Fejsbuk pokazuje da je voljan i nešto dati, a ne samo uzimati, vidjet ćemo koliko će to doobrovoljiti Linu Khan i ostale regulatore, ali zašto su tih pet Big Tech kompanija toliki problem i čini li što Hrvatska po tom pitanju?
Jedan od onih koji o tome najviše zna je Petar Pavić, stručnjak za digitalni marketing.
Za Zuceknebrgovu objavu, koju je objavio u srijedu, Pavić kaže kako je to sigurno priznanje da je zadnjih nekoliko godina vjerojatno Facebook uzimao novac od autorskih prava: "To je ujedno i priznanje. Sigurno."
Kaže kako milijarda eura za Facebook ne znači puno jer oni će to za čas vratiti.
Kaže kako od 20 milijuna dolara koje Big Tech kompanije zarađuju ¸Hrvatskoj ni jednu kunu poreza ne plaćaju Hrvatskoj: "Vjerojatno je cifra još i veća, mi ne znamo jer te tvrtke nisu registrirane kao sve druge koje rade na ovom tržištu nego su registrirae u Irskoj tako da je gotovo ne moguće uhvatiti njihov prohod niti ga one žele reći."
Kaže kako je njihov model zaobišao zakon: "Zakon ne zna tretirati te nove poslovne podjele tako da zamjena robe i usluga se dogodila u Hrvatskoj definitivno, vi ste otišli na Facebook, Facebook je zaradio. Vis te ovdje u studiju, a taj je novac kroz Irsku otišao negdje dalje."
Ispriačo je kako takve kompanije zarađuju na nama, a Pavić kaže kako je zbunilo zakonodavce činjenica da je usluga besplatna, a negdje se zarađuje novac: "U tome i je trik. Oni zarađuju na vašim podacima i na vašem vremnu koje ste proveli na Facebooku. Nas na neki način preprodaju oglašivačima koji im plaćaju novac da bi došli sa svojim oglasima do naše pažnje."
Kaže kako je tehnologija učinila svoje pa danas više društvo bez njih ne može: "Oni su veliki inovatori i svakako su zaslužni za mnoge dobre stvari koje danas imamo, ali u nekom trenutku i takvu inovaciju je potrebno regulirati. Ni prvi ni zadnji put u povijesti."
Kaže kako je u toj borbi između inovatora i regulatora, rezultat trenutno 2:1 za inovatore: "I dalje su brži od regulatora, ali vidimo promjene. I doma kod njih, u Americi, tužba je sve više, po više osnova i svakako EU je na neki način primjer svijetu kako to treba raditi iako ne sve članice na isti način. Francuska je sigurno to otišla dva, tri koraka ispred svih."
Kaže kako je Amerika složna te kako je išla tužba i u Trumpovo vrijeme te da to nije stvar samo nove administracije: "I jedna i druga strana shvaćaju da je potrebo regulirarti Big Tech segment odnosno da tu postoji neka situacija kako oni kažu antitrusta ili monopolske situacije."
Australija je snažno pritisnula Facebook da plati medijima, novinarima, piscima sadržaj, a Pavić kaže kako se to ipak dogodilo na kraju: "Ministarstvo koje brine već o tome u Australiji bilo čvrsto i nije posustalo u pregovorima i jedni i drugi su odlučili pristati i platiti dio tih novaca koje zarađuju u Australiji."
Pavić kaže da Hrvatska može sama nešto poduzeti po tome pitanju jer je direktiva spuštena na lokalizaciju svim članicama: "Naš zakon već je u proceduri nadam se da će uskoro i doći, ali Francuska je odlučila trčat malo ispred drugih i mislim da bi mogli i mi. To je sad pitanje našeg ukupnog pogleda na cijeli segment."
Ističe kako bi trebali uzeti svoj dio. Kaže kako se prije "10 dana osnovala Udrzga digitalnih izdavača Hudi gdje su svi veći izdavači se dogovorili kroz udrugu djelovati u tom smjeru, ali ne mogu bez države."
"Država mora biti jedan od sudionika i sudjelovati u pregovorima."
Kaže kako je Francuska Google kaznila, a ne tužila: "Vaš novinar koji je plaćen od vaše kuće ovaj naš razgovor i ako nekoga sutra to zanima, on će otići na Google, pretražiti, sadržaj će izaći na Googleu, prije i poslije tog sadržaja pojavit će se Googleovi oglasi. Google od tih oglasa zarađuje, vi nažalost ne. A zakon kaže bilo bi fer da i vi budete dio tih oglasa i oglasnih novaca."
Kaže kako je Facebookov posao da korinsika zadrži što duže na svojoj stranici: "Onda plasira oglase koje je bazirao na podacima koje zna o vama. Dakle vi ste prodali besplatno svoje podatke."