Koje je boje prsten, svjetlo čarljeni rubin iz MarulićeveJudite ovih je dana neizbježna tema među maturantima, učiteljima, o tome se raspravlja po forumima, u novinama, Hrvatskom saboru pa i među strukom. Kad se testira znanje srednjoškolaca, ovakvi su detalji, slažu se profesori- manje važni.
"To promašuje predmet koji se želi testirati jer se ide na nekakve potpuno nevažne stvari, to jest nekakve pojedinosti, koje uopće nisu važne za poznavanje hrvatskog jezika, literature i književnosti", kaže profesor s Odsjeka za hrvatski jezik i književnost Filozofskog fakulteta u Splitu, Joško Božanić. Smatra kako je potrebno napraviti pitanja koja pogađaju bit stvari, a ne faktografiju. U suprotnom, eliminacija učenika prema naučenom s razumijevanjem i 'nabubanom napamet' je, kaže, kontraproduktivna.
'Radi se negativna selekcija'
"Eliminiraju se oni koji su sposobni i koji znaju suštinu, a favoriziraju se oni koji znaju potpuno nevažne stvari. Zbog toga je to kontraproduktivno jer se radi negativna selekcija", dodaje Božanić.
A što je suština Marulićeve Judite? Prsten zasigurno nije, smatra profesorica hrvatskog i ravnateljica zagrebačke VII. gimnazije, Ljilja Vokić.
"Spominjanje Juditina prstena je irelevantna stvar u našoj književnosti, iako su rekli da su željeli provjeriti jesu li oni doista čitali s razumijevanjem, ali uzmimo u obzir da je Judita jedan svjetli lik u povijesti za slobodu svog naroda, mislim da je bilo puno pametnije postaviti neku drugu vrstu pitanja", kaže Vokić.
Teška pitanja, ili se učenici nisu pripremili?
Ravnatelj Nacionalnog centra za vanjsko vrednovanje obrazovanja Goran Sirovatka već je ranije izjavio kako je test bio primjeren za učenike, no oni se nisu na vrijeme spremili. Je li u pitanju zaista neznanje, teška pitanja ili nešto treće, odlučit će ekspertni tim Ministarstva, a ovisno o njihovom sudu, sporna bi pitanja mogla biti i poništena.
Državna matura u petak se nastavila esejem iz hrvatskog jezika, a idući tjedan testiraju se Matematika, izborni predmeti i Engleski.