POSLIJEIZBORNA ANALIZA: /

Evo kojim je strankama Most 'uzeo' birače i glasove

Image
Foto: Net.hr/Pixsell
24.11.2015.
9:34
Net.hr/Pixsell
VOYO logo

Pritom se koristio podacima iz redovitog mjesečnog istraživanja Ipsosa pod nazivom Crobarometar kao i iz posljednjeg predizbornog istraživanja kojeg je Ipsos proveo koncem listopada za potrebe Dnevnika Nove TV.

Image
PREDIZBORNO ISTRAŽIVANJE IPSOS-a: /

SDP-ova koalicija vodi u 1. i 2. izbornoj jedinici

Image
PREDIZBORNO ISTRAŽIVANJE IPSOS-a: /

SDP-ova koalicija vodi u 1. i 2. izbornoj jedinici

HDZ-ova koalicija stagnirala, SDP-ova rasla

Prema njegovoj analizi, Domoljubna koalicija svoj je vrhunac dosegnula krajem 2014. i početkom 2015. godine te je od tada stagnirala. Oni u predkampanji ili kampanji nisu niti dobili niti izgubili značajniji kontingent birača, ističe Bagić.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

S druge strane, lijeva koalicija ušla je u 2015. godinu sa značajnim zaostatkom za desnom koalicijom, koja je u pravilu iznosila 5 do 6 postotnih poena, a u travnju i više od 10! No, prijelomni trenutak za lijevu koaliciju se dogodio krajem svibnja i početkom lipnja, kada su 'skočili' s podrške od oko 26 posto na 30 posto praktički anuliravši razliku u odnosu na Domoljubnu koaliciju. Na toj razini zadržali su se sve do listopada, da bi tijekom same kampanje dodatno povećali svoj rejting za oko četiri postotna boda.

"Čini se kako se vođenje kampanje ljevici isplatilo, jer je tek u kampanji uspjela dostići pa i prestići Domoljubnu koaliciju", ističe Bagić.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Image
Foto: izvor: dragan.bagic.info

Strmoglavi pad OraH-a, zatim i Živog zida

Dinamično je bilo i s pozicijama ORaH-a, Živog zida i Mosta - naglašava Bagić u svojoj analizi.

ORaH je u 2015. ušao kao treća stranka, ali je otada bio u vrlo oštroj silaznoj putanji, gubeći mjesečno gotovo dva do tri postotna boda u rejtingu po mjesecu, da bi u srpnju pao na razinu od oko 3 posto. Konačan pad se dogodio u samoj izbornoj kampanji kada je još malo kliznuo, na ispod 2 posto. Pad ORaH-a događao se nešto prije jačanja rejtinga lijeve koalicije, tako da nije bilo izravnog prelijevanja, ali se može pretpostaviti da su se birači od ORaHa vraćali SDP-ovoj koaliciji.

Nakon što je ORaH počeo padati, Živi zid je jedno vrijeme rastao pa je od veljače do svibnja bio uvjerljiva treća opcija s podrškom oko 13 posto. No u svibnju se događa njihov strmoglavi pad da bi u listopadu pali na oko 5 posto.

Most proljetos "uletio" i nezaustavljivo rastao

Most se u anketi pratio od ožujka odmah "ušavši" na relativnoj visokoj razini od oko 3,5 posto podrške na nacionalnoj razini. Mostu se u listopadu dogodio strelovit skok, kada im se podrška udvostručila na 6 posto da bi do velikog predizbornog istraživanja za Novu TV skočili preko 9 posto.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

U preostala dva tjedna od provođenja predizbornog istraživanja do izbora skočili su još za oko četiri postotna boda. Ukupno, čini se da je Most privlačio oko dva posto biračkoga tijela tjedno od kraja rujna do izbora.

Sve ostale male stranke i liste su najprije imale uzlazni trend od ožujka do kolovoza, kada se događa pad ORaHa i Živog zida, a potom blaži pad od kolovoza do izbora, otkad raste Most.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Image
Foto: PIXSELL, Boris Šćitar

Sociolog Dragan Bagić

Većinu neodlučnih birača 'pokupio' Most

Udio neodlučnih birača također se mijenjao. Od siječnja do travnja njihov udio je bio na razini od oko 8 posto da bi od travnja počeo rasti, do 12 posto. To je period ubrzanog pada ORaHa i Živog zida. Kako su u periodu od rujna do izbora rasli samo lijeve koalicije te Most, čini se da su oni zapravo pokupili većinu birača koji su ranije bili neodlučni.

Na koncu, prema navedenim podacima Bagić zaključuje kako je Most ponajprije uzeo neodlučne birače, od kojih je dio početkom 2015. godine simpatizirao ORaH ili Živi zid te u manjoj mjeri simpatizere manjih lista. S druge strane, nije uzeo značajniji dio glasova Domoljubnoj koaliciji, a ni koaliciji Hrvatska raste.

Zaključno, Bagić kaže da su, prema tim podacima, SDP-ova koalicija i Most jedini profitirali u predkampanji i službenoj kampanji, dok su svi ostali ili izgubili ili stagnirali.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
nedelja
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo