Autobus pun usnulih poljskih hodočasnika održavao je na autocesti A1 brzinu od 90 kilometara na sat, čak i na blagoj uzbrdici, zahvaljujući tempomatu. Iskusan vozač i u takvoj situaciji može kontrolirati situaciju, ali dovoljno je da mu se na trenutak od umora sklope oči…
"Kad vozač zaspi, autobus nesmanjenom brzinom, bez oduzimanja snage motora (!) i kočenja, nekontrolirano skreće s putanje, izlijeće s voznog traka, probija zaštitnu ogradu pa se zabija u tvrdi objekt, drugo vozilo, prevrće, ili naleti na vozilo ispred, najčešće posljednje u koloni koja se stvorila zbog gužve. Rizik povećava korištenje mobitela, pogotovo što mnogi vozači tegljača tijekom vožnje na tempomatu surfaju po internetu, koriste društvene mreže, odgovaraju na poruke", piše prometni stručnjak Željko Marušić za autoporatal.
Kako to spriječiti? Povećane kontrole, kaže Marušić, u trenutnoj su situaciji praktički nemoguća misija jer je policije na autocestama premalo da bi mogla učinkovito kontrolirati ove probleme. Predlaže pojačane kontrole tahografa na granicama i intenzivnije kontrole na autocesi.
Zabraniti korištenje tempomata od ponoći do 6 sati
"Učinkovitije kontrole korištenja mobitela u vožnji, vozača svih vozila, moguće su jedino premrežavanje autocesta radarskim uređajima za mjerenje brzine, s visokorazlučivim kamerama, koje mogu kontrolirati i vezivanje u vožnji. Zbog toga je to prometni prioritet od nacionalnog interesa. Tada bi se i rasteretili presretači, koji bi umjesto neučinkovitog lovljenja prebrzih vozača, primarno kontrolirali upravo ovakve devijacije", predlaže Marušić te kaže kako je već danas moguće poduzeti određene konkretne mjere:
"Zabraniti vožnju autobusa i tegljača korištenjem tempomata, od ponoći do 6 sati, uz kaznu od 1000 eura za vozača i 10.000 eura za poslodavca. Policija to učinkovito može kontrolirati rutinskim kontrolama autobusa u sitnim satima i pregledom tahografa", kaže Marušić, svjestan da mnogima to neće odgovarati:
"Pogotovo vozačima koji uredno ispunjavaju odredbe o odmorima i vremenima vožnje tijekom tjedna, ali bez toga možemo samo očekivati sljedeću sličnu ili goru prometnu tragediju. Policija to može utvrditi pregledom tahografa, jer se u vožnji bez tempomata stalno bilježe manja ili veća kolebanja brzine, po potrebi i priključenjem policijskog kontrolnog uređaja na OBD priključak. Razmjerno jednostavno mogla bi se opremiti i obučiti za takve postupke", predlaže Marušić.