ili čak hospitalizacija, piše Novi list.
'Pogodili' samo 6,3 posto 'nehitnih'
U SAD su još prije desetak godina odlučili financijski destimulirati dolazak pacijenata na hitni prijem tako da se onima bez 'hitne' dijagnoze naplati dio pregleda.
Model se pokazao financijski učinkovitim jer su troškovi smanjeni, ali istraživanja kažu da to za pacijente može biti vrlo štetno. U studiji objavljenoj 2013. godine u vodećem medicinskom časopisu JAMA, istraživači sa Sveučilišta California u San Franciscu na uzorku od 34.942 pacijenta ispitivali su usklađenost simptoma i otpusnih dijagnoza nehitnih pacijenata.
Pokazalo se da je kod samo 6,3 posto pacijenata kojima su u hitnoj službi procijenili da im hitna pomoć ne treba, stanje potpuno 'pogođeno'.
Čak 12,5 posto 'nehitnih' trebalo je hospitalizaciju
Među pacijentima koji su imali teško razlučive simptome, njih 11 posto trebalo je trenutačnu hitnu pomoć, a 80 posto imalo je barem jedan abnormalni vitalni znak, najčešće problem s disanjem ili krvnim tlakom.
Među pacijentima koji su prema simptomima svrstani među nehitne, njih 12,5 posto trebalo je hospitalizaciju, svaki deseti među hospitaliziranima završio je na intenzivnoj njezi, a 3,5 posto na operaciji.
Rizici trijažne dijagnoze
Ista studija pokazala je da su simptomi s kojima su 'nehitni' pacijenti došli na hitnu bili gotovo identični simptomima čak 88,7 posto svih pacijenata na hitnoj. Autori su stoga zaključili da trijažna dijagnoza nema mnogo veze sa simptomima koji čovjeka natjeraju da ode na hitnu pomoć.
Tri najčešće dijagnoze bile su bol u abdomenu, akutna respiratorna infekcija ili nespecificirana bol u prsima, na temelju čega su stručnjaci procijenili da procjenu stanja pacijenta ne bi trebalo donositi u hitnoj službi samo prema postojećim simptomima bez uvida u prethodno zdravstveno stanje pacijenta.
Opasno obeshrabrivanje pacijenata
Autori ove američke studije su zaključili da bi i do 93 posto pacijenata koje trijažna sestra procijeni kao nehitne mogli imati dijagnoze koje se ne mogu riješiti u primarnoj zdravstvenoj skrbi.
"Obeshrabrivanjem pacijenata da koriste hitni prijem ulazi se u rizik da otpravimo pacijenta kome treba hitna pomoć. Većina pacijenata ipak odlazi na hitnu zbog hitnog ili ozbiljnog zdravstvenog problema", kaže voditeljica istraživanja Maria Raven.